pondelok, 25 január 2016 12:04

Bosorka

Ľudská hlúposť, závisť a predsudky sú prítomné v každej dobe, na každom mieste a jej nositeľmi sú ľudia bez rozdielu veku alebo postavenia.

Bosorka Ivany Havranovej je magický príbeh o jednej obyčajnej žene, žijúcej obyčajný život na (možno) neobyčajnom mieste. Ana, ako mladé sedemnásťročné dievča, dovtedy žijúce na lazoch, zišla na okraj mesta, aby tam, v tichu blikajúcich svetiel cintorína, v napoly rozpadnutej chatrči, začala žiť nový život po boku pastiera Jana. Nie však ako jeho manželka (Jano je pohan do špiku kostí), dokonca ani nie ako jeho láska (na také zbytočnosti totiž nie je čas). Jano len potrebuje ženu, čo sa mu bude starať o kozy, kravu a prasa, obriadi biedny príbytok a na večeru ho bude čakať tanier výdatnej polievky. A predsa ešte čosi... každú noc mu zahriať posteľ.

Z mladého dievčaťa sa veľmi skoro stáva starena.

Anin život tak plynie monotónne, nezaujímavo, akosi zbytočne. Smúti za sestrou a bratom, smúti za stratenou voľnosťou. Definitívne pochovala predstavu o státí v bielych šatách pred oltárom po boku milujúceho milého. Niežeby k Janovi nič necítila, svojím spôsobom ho má rada. Rovnako ako potrebuje on ju, potrebuje aj ona jeho, sami by si ťažko poradili. Jano pasie, za domáce maslo a syr prinesie zopár mincí. Žijú skromne, chudobne, nemajú nič, nepotrebujú nič. Akceptuje Janovu telesnú lásku ku kozám (venuje sa im aj v pokročilom veku), bez ktorej nedokáže zostať jeden jediný deň (hlavne, aby sa obšťastňovaniu vlastnej ženy venoval čo najmenej, alebo najlepšie vôbec).

Z mladého dievčaťa sa veľmi skoro stáva starena, ubolená, pokrivená, zničená a... nebezpečná? Anu totiž odmala fascinujú rastliny, byliny, pozná všetky ich liečivé účinky, vyháňa temné sily, zlobu, usádzajúcu sa v príbytkoch, rozumie zvieratám a tie ju na slovo poslúchajú. Vie porobiť, ak jej niekto ublíži, vyliečiť, kde lieky nezaberajú, privolať stratenú lásku, zažehnať bolesť.

Napriek všetkému dobru sa denne stretáva s opovrhnutím, útokmi nielen na ňu, ale aj na zvieratá na vlastnom statku, ľudia sa jej boja, vyhýbajú sa jej pohľadu, opľúvajú ju, nazývajú bosorkou. Ale je ňou aj v skutočnosti? Je pravda, že Ana má, môžeme povedať, nadprirodzené schopnosti a ani len netuší, ako k nim prišla. Na druhej strane však treba dodať, že neobcuje s diablom, nevraždí neviniatka a neoddáva sa čiernym omšiam. Je svojím spôsobom dobrosrdečná. Skôr ako bosorkou, by sme ju mohli s pokojným svedomím nazvať vedmou alebo zelinárkou.

Neobcuje s diablom, nevraždí neviniatka.

„,No a? Čože, keď pomáha? A preto nemôže byť čarodejnica? Veď porobila aj nášmu synovi a z očú mu bolo zle celé dni!´ Zavrčala.
,Veď dobre! Ale pravda je teda taká, že Ana ľuďom aj pomáha! Nech si mesto nemyslí, že z nej nemá nijaký osoh, iba samú škodu!´ Kričala Šulavíčka.“

Aninou láskou sú byliny, zbiera ich od svitu do mrku takmer v každom ročnom období. Každá bylina jej prezradí, na čo slúži, ako pomáha, na čo ju človek potrebuje. Ivana Havranová „bosorkine“ výpravy do prírody opisuje realisticky, pútavo, obohacuje nás poznatkami, nielen o takých druhoch rastlín, o ktorých viacerí z nás ani netušia alebo ich považujú za burinu, ale zároveň prezrádza ich účinky (priznám sa, že pri toľkých si spomínam naozaj len na zopár notoricky známych a osvedčených). Opisy prírody s množstvom metafor a personifikácií pripomínajú lyrizovanú prózu so všetkými jej charakteristikami. Boj živlov znázorňuje detailným opisom, veľakrát sa hra prírody s jej magickou mocou stotožňuje s vnútornými pocitmi bosorky Any. Autorka dáva Aniným pocitom dostatočný priestor. Vieme, čo cíti, prečo tak cíti, no neľutujeme ju, ani neodsudzujeme. Zostáva pre nás neutrálnou postavou, akceptujeme ju, berieme ju takú, aká v skutočnosti je.

Hra prírody s jej magickou mocou sa stotožňuje s vnútornými pocitmi Any.

„Ak sa svetom preháňa jesenná búrka, ak hromy hučia ako balvany trieskajúce do skál, ľudia sa boja a utekajú do bezpečia.
Ak vyčíňa búrka, lesná zver ticho čučí v norách pod kríkmi a strachom sa jej chvejú nozdry. Nebo vraští čelo, stemnie ako sa len cez deň stemnieť dá a varovný prst, hroziaci svetu je plný zničujúcej sily.“

Bosorka je istým spôsobom netradičný príbeh, hoci, musím uznať, moje očakávania boli na míle vzdialené tomu, čo Bosorka v skutočnosti predstavuje. Na druhej strane, kniha slabá nie je. Prináša množstvo zaujímavostí z botaniky a zážitok z čítania mi kazili len početné chyby, najmä v prvej tretine diela, no to je už v kompetencii vydavateľa. Inak knihu považujem za príjemné oddychové čítanie... Štýl písania Ivany Havranovej je, ako vždy, ľahko čitateľný, dej plynie pomaly a jednoducho, bez gradácie a záverečného strhujúceho finále. V tomto prípade to ani nie je potrebné.

• Meno autora: Ivana Havranová
  • Knihu vydalo: Marenčin PT
  • Počet strán: 192