piatok, 13 november 2015 07:15

Letné svetlo a potom príde noc

Malé čiastočky života, ktoré tvoria celé bytie, sú najkrajšie. Práve z tých drobných vecí sme totiž stvorení a všetky tie nevšedné i bežné udalosti pomaličky skladajú mozaiku našich dní od narodenia až po smrť. Sú to práve ľudia, o ktorých to všetko je. A takýto normálni, ale aj neobyčajní ľudia žijú v jednej dedine na Islande...

Knižka Letné svetlo a potom príde noc vám do nosa udrie už na prvý pohľad. Snová obálka posiata drobnými hviezdičkami s nálepkou Artforum je (ako to už pri tomto vydavateľstve býva zvykom) skvostom do každej knižnice. „Artforáci“ jednoducho vedia, ako na nás knihofilov ísť – dať nám do ruky krásny obal, v ktorom nájdeme ešte krajší príbeh. Román Jóna Kalmana Stefánssona je zmesou príbehov, dalo by sa možno povedať, že aj poviedok, ktoré sa navzájom prelínajú a sústreďujú sa na prostredie malej dediny na Islande s jedným skladom, v ktorom straší a s poštárkou, ktorá všetky novinky vždy spoľahlivo rozšíri lepšie ako miestny rozhlas.

Snová obálka posiata drobnými hviezdičkami s nálepkou Artforum

„Už sme takmer napísali, že výnimočnosť našej dediny spočíva v tom, že ničím výnimočná nie je, to však nie je celkom pravda. Určite existujú iné miesta, kde veľká väčšina domov nemá ani len deväťdesiat rokov, obce, ktoré sa nepýšia žiadnou slávnou osobnosťou, nikým, kto vynikol v športe, politike, obchode, literatúre či zločine.“

Literárna disciplína - poskladaj si svoj román

Autor postupne odkrýva jednotlivé osudy – niektoré sú smutné, iné vzrušujúce a šmrncnuté romantikou, ďalšie zas tragikomické až absurdné. Na začiatku sa čosi dozvieme o Hvezdárovi, ktorý sa zrazu začal zaujímať o nadpozemské veci a dopisovať si s vedcami po celom svete po latinsky. Prejdeme si aj príbeh chlapíka v červených nohaviciach, ktorý vystúpi z autobusu a vráti sa do života krásnej Elísabeth. Okrem iného si aj prečítame o absurdnostiach, ktoré sa začnú diať v sklade po tom, čo zhasnú všetky žiarovky, ale tiež sa zahĺbime do trošku smutného príbehu jedného osamoteného farmára, ktorého navštívi vysoká Thurídur s kufrom v ruke.

Letné svetlo a potom príde noc je takým malým kultúrnym zážitkom

O samotnom deji by sa toho dalo popísať veľa, no najlepšie je prejsť si ním vlastnými očami a tiež vlastnou fantáziou. Kniha s poetickým názvom Letné svetlo a potom príde noc je takým malým kultúrnym zážitkom. Tým, že autor za ňu získal islandské literárne ocenenie, by mohla byť známkou kvality, ale takéto nálepky niektoré knihy zbytočne nafúknu a nesplnia očakávania. Do čítania tohto románu som šla ako do každej inej knihy z vydavateľstva Artforum – myslela som si, že to bude nezvyčajný a krásny príbeh, ktorý stojí za to, aby sa s ním niekto vyhral aj po grafickej stránke. A tak aj bolo...

Pozri, aha, aký pekný prúd slov!

Stefánssonovi musím uznať skutočné spisovateľské majstrovstvo. So slovami sa očividne rád hrá a necháva ich kĺzať (akoby) po ľade jedno pomedzi druhé. Miestami sa mu vety sypú jedna za druhou, až ignoruje bodky a oddeľuje ich len čiarkami a inokedy striktne dodržiava logické pauzy a poctivo oddeľuje myšlienky malými čiernymi bodkami. Podarilo sa mu navyše vytvoriť postavy, ktoré budete mať prirodzene radi a o ktoré sa budete zaujímať – ako sa majú, čo zažili a čo všetko sa im ešte stane. Vzťahy medzi postavami sú miestami krásne zvláštne a inokedy ľudsky prirodzené. Celé sa to číta dobre, skvele to vyzerá a ešte lepší pocit to zanecháva.

Odo mňa získava deväť z desiatich knižných bludišťákov

K čítaniu tohto literárneho textu som sa skutočne rada vracala. Aj keď miestami som sa pristihla, že čítam a nevnímam, vždy som vedela, kde som a čo sa práve deje. Nerada veci príliš chválim, ale niekedy sa inak nedá, a tak je to aj v prípade tohto vydareného dielka. Uznávam, že možno si nezíska široké publikum, ale určitú cieľovú skupinu zasiahne. Hlboko. Ďakujem Artforu, že mi vďaka slovenskému prekladu sprostredkovali rukopis – pre naše končiny exotického – islandského autora a dúfam, že od neho prinesú ešte čosi viac. Letné svetlo a potom príde noc si svoju cenu skutočne zaslúži. Odo mňa získava deväť z desiatich knižných bludišťákov.

„Kvôli oznamu sa pred Pletiarňou zhromaždila skupinka ľudí a niekto sa spýtal, je to naozaj nutné, Elísabeth, čo, spýtala sa, dať písmená dole, je to také smutné, načo nové meno, prečo sa všetko musí zmeniť? Pretože zem sa otáča, odvetila a pokračovala vo vŕtaní, ale v tom sa objavil Gaui, obrovskou rýchlosťou sa na bicykli rútil dolu kopcom a pevne sa držal kormidla, lebo asfalt je hrboľatý a ľudský život krehký.“

• Meno autora: Jón Kalman Stefánsson
  • Národnosť: islandská
  • Knihu vydalo: Artforum