streda, 10 február 2016 19:59

Sibyla

Myslím, že nebudem ďaleko od pravdy, ak poviem, že každý človek na svete niekedy zatúžil po tom, aby poodhalil kúsok zo svojej budúcnosti, aby nazrel do kariet osudu a na základe tohto poznania získal nejakú výhodu alebo ovplyvnil vývoj udalostí.

Je to prirodzená túžba ľudí a nie je na nej nič zvláštne, hoci by to niekto mohol považovať za úplne zbytočné či iracionálne. V súvislosti s budúcnosťou človeka, ľudstva alebo sveta ako takého existovalo, existuje a vždy bude existovať množstvo „zaručených“ predpovedí. Niektoré zmiznú bez toho, aby vôbec vyvolali nejakú reakciu, iné zas prekonajú svoju dobu, prežijú svojho autora o stovky rokov, a niekedy dokonca splynú s kolektívnym poznaním ľudstva. Jednými z predpovedí, ktoré prekonali storočia, ba tisícročia, sú i Sibyline proroctvá. Predstavovať Sibylu a jej proroctvá by bolo asi zbytočné.

Jednými z predpovedí, ktoré prekonali storočia, ba tisícročia sú i Sibyline proroctvá.

Vlado Bednár predstavuje knihu s titulom Sibyla, ktorý je podľa môjho názoru nepresný a obsahu knihy skôr škodí. Rukopis odovzdal do vydavateľstva už v roku 1969, kde bol uložený až do roku 1991 to tvrdí redakcia vydavateľstva Tatran. Sám autor sa vydania nedožil. Vlado Bednár hneď v predhovore knihy približuje a konkretizuje svoje pohnútky na napísanie, resp. zostavenie tejto knihy. Jeho práca bola v prvopočiatku motivovaná objavením starých výtlačkov, časopisov a kalendárov na povale. Úvahy o hodnote textu a slov pre našich predkov sú mimoriadne hodnotné, no, bohužiaľ, stručné. Priznáva, že mu nešlo o vedecký pohľad na vec či presné zatriedenie Sibyly, ale o zozbieranie a zostavenie textov, ktoré sa zaoberajú problematikou Sibyliných proroctiev a veštenia samotného.

„Zavýjajúci pes podľa rozšírenej povery predpovedá v chotári požiar. Inde zase pes spolu s kuvikom a sovou patria medzi zvieratá, ktoré majú schopnosť prorokovať smrť alebo aj nešťastie a vojny. Keď sliepka zakotkodáka, treba ju zarezať alebo predať, lebo choroba či smrť prišla by do domu, ako aj škoda.“

Nejde o vedecký pohľad na vec, ale o zozbieranie a zostavenie textov.

Kniha je tak rozdelená do ôsmich častí – od charakteristiky veštenia a veštiarní, cez proroctvá Sibyly, proroctvá slepého mládenca, ľudové povery až po slovník veštenia a dokumentáciu Sibyly podľa Kralickej biblie. Proroctvá, ktoré nájdeme, hovoria najmä o udalostiach, ktoré sa už stali, takže čitateľa môže ohromiť presnosť, s akou sa naplnili. Netajím, v otázkach predpovedí budúcnosti som skeptik, preto som tieto pasáže často čítala s istým nadhľadom. Pravdou však zostáva, že množstvo textov z minulosti je poznačené niekoľkonásobnými prekladmi, častým vpisovaním a komentovaním autorov i vypúšťaním nepohodlných pasáží. Preto myslím, že podobné texty so slepou dôverou ani nemožno čítať, tobôž sa nimi riadiť.

„Zapísané je: Ľudia v Európe po skončení vojny vždy budú vravieť o vojne novej. V časoch sporov o Mesiášov hrob bude celá Európa žiť v obavách, čo prinesie najbližšia budúcnosť.“

K autorovej cti slúži nesporná snaha prinášať čo možno najčistejšie verzie textov. Zároveň je poctivý v zázname pramennej literatúry, z ktorej čerpal, čím ušetrí čitateľovi so serióznym záujmom o problematiku kopu času a nasmeruje ho na ďalšie texty zaoberajúce sa touto tematikou. Môžete sa stretnúť napríklad s pôvodnými karšúnskymi, arabskými i etiópskymi rukopismi, resp. s ich prekladmi (originály sú totiž uložené v Londýne a Oxforde).

Proroctvá, ktoré nájdeme, hovoria najmä o udalostiach, ktoré sa už stali.

Pre mňa boli najhodnotnejšími pasáže, ktoré sa Sibyly vôbec netýkali. Pútavou novinkou bolo oboznámenie sa s Proroctvom slepého mládenca, ktoré bolo zaujímavo spracované i po literárnej stránke. Rovnako hodnotným je pre mňa podrobný (autor hovorí o stručnom) slovník veštenia, v ktorom som sa stretla s pojmami a termínmi, o ktorých som ani nechyrovala. Zároveň som nestíhala otvárať oči, z čoho všetkého dokážu ľudia veštiť a čomu všetkému neraz prisudzujú životnú dôležitosť. Ak by ste sa teda chceli niečomu v oblasti veštenia priučiť, slovník môže byť dobrým začiatkom. Celá kniha je popretkávaná rôznymi notoricky známymi až úplne neznámymi symbolmi (napr. ročných období, zverokruhu, rádov, človeka, sveta...).

Sibyla Vlada Bednára je teda knihou, ktorá rozhodne nie je určená pre každého čitateľa. Ak sa zaoberáte danou problematikou, pomôže vám zorientovať sa v neprehľadnej spleti podobnej literatúry a pre poctivo zostavený zoznam použitej literatúry sa môže stať i akýmsi odrazovým mostíkom pre ďalšie štúdium. Ak však o veštení a jeho opodstatnení pochybujete, neosloví vás, nebude vás presviedčať a jej čítanie by ste tak mohli považovať za stratený čas.

• Meno autora: Vlado Bednár
  • Knihu vydalo: Tatran
  • Počet strán: 232