streda, 23 september 2015 19:37

Cigán je Cigán

(6 hlasov)

Sú špinaví, nevzdelaní, zapáchajú, sú nezodpovední, leniví, neprispôsobiví. Zneužívajú sociálny systém, klamú, kradnú, podvádzajú. Toľko stereotypy... Teda to, čo o rómskej menšine najčastejšie rezonuje v médiách. Zovšeobecňovanie je na dennom poriadku a všetko sa automaticky zastrešuje označením Cigán.

Ďalšia z publikácií mladého, a verím, že životaschopného vydavateľstva Absynt napĺňa myšlienku prinášať nášmu čitateľovi zaujímavé, hodnotné a nevšedné reportáže. Tentoraz je to kniha Cigán je Cigán poľskej reportérky a žurnalistky Lidie Ostałowskej, prevažne pôsobiacej v Gazete Wyborczej. Samotná kniha vyšla v Poľsku už pred 15 rokmi, no v slovenčine až teraz a, bohužiaľ, musím súhlasiť so slovami W. L. Tochmana: „Je smutné, že ešte stále je aktuálna.“

Lidia Ostałowska zostavila knihu z príbehov staršieho i mladšieho dáta. Ústrednou postavou jednotlivých príbehov, rozprávaní a historiek je vždy niekto iný. Limalo hľadajúci skutočných Cigánov, zvedavá Marika, čudácky Žutek... Zároveň treba spomenúť i to, že autorka sa nesústreďuje len na Cigánov v rodnom Poľsku, ale i na Cigánov zo Slovenska, Čiech, Srbska, Maďarska či Bulharska. Defilujú tak pred nami tragikomické postavičky ako vystrihnuté z Kusturicových filmov, pamätníci zašlých čias, bizarní obyvatelia pomerne známej Šutky i bežní príslušníci tejto všadeprítomnej menšiny.

Smutné, že problematika je stále aktuálna.

„Na poľane sa ukazujú administrátorky, aby vyplnili dotazníky.
- Priezvisko?
- Debovski Józef. (A volá sa Jan Dolinski.)
- Koľko máš rokov?
- Pani, pätnásť. (Má dvadsať.)
- Otec je kde?
- Nežije. (Stojí vedľa.)
- Kde zomrel?
- S milenkou utiekol.
- A kedyže si sa ty narodil?
- Ako kartofle vykopávali.
- V ktorom roku?
- Vravia, že triezva jeseň vtedy bola.“

Sme konfrontovaní s odmietavými názormi majority, ale i s odmietaním v rámci samotného etnika. Mnohí si uvedomujú nevyhnutnosť zmien a prispôsobenia sa, ale aj existenciu množstva bludných kruhov.

„Počas dvoch rokov diskusií vysťahúva samospráva z centra tridsať cigánskych rodín. Pred poslednými Vianocami prebieha vojna o zvyšné rodiny. Je ich trinásť. Samospráva vie, že ak dokáže zamknúť tých Cigánov v kontajneroch, zakrátko bez ťažkostí nasmeruje do geta ďalších. Nato, aby sa to podarilo, musia voči nim vzbudiť nepriateľstvo. A tak miestne orgány informujú v médiách: jedni dlhujú za nájomné, iní sa prisťahovali nadivoko. To funguje.“

Z každej strany sála človečina, úprimnosť nehatená konvenciami.

Počas čítania narazíte na časti, pri ktorých sa vám budú tlačiť slzy do očí. Raz to bude od smiechu a inokedy od dojatia. Často budete nechápavo krútiť hlavou, často prikyvovať. Možno sa vám stane i to, že budete dávať za pravdu spomínaným stereotypom. Diapazón pocitov bude rovnako pestrý, ako je pestrá cigánska kultúra. Nenútene, prirodzeným spôsobom sa dozvieme množstvo informácií o minulosti Cigánov (viac či menej založenej na pravde), o ich zvykoch a tradíciách, o spôsobe, ako sa usádzali a čím sa živili. Spoznávame genézu stále pretrvávajúcich predsudkov na oboch stranách.

„Tuláci sa pohli na západ a na juh. Niektorí zostali. Za čias Habsburgovcov stratili jazyk, kázali im, aby sa usadili. Na Vápencovej žijú olašskí Cigáni. Oláh je v románskom jazyku Valach. Tak pomenovali maďarskí Cigáni väčšinu neskorších privandrovalcov. Je mnoho cigánskych kmeňov: Kalderáši, Lovári, Čurári, Rurvári z Valašska a Sedmohradska. Odlišuje ich dialekt, dávny spôsob života a činnosti, ktorými sa zaoberali.“

Z každej strany sála človečina, úprimnosť nehatená konvenciami. Cigáni sú takí, akí sú. Nepotrebujú si budovať imidž, hovoria, ako im jazyk narástol, nerobia sa lepšími. Ak sa smejú, tak na plné ústa, ak smútia, tak v slzách, ak oslavujú, tak do rána, ak spia, tak do obeda. Sympatické, ale nepraktické. Vedia, že to tak dlho nepôjde, ale tiež vedia aj to, že to vôbec nepôjde rýchlo.

Zachováva si patričný nadhľad, nenadŕža žiadnej zo strán, nepodlieza žánrovú latku.

Pohľad, ktorým sa autorka díva a ktorý nám sprostredkúva v texte, je zbavený sentimentu. Nechce sa pridať k zástupom pseudoreportérov, ktorí s „dolárikmi“ v očiach vyrážajú do osád alebo novodobých get a predbiehajú sa v zachytení čo možno najdehonestujúcejších záberov plných výsmechu a zlomyseľnosti, s takmer nulovou výpovednou hodnotou. A už vôbec sa nechce slepo stavať na obranu Cigánov. Zachováva si patričný nadhľad, nenadŕža žiadnej zo strán, nepodlieza žánrovú latku. Snaží sa zachytiť všetko v skutočnej, emóciami neprifarbenej podobe. Ak by som mala charakterizovať štýl, akým na mňa texty zapôsobili, tak by to bola láskavá profesionalita.

Cigán je Cigán. Konštatovanie, z ktorého plynie závan nemennosti, nemožnosti zmeny. Akoby to bolo nejaké zaklínadlo, ktorým chceme ospravedlniť (našu?, ich?) neschopnosť prekonať a riešiť problémy. Akoby sme sa vopred diskvalifikovali a vytvárali si alibi. Nie, kniha neprináša žiadne zaručené recepty či návody, nechce nikoho akademicky poúčať. Chce nám len povedať, akí rôzni môžu byť Cigáni a aké rôzne a nevyspytateľné môžu byť postoje, reakcie, či svetonázor Cigánov. Útla knižka so silným obsahom.

• Meno autora: Lidia Ostałowska
  • Národnosť: poľská
  • Knihu vydalo: Absynt