streda, 23 september 2015 19:15

Strach z lietania

Snáď neexistuje človek, ktorý by nezatúžil po tom, aby roztiahol krídla, odpútal sa od zeme, odolával gravitácii a vzniesol sa k oblakom. Schopnosť lietať sa tak stala symbolom naozajstnej slobody. S túžbou vzlietnuť však ruka v ruke kráčajú obavy. Bez prekonania našich strachov to však asi nepôjde...

Strach z lietania je prvou knihou americkej autorky Ericy Jong. Vyšla už v roku 1973 a vďaka nej sa stala celosvetovo známou spisovateľkou. Priznám sa, že až doteraz som o nej vôbec nepočula. Možno to je mojou nedostatočnou rozhľadenosťou, možno doterajším nezáujmom vydavateľov. Napokon, je to jedno. Lepšie spoznať neskôr ako nikdy.

Erica Jong sa rozhodla v knihách venovať dovtedy tabuizovaným témam. Do atmosféry 70. rokov vnáša ničím nehatený ženský pohľad a vnímanie sveta. Svoju hrdinku (so silnými autobiografickými črtami) konfrontuje s meniacou sa spoločenskou situáciou. Problematika ženskej sexuality, uvedomovania si samej seba, svojich potrieb, živelnosti, túžob a vášní je tým, čo robí jej text zaujímavým.

Kniha je prešpikovaná úvahami, na ktoré striedavo prikyvujete a krútite hlavou. Pozadím riešenia spomínaných závažných tém je rozprávanie tridsaťročnej Isadory. Isadora tápe v živote, donekonečna rozoberá svoj život, rozhodnutia a činy. Túži po umeleckej činnosti, no neverí si. Na čom má, okrem archetypov, silný podiel i jej matka, ktorá sa ju snaží vtesnať do dobových konvencií.

Kniha je prešpikovaná úvahami...

„Samozrejme, že mama mala na to všetko zdôvodnenie – patriarchálne zdôvodnenie, stáročné zdôvodnenie žien kypiacich talentom a ambíciami, ktoré sú vždy v tom. ,Ženy nemôžu robiť oboje,´ vravievala, ,musíš sa rozhodnúť. Buď sa stať umelkyňou, alebo mať deti.´“

Isadora cestuje spolu s manželom do Európy na konferenciu venovanú psychoanalýze. Neprekvapí nás preto, že ich cieľom je Viedeň. Pod vplyvom „nemeckého“ prostredia náhle pocíti v sebe hrdosť na svoje židovské korene, hoci dovtedy sa k nim stavala vlažne. Aj to je silné slovo. Stretávame sa s množstvom psychoanalytikov. Postupne sa dozvedáme, že už sama Isadora prešla rukami, resp. pohovkami niekoľkých z nich. Hoci sama hovorí, že túži po vysnívanom čísle, a vedome tak redukuje svoje záujmy na sexuálne naplnenie, v skutočnosti neustále prahne po zmene, slobode a zmysle svojho života.

Túži po vysnívanom čísle a vedome tak redukuje svoje záujmy na sexuálne naplnenie.

S manželom Bennetom má v podstate štandardný vzťah, aj keď cíti, že mu niečo chýba. Rozprávanie sa zdynamizuje, keď sa na scéne objaví žoviálny psychoanalytik Adrian. Vzniká tak zvláštny manželský trojuholník. Adrian je na hony vzdialený od ideálu, ale má to, čo Bennetovi chýba. Tu si v podstate môžete dosadiť čokoľvek.

Isadora sa spolu s Adrianom vydáva na akýsi road trip (cestujú spolu po Európe, žúrujú, sexujú a to všetko v alkoholickom opojení), no na to, aby sa naplno rozvinul, je v knihe príliš veľa uvažovania a analyzovania. Koniec koncov, Erice Jongovej nejde o dobrodružstvo. Adrian sa má stať prostriedkom, ktorý Isadore pomôže vzlietnuť. Život sa však nedá oklamať, vzlietnuť musí každý sám.

„Môj problém je, že som vždy a vo všetkom chcela byť prvá. Najlepšia zbožňovateľka. Najlepšia obeť, najlepší blázon... To, že som sa ustavične dostávala do ťažkostí, bola moja chyba, lebo som vždy chcela byť najlepšia. Musela som mať najšialenejšieho prvého manžela, najnevyspytateľnejšieho druhého manžela, najodvážnejšiu prvú knihu, najnerozvážnejšiu postpublikačnú paniku... Nič som nerobila polovičato. Ak som robila zo seba blázna a mala pomer s bezcitným sviniarom, musela som to robiť pred celou psychoanalytickou komunitou sveta.“

Život sa však nedá oklamať, vzlietnuť musí každý sám.

Strach z lietania nie je žiadnou oddychovkou, množstvo problémov, ktorým čelí hlavná protagonistka, okamžite prekryje aj náznak pohodového zážitku. Často som si musela pripomínať, že kniha vznikla pred štyridsiatimi rokmi. Prostredie, v ktorom som vyrastala, vlastná skúsenosť, spoločenská situácia a odlišná úroveň emancipácie totiž moje vnímanie trochu skresľovali. Potom som si spomenula na to množstvo žien, ktoré nemali to šťastie a možnosť slobodne sa rozhodnúť, venovať sa tomu, čo ich zaujíma. Kniha nabrala na aktuálnosti a samotné vydanie na opodstatnenosti. Presne v duchu slov Naomi Wolfovej z prebalu: Toto je román pre všetky ženy, ktoré túžia vzlietnuť, a pre všetkých mužov, ktorí ešte stále veria, že také ženy neexistujú.

Či už ste vzlietli, alebo sa na to ešte len chystáte, čítanie Jongovej Strachu z lietania môže byť pre vás zaujímavou skúsenosťou. Potešíte sa, že nie ste sami, čo hľadajú, čo robia chyby, čo si neveria, a tiež, že je to rovnako ťažké pre každého, nech už ste kýmkoľvek.

• Meno autora: Erica Jong
  • Počet strán: 288
  • Dátum vydania: štvrtok, 23 apríl 2015