nedeľa, 20 december 2015 07:18

Rozdvojenie

Mať v hlave dve rozdielne osobnosti asi nebude med lízať. Ako som sa sem dostal? Nepamätám si posledných osem hodín. Aká osobnosť som, ak práve nie som sám sebou? Som agresívny alebo dokonca násilný? Takto sa zamýšľa aj hlavná postava a odpoveď si budete musieť vyhľadať sami v knihe Rozdvojenie.

Tridsiatnička Tina má na prvý pohľad spokojný život. Pekný byt, slušne platenú prácu a šéfa fajnového hajzla. Pokojný život jej naruší príšerná búrka. Rozbije jej okno a v byte je razom poriadna kopa skla a vody. Rýchlo beží do pivnice po igelit, aby zakryla okno. Ako sa tak vracia a stúpa po schodoch, cíti dym. Otvorí dvere svojho bytu a nachádza ho v plameňoch. Byt jej takmer celý zhorí. Neostáva jej nič iné, ako sa na čas odsťahovať k rodičom. Tu si začína uvedomovať, že niečo nie je v poriadku. Mať osemhodinové okno nebude celkom normálne. Čo sa to s ňou dopekla deje? Takého otázky si Tina bude klásť častejšie, ako by sa jej páčilo. A čo sa to s ňou, dopekla, naozaj deje, sa dozviete, ak si prečítate najnovší román Alice Bartkovej - Rozdvojenie.

Mať osemhodinové okno nebude celkom normálne.

„Poobede už stojím v byte, ktorý vôbec nevyzerá ako predtým. No presne takto hrozivo som si ho predstavovala cestou sem. Všade samá sadza, obhorený nábytok, z vecí, z kníh zostal popol, police popadané, v kuchyni spadol dokonca aj luster. Asi prehorel kábel, ktorý ho držal. Štipľavý zápach mi udiera do nosa a prechádza do celého tela. Cítim sa ako uhlík v pahrebe, z ktorej pred niekoľkými hodinami mama vytiahla živánsku.”

Už samotný názov knihy Rozdvojenie nám napovedá hlavnú myšlienku tohto románu. Autorka tu opisuje problematiku rozdvojenej osobnosti. Zasväcuje čitateľa do sveta paranoje a do hlavy dvoch rozdielnych, protikladných osobností. Táto choroba je veľmi ťažko odhaliteľná a ani sám pacient o nej vo väčšine prípadov netuší. Čo ak aj vy máte v hlave kamaráta, ktorý sa dostane na svetlo sveta v určitých okamihoch? Čo myslíte?

táto kniha čitateľa neohromí, neprekvapí, nerozosmeje ani nerozplače

Veľmi veľa opisov, priznám sa, bolo pre mňa zbytočných. Zaobišla by som sa bez nich, pripadali mi na silu zasadené do deja. Príbeh ma nenadchol a už vôbec nevtiahol do deja. Niečo tomu chýbalo. Autorka zvolila zaujímavý námet, ale o jeho spracovaní by sa dalo diskutovať. Nechcem byť zlá ani veľmi kritická, ale táto kniha čitateľa neohromí, neprekvapí, nerozosmeje ani nerozplače. Už v anotácii sa dozvie, o čom kniha bude. To je predsa len na škodu. Môj dojem umocnil aj na prvý pohľad nepostrehnuteľný preklep v tlači na obálke knihy „Rozdovjenie” - tak to hádam nie. Áno, každý robí chyby, no tu sa sekol sám pán majster - vydavateľstvo Tatran.

„Ponorím ruku pod hladinu a sledujem, ako sa z nej postupne zmýva atrament. Najskôr sa od nej oddeľujú modré pramienky, po chvíli je z nich machuľa, rukou hýbem dovtedy, kým okolo nej nie je v bazéne modrý oblak. Ten sa postupne zväčší, čím bude väčší, tým bude modrá redšia, až napokon zanikne v množstve vody.”

Príbehu chýbali grády a možno aj poriadne gule.

Hlavná postava stále o niečom uvažovala a spomínala, ale v konečnom dôsledku nevyriešila nič. Táto postava ma ničím neoslovila. Príbehu chýbali grády a možno aj poriadne gule. Bola to akási nemastná, neslaná poviedka. Kategóriu ani neviem určiť. Romantika nie, dráma určite nie, krimi nie, fantasy nie… Myslím si, že autorka má ešte na čom zapracovať.

Aby som nebola až taká negatívna... Táto kniha bola príjemnou zmenou. Žiadne klišé, žiadne klasické romantické bláboly, skeptický pohľad na svet, žiadne ružové okuliare. Kniha je vhodná pre všetkých, ale ako pohodička na večer nie. Lepšie urobíte, ak si na ňu vyhradíte viac času. Mňa to prosto nebavilo a prečítala som ju čo najrýchlejšie, čo nie je až také ťažké, keďže má len niečo vyše sto strán. Možno práve preto ju vyhodnotíte lepšie ako ja.

Keďže autorku zaraďuje slovenská populácia medzi najtalentovanejšie autorky, nedám sa odradiť a siahnem aj po jej starších dielach.

• Meno autora: Alica Bartková
  • Knihu vydalo: Tatran