sobota, 30 január 2016 19:17

Nigellissima

Z kuchyne sa šíri vôňa olivového oleja, čerstvej bazalky a mozzarelly. Vďaka novej kuchárskej knihe si svoje malé Taliansko môžete urobiť doma aj vy. Nechajte sa uniesť jemnými chuťami a zabudnite na všedné starosti.

Nigella Lawsonová je populárnou kuchárkou z Veľkej Británie, no podľa jej lásky k vareniu a životu by ste to neuhádli. Taliansky šmrnc dodáva každému svojmu kulinárskemu výtvoru. Svojimi rýchlymi a jednoduchými receptami si získala mnohé srdcia.

„Tak ako jazyk, aj jedlo je živá entita: rovnako to, ako hovoríme a čo varíme, sa z historického i osobného hľadiska časom mení.“

Ďalšia zo série kuchárskych kníh, ako už názov napovedá, je inšpirovaná slnečným Talianskom. Samotná autorka nie je žiadna amatérka, strávila niekoľko rokov štúdiom taliančiny a ďalších pár rokov v rodisku cestovín a pizze. Na úvod sa s čitateľmi delí o svoje skúsenosti, získané práve počas doby strávenej v Taliansku. Dáva tak kuchárskej knihe nový rozmer. Je to akoby sa vaša kamarátka vrátila zo zahraničia a počas malého „pokecu“ pri kávičke vám pomedzi svoje zážitky prezradí aj zopár miestnych receptov.

vďaka Nigelle odhalíte, v čom spočíva tajomstvo vždy dobre naladených Talianov

Talianske kulinárske umenie láka ľudí po celom svete svojou pestrosťou a skvelými chuťami. Vďaka Nigelle a jej kuchárskej knihe máte možnosť nazrieť pod pokrievku a odhaliť, v čom spočíva tajomstvo vždy dobre naladených Talianov. Hneď po úvode vás čaká rýchly prehľad (alebo to nazvime malý slovník) ingrediencií, ktoré sa často vyskytujú v Nigelliných receptoch a v slovenských domácnostiach nie sú vždy samozrejmosťou. Je to skvelý pomocník a nemusíte tak v panike pred prípravou večere googliť, čo to vlastne je marsala, orzo či šalotka. Napriek týmto exoticky znejúcim prísadám sa všetky recepty dajú upraviť na slovenské pomery. Namiesto marsaly stačí pridať obyčajné biele víno, ktoré máte po ruke, či ho absolútne vynechať. Takto šikovne môžete bez väčších problémov prispôsobiť všetky jedlá.

„Jedným z aspektov, ktorý na Talianoch a ich jedle mimoriadne obdivujem, je to, ako sa im darí chrániť svoje kulinárske tradície, a pritom sa ustavične zaujímať o nové.“

Prípravu zvládnu aj začiatočníci na úrovni „viem uvariť čaj“

Recepty, zozbierané v tejto knihe, sa vyznačujú svojou jednoduchosťou a rýchlou prípravou, čo oceníme v dnešnej uponáhľanej dobe všetci. Ku každému patrí malý úvod s príbehom, ktorý sa k danému pokrmu viaže, či dodatočné návrhy na servírovanie. Rýchle odkazy a referencie na prílohy a vysvetlivky sú samozrejmosťou a ušetria vám hodiny listovania. Výnimočnosťou v Nigellissime je však zoznam všetkých jedál na konci knihy, ktorý obsahuje informácie o tom, ako dlho vám hotový chod vydrží v chladničke. Príprava jednotlivých jedál je nenáročná, všetko zvládnu aj začiatočníci, ktorí sú na úrovni „viem uvariť čaj“.

Nigellissima je rozdelená na viacero kapitol, počnúc cestovinami a končiac talianskymi Vianocami. Jej spracovanie je veľmi prehľadné a praktické. Okrem registra a chytro rozdelených tém, majú všetky svoje kapitoly farebné označenie a tak viete, že keď máte chuť na niečo sladké, otvoríte knihu na žltej farbe. Takúto skvelú organizáciu kvitujem, pretože nemusíte stráviť večnosť hľadaním konkrétneho receptu. Určite nebudem jediná, ktorá povie, že ako študentka oceňujem najmä prvú kapitolu, venujúcu sa výhradne cestovinám. Táto stálica v študentskej kuchyni dostáva v Nigelliných receptoch nový kabát a vám sa cestoviny tak ľahko neomrzia.

maslo je tajomstvom šťastného života

„V rodinnom penzióne vo Florencii, kde som pracovala ako chyžná, som veľa času strávila v kuchyni s nonnou – starou mamou z otcovej strany, typickou starkou.“

Nasledujúca časť poteší najmä vegetariánov, pretože sa venuje zelenine a prílohám. Svojou chutnou úpravou však zláka aj zarytých mäsožravcov. Krásnym fotografiám, z ktorých sa na vás usmieva do zlata opražená šošovica, nemôže nik odolať. Tieto dve kapitoly využívam najviac, ale za pozornosť stoja aj ďalšie, najmä kvôli krásnym ilustráciám. Predsa len, ľudia jedia v prvom rade očami a Nigella rozhodne vie, ako vás zlákať. Jedno malé odporúčanie: určite si v knihe nelistujte večer pred spaním. Ľahko sa vám môže stať, že pôjdete spať so škvŕkajúcim žalúdkom.

Napriek tomu, že kniha nesleduje najnovšie trendy v stravovaní a mnohí zástancovia zdravej výživy by krútili hlavami, myslím si, že pestrá a vyvážená strava je lepšia ako všetky raw guličky a tortičky na svete. Nigella Lawsonová je toho dôkazom, pestrosť v jej jedálničku určite nechýba. Múdrosť našich babičiek hovorí, že maslo je tajomstvom šťastného života. Tak prečo si ho nedopriať bez výčitiek a možno práve s inšpiráciou na úpravu od Nigelly.

• Meno autora: Nigella Lawson
  • Národnosť: britská
  • Počet strán: 288