pondelok, 23 november 2015 20:41

A vo Viedenskom lese stále stoja stromy

Udalosti odohrávajúce sa pred a počas Druhej svetovej vojny v Európe vytvorili podhubie, z ktorého neustále vyrastajú nové a nové príbehy. Jedny sú hrôzami inšpirované, iné úplne vymyslené a veľké množstvo tvoria tie, ktoré utrpenie bezprostredne zobrazujú. Kniha Elisabeth Åsbrink patrí do posledne spomínanej kategórie.

Elisabeth Åsbrink, švédska spisovateľka a novinárka, je ďalšou z prekliatych reportérov, ktorých našej verejnosti predstavuje vydavateľstvo Absynt. Åsbrink patrí medzi vo Švédsku oceňované autorky a musím potvrdiť, že právom. Jej prístup možno charakterizovať ako poctivú mravenčiu prácu. Od citácie množstva listov, cez úryvky z dobovej tlače, až po rozhovory so žijúcimi aktérmi. Triezvosť a vyrovnanosť, s akou sa chopila problematiky, je neprehliadnuteľná.

„Mohli by sme si želať, aby Elise a Pepi požiadali o zbraň a mohli zorganizovať ozbrojený prevrat. Kto však nič nevie, ťažko môže súdiť.“

Triezvosť a vyrovnanosť, s akou sa chopila problematiky, je neprehliadnuteľná.

Historická reportáž A vo Viedenskom lese stále stoja stromy je rámcovaná príbehom židovskej rodiny Ullmanovcov žijúcich vo Viedni. V úvode nás s nimi autorka oboznamuje, predstavuje nám jednotlivých jej členov. Následne naberajú udalosti rýchly spád. Rodina Josefa Ullmana patrí medzi rodiny so silným intelektuálnym zázemím a rovnako ako mnoho iných je zmätená z toho, čo sa okolo nich deje. Postupne sa dostávajú až na samé dno spoločnosti. Využijú príležitosť, ktorú ponúka Izraelská misia vo Viedni. A síce, že môžu poslať svoje dieťa do Švédska, kde sa oň postarajú, kým si ho nevyzdvihnú emigrujúci rodičia.

„Kto bol oklamaný a kto klamal? I keď zastávali opačné názory, Otto mal pravdu rovnako ako jeho rodičia. Spolu s ďalšími dvadsiatimi deťmi z Viedne ich mali dostať do rodín a v prípade, že by sa ich pobyt vo Švédsku natiahol, možno aj do ľudových škôl.“

Neprekvapí antisemitský postoj Švédska, Ottove listy však tomu postoju dávajú ľudskú tvár.

Osudy rodiny, ktorá prežíva vo Viedni, a ich syna Otta spoznávame prostredníctvom listov. Ich vzájomná korešpondencia pretrvá počas celej doby odlúčenia, resp. až do konca ich životov. Spoznávame tak nielen pocity prenasledovanej židovskej rodiny, ale predovšetkým obraz švédskej spoločnosti. Vnímame polarizáciu spoločnosti. Postupnú radikalizáciu na jednej strane a ľudskosť jednotlivcov na strane druhej. Tých, ktorí sa zaoberajú históriou, neprekvapí antisemitský postoj Švédska, Ottove listy však tomu postoju dávajú ľudskú tvár. Zrazu už nejde o všeobecné formulácie, ale o konkrétne slová, konkrétne činy, nečinnosť i zločinnosť.

Otto Ullman opustil Viedeň ako štrnásťročný a musí čeliť mnohým výzvam. Od odlúčenia od rodiny, cez fyzicky náročnú prácu v poľnohospodárstve, nenaplnenosť nádejí, až po duševné útrapy, vyvolané síce dobre mienenými, ale nedomyslenými slovami v listoch od rodiny. Nezriedka som žasla nad Ottovou morálnou úrovňou, vytrvalosťou a schopnosťou držať sa osvojených zásad a modelov správania. Tešila som sa, keď si našiel priateľa a opäť žasla, keď som zistila, že Otto, Žid, sa na život a na smrť priatelí s Ingvarom Kampradom – podporovateľom fašistov a neskorším zakladateľom siete IKEA! Podobných prekvapení či zvratov nájdete v knihe viac.

„Dalo by sa povedať, že otec bol nacista telom i dušou. Ale iným spôsobom. V živote, dopekla, by na človeka nevztiahol ruku, alebo nebodaj, že by ho chcel zavraždiť, nič také.“

Až nás zamrazí, ak si v jej knihe vymeníme Švédsko za Slovensko.

Elisabeth Åsbrink svojou reportážou upozorňuje na tak populárne vytesňovanie nepríjemných kapitol z dejín nielen európskych štátov, na našu náklonnosť obrusovať negatíva a prispôsobovanie si minulosti. Chce upozorniť na to, ako sa Švédsko zachovalo v časoch najťažších a v kontexte súčasného geopolitického vývoja akoby sa pýtala, ako sa zachová dnes. Až nás zamrazí, ak si v jej knihe vymeníme Švédsko za Slovensko. Autorka neobviňuje, nechce ukazovať prstom, ani ním nehrozí, ona ho dvíha ako výstrahu pred našimi rozhodnutiami.

Čítať svedectvá z minulosti môže byť veľmi náročné. Nezriedka nami otriasajú emocionálne i intelektuálne. Je to asi cena za náš rast a za poznanie, ktoré takto získavame. Formujeme si tak vlastnú identitu a charaktery. Vlastné reakcie nás nezriedka prekvapia, zaskočia a niekedy sme zo seba samých sklamaní. Ak sa nebojíte konfrontovať so všetkým spomínaným, smelo po historickej reportáži A vo Viedenskom lese stále stoja stromy siahnite. Vydavateľstvo Absynt malo opäť raz šťastnú ruku.

• Meno autora: Elisabeth Åsbrink
  • Národnosť: švédska
  • Knihu vydalo: Absynt