štvrtok, 03 december 2015 20:16

Manželská zápletka

Knihomoľka sa dostala ku knihe o knihomoľke. Juchú! Môže byť vábivejšie pozvanie do sveta ukrytého medzi stránkami románu? Nuž, ako pre koho, ja som jednoducho neodolala.

Jeffrey Eugenides píše zvyčajne o vzťahoch. A o láske. Romantiku v klasickom slova zmysle však u neho nehľadajte, jeho romány sú skôr drámami. Prvotina, ktorá múti hlavy, vyšla u nás pod názvom Smrť panien. Dramatický príbeh, v ktorom ostáva mnoho nevysvetleného, aj keď definitívne otočíte poslednú stranu. Kniha Manželská zápletka je oproti tým pannám takmer jednoduchá lahôdka.

Rozpadol sa jej vzťah a pre ňu tým pádom aj budúcnosť ako taká

Madeleine práve končí vysokú školu, čakajú ju promócie. Na ne v predstihu prišli aj jej rodičia, aby sa spoločne s dcérou naraňajkovali a aby zároveň zistili, aké má Madeleine plány do budúcnosti. Plány do budúcnosti... Madelaine síce univerzitu úspešne ukončila, no rozpadol sa jej vzťah a pre ňu teda aj budúcnosť ako taká. O tom, čo ju čaká, čo chce robiť a kam smeruje, nemá ani potuchy. Toto obdobie jednoducho nie je najšťastnejším v jej živote.

Madeleine vyštudovala angličtinu, čítanie množstva literatúry bolo teda pre ňu nevyhnutnou povinnosťou. Vždy však najmä láskou. A už tým mi bola sympatická a bude každému, kto číta rád. Ja som navyše mala chuť robiť si popri čítaní tejto knihy poznámky a zoznam spomínaných diel a autorov a všetko to prečítať!

Mala chuť robiť si popri čítaní tejto knihy zoznam spomínaných diel

„Srdce ju bolelo pre úbohý zväzok bez obálky, poznačený mnohými odtlačkami hrnčekov s kávou. Kamarátky ju volali z pláže, piknik bol už v plnom prúde, ale ona sedela na posteli a radšej si ešte chvíľu čítala, len aby starej smutnej knihe napravila náladu.“

Madeleine sa zameriavala na viktoriánske obdobie a autorky ako sestry Bronteové, Jane Austenovú a mnoho ďalších, pričom práve výber ich diel bol základom jej diplomovky. V nej sa zaoberala manželskou zápletkou, pretože ako spomínal jeden jej školiteľ – zánikom manželstva zanikol román a všetky veľké drámy. Rozvod a jeho jednoduchosť, priam až banálnosť, obrali vzťahy o existenciálnu dramatickosť. Manželská zápletka preto ponúka niekoľko rovín čítania: o Madeleine, jej živote a vzťahoch, ale aj o literatúre ako takej a o rovinách jej chápania. Semináre, ktoré čitateľ spolu s ňou navštívi, obohacujú čítanie samotné a človek zistí, že aj na literatúru 19. storočia sa dá nazerať rôznymi spôsobmi.

Príbeh má tri uhly pohľadu. Madeleine, Leonard, Mitchell. Mitchell miluje Madeleine. Madeleine miluje Leonarda. A Leonard? Ten trpí vážnou psychickou chorobou, má maniodepresiu, čo Madeleine zistí pomerne neskoro. Keď už nevie a nechce zo vzťahu vycúvať. Ich vzťah je pomerne dlho klasický študentský, nevyvážený, v ktorom jeden viac dáva a druhý berie. Madeleine spočiatku fascinovalo, ako ju Leonard dokáže počúvať a vnímať, avšak to, čo bolo spočiatku plusom, sa neskôr zmenilo v mínus. Leonard je však veľmi inteligentný a možno to je v jeho chorobe ešte viac na príťaž.

„A práve počas tohto obdobia Madeleine pochopila, prečo je ľúbostný diskurz taký extrémne osamotený. Osamotenosť bola extrémna, pretože nebola telesná. Bola extrémna, pretože ju človek pociťoval aj v spoločnosti milovanej osoby. Bola extrémne, lebo sídlila v hlave, ktorá je tým najopustenejším miestom na svete.“

Ak človek nedokáže urobiť šťastným a spokojným seba samého, nikto iný to za neho neurobí

Rovnako inteligentný je aj Mitchell. Spolužiak Madeleine, taktiež študent angličtiny, ktorý v rámci štúdia objavil teologické texty a začalo ho fascinovať náboženstvo. Nie jedno, kresťanstvo, islam či budhizmus, ale skôr viera ako taká, viera vo svojej najhlbšej podstate a myslitelia, ktorí sa ňou zaoberali. Zaujíma ho z vedeckého hľadiska, inak je to zdravý heterosexuálny muž, ktorému sa ženy páčia po fyzickej i psychickej stránke.

Jeffery Eugenides zaujímavo preplieta rozprávania všetkých troch postáv. Každá z nich sa v podstate hľadá, každá chce prežiť čo najintenzívnejší a najlepší život zároveň. Povedať preto, že Manželská zápletka je komplexným príbehom mladej ženy a jej lásky, hoci bez romantiky, by bolo aj tak zjednodušením celého rozprávania. Každý si je strojcom svojho šťastia. Ak človek nedokáže urobiť šťastným a spokojným seba samého, nikto iný to za neho neurobí. Ak Eugenidesa poznáte, bude sa vám páčiť aj táto kniha. A ak ho nepoznáte, môžete to práve cez toto dielo skúsiť. Neobanujete.

• Meno autora: Jeffrey Eugenides
  • Počet strán: 463
  • Dátum vydania: nedeľa, 01 január 2012