streda, 09 december 2015 20:46

Ako funguje Google

Ak napíšeš Google do Google, tak môžeš zničiť internet - zaznieva v britskom seriáli IT Crowd. Ide o scénu, kde si dvaja „ajťáci“ robia srandu zo svojej antitechnicky založenej šéfky. Aj keď v skutočnosti internet naťukaním slova Google do vyhľadávača nezničíte, to, že Google hýbe svetom, uznať musíte.

Viete si predstaviť čo i len jediný deň bez internetu? Asi ťažko. Najmä generácia Millennials, teda tí, ktorých narodenie či dovŕšenie dospelosti sa datuje niekde okolo roku 2000, sa považuje za tú, ktorá už s internetom prirodzene vyrástla. Nebolo by to však ono bez Googlu. Ak slovné spojenie „vygúgli si to“ nie je denne na tomto svete vyslovené aspoň miliónkrát, tak ani raz. Jedna z najznámejších svetových megafiriem počas svojho života dokázala poriadne rozvíriť počítačové vody – vďaka nej prehliadame státisíce stránok, mailujeme, zdieľame dokumenty a propagujeme svoje podnikanie. Navyše je príbeh Googlu inšpiráciou pre každého, koho zaujíma, ako TO robiť dobre. A kto iný, ako ľudia priamo z jadra vrcholového manažmentu môžu napísať knihu o tom, Ako funguje Google.

Ak slovné spojenie „vygúgli si to“ nie je denne na tomto svete vyslovené aspoň miliónkrát, tak ani raz.

1998

To je rok, kedy sa Google oficiálne zapísal do histórie, avšak jeho príbeh sa začal ešte v roku 1995, kedy vznikol ako projekt dvoch doktorandov – Larryho Pagea a Sergeja Brina na Stanford University. V priebehu rokov títo dvaja, na prvý pohľad nenápadní chlapci, stvorili učebnicový príklad úspešnej firmy 21. storočia. Google sa v mnohých rebríčkoch objavuje ako jeden z TOP zamestnávateľov, a ak ste sa doteraz pýtali, prečo by, dopekla, toľko ľudí chcelo pracovať práve tam, kniha vám to krásne vysvetlí.

Kniha Ako funguje Google vám pootvorí dvere do kancelárií v Silicon Valley, avšak nepovie, čo presne máte robiť, aby ste vytvorili tzv. Google 2. Len vám to naznačí. ;-) Ako hovoria aj samotní autori, pravdepodobne jedného dňa ktosi príde a zosadí ich z trónu internetu, a ak by sa ten niekto krok za krokom riadil knihou a pridal by k tomu niečo svoje, asi by sa mu to aj podarilo a monopol Googlu by bol ohrozený. Páčilo sa mi, že som sa nedočítala o tom, aký je Google úžasný a aká bola jeho cesta ku hviezdam ľahká ako zrnko piesku. Autori spomínajú neúspechy ako prirodzenú súčasť podnikania, avšak pripomínajú, že z každého jedného sa snažili zobrať si čo najviac. Podnikateľom navyše radia, ako sa učiť z chýb s pokorou a navyše s myšlienkou, že aj zlyhanie dokáže posunúť vpred.

Podnikateľom radia, ako sa učiť z chýb s pokorou a navyše s myšlienkou, že aj zlyhanie dokáže posunúť vpred.

„Kto rozhodol o tom, že pohovor by mal trvať hodinu? Často prídete do miestnosti a v priebehu pár minút je vám jasné, že človek sa do firmy ani na prácu nehodí. Kto povedal, že zvyšok hodiny musíte ,zabiť´ bezcennou konverzáciou? Toľké mrhanie časom! Preto pohovory v Googli trvajú pol hodiny.“

Postupne sa kapitolami dostanete od toho, ako Google vznikol (ale nie takou tou typicky nudnou formou - najprv sa stalo toto a potom toto), až po to, aká je firemná kultúra v otázkach prijímania nových ľudí, či akým spôsobom si tých kvalitných udržať. Celé toto dielo je veľmi pútavé a ak vás aspoň trocha zaujímajú príbehy inšpiratívnych ľudí, firiem či technických vynálezov, Ako funguje Google vás bude baviť. „Žrala som“ takmer každé slovo a páčil sa mi spôsob, akým to bolo napísané. Autori sa netvária ako nadutí pajáci, ktorí majú pocit, že zjedli všetku múdrosť sveta. Zozbierali to, čo sa naučili a čo považujú za logické, a rozhodli sa podeliť o to s celým svetom. To, či s nimi budete súhlasiť, je otázne, ale za prečítanie to stojí. Minimálne už len z toho dôvodu, že vytvorenie globálneho fenoménu z „doktorandského startupu“ je skutočne obdivuhodné.

Na praktických príkladoch, úspechoch a aj pádoch autorská dvojica vyrozprávala príbeh Googlu a niekoľkokrát spomenula, že prvoradý je pre nich vždy užívateľ. Google totiž prirodzene vnímajú ako produkt, ktorý má predovšetkým slúžiť a uľahčovať každodenný život.

Vytvorenie globálneho fenoménu z „doktorandského startupu“ je skutočne obdivuhodné.

Je to krásne, keď svoju prácu miluješ

Z rozprávania autorov cítiť, aké puto si človek dokáže vytvoriť k projektu, ktorý má zmysel. Snažila som sa túto knihu čítať s otvorenou mysľou a nasávať všetko, čo sa dalo. Aj keď sa snažím prísť na niečo, čo mi prekážalo, akosi sa mi nedarí. Jedinou nevýhodou by bolo azda to, že celé to vyznieva tak nejako perfektne. Náhoda? Nemyslím si. Ale ak je to všetko naozaj také krásne a dokonalé, klobúk dole.

Možno sa toto dielo nebude páčiť chronickým závistlivcom alebo chorobným pesimistom. Možno budete považovať niektoré tvrdenia za trúfalé alebo nereálne. Ja som však pochopila, prečo je Google taký milovaný – pretože sa nebojí inovovať a ísť proti prúdu. A aj keď potrebuje peniaze pre svoj plynulý chod, nie sú preň alfou a omegou.

Vďaka tejto knihe mi je Google o kúsok sympatickejší a som rada, že ju mám. Nebude pre mňa Bibliou, ktorej sa budem držať a pravdepodobne si ju už nikdy neprečítam. Ale budem ju odporúčať, pretože sa mi čítala ľahko, príjemne a odpútala ma od hnusnej reality. Kiežby viac spoločností fungovalo ako Google, pretože potom by bol ľudský potenciál využitý na maximum. Pochopila som totiž, že inteligentný a kreatívny človek je u nich vyvážený zlatom, a tak to má byť.

„Keď veci bežia dokonale hladko a ľudia i kolónky v tabuľkách si užívajú vzťahy jeden na jedného, vtedy procesy a infraštruktúra dohnali biznis. A to je zlé. Keď bol Eric výkonným riaditeľom Novellu, spoločnosť fungovala ako dobre naolejovaný stroj. Jediným problémom bolo, že zásobník ,nových skvelých produktov´ bol prázdny.“

• Meno autora: Eric Schmidt a Jonathan Rosenberg
  • Počet strán: 336
  • Žáner: motivačná literatúra