utorok, 22 september 2015 19:37

Hry

Keď má žena pred sebou jedinú možnú cestu životom, a to vydať sa a rodiť deti, je to nevýslovne obmedzujúce. Ako dobre, že žijeme v 21. storočí!

Práve pohľady žien a pohľady na ženy v spoločnosti ponúka Jana Juráňová v knihe Hry. Hry obsahujú 8 jej dramatických hier určených na divadelné alebo rozhlasové spracovanie. Jej hlavnými hrdinkami sú bez výnimky ženy. Ženy slávne, alebo ženy slávnych mužov. Kedysi to predstaviteľky nežného pohlavia mali omnoho ťažšie ako dnes. Nemali možnosť výberu. Dnes sa môžu a nemusia vydať. Môžu a nemusia mať deti. Môžu sa vzdelávať, môžu pracovať, nemusia byť len múzami, môžu i samé tvoriť. Môžu realizovať svoje sny, nie sú obmedzené na jednu jedinú životnú dráhu, ktorá je bez pochýb krásna, no nie vtedy, ak jednoducho nemáte na výber. Tento fakt priam kričí zo všetkých drám Jany Juráňovaj zoskupených v tejto knihe.

Dnes ženy nemusia byť len múzami, môžu i samé tvoriť

Ako inšpiráciu si vybrala napríklad spisovateľku Virginiu Woolfovú, astronómku Caroline Herschelovú, sochárku Camile Claudelovú, tanečnicu Salome, kvôli ktorej zabili Jána Krstiteľa, ale i ženy, partnerky a múzu slovenských národných dejateľov. Všetci poznáme Štúra, Hurbana, Sládkoviča. Čo však vieme o Adelke Ostrolúckej, Aničke Jurkovičovej-Hurbanovej, Maríne Pišlovej-Geržovej, Antónii Júlii Sekovičovej-Braxatorisovej? Ešte možno prvá spomínaná má meno, ktoré vyvolá nejakú ozvenu, tie ostatné sú len menami na papieri. Nie však pre Juráňovú. Ženám v pozadí vdýchla život. Hoci sa v realite nestretli, u nej áno. Hra Misky strieborné, nádoby výborné je práve o týchto štyroch ženách a o mužoch, ktorí ovplyvňovali ich životy.

„Adelka: Ja som sa nevydala. Deti nemám. Zomrela som veľmi mladá, no už ako stará dievka. Na suchoty. Môj milý hádzal vrúcne pohľady na iných mladoňov. Všetko, čo v živote robil, robil s mužmi. Ideály s nimi zdieľal, revolúcie prehrával, proti Budapešti sa s Viedňou spojil, písal si s nimi, načo boli pre neho ženy na svete? Na ťarchu.“

Ženám v pozadí vdýchla život

Je to fascinujúci pohľad z druhej strany. Pohľad žien, ktoré vždy stáli v úzadí a ktoré svojimi spomienkami a rozprávaním menia národných hrdinov na bežných mužov z ich slabosťami. Sú manželkami, matkami ich detí, múzami, alebo ako nešťastná Adelka – tvormi.

Podobne inak sa na známe fakty môžeme pozrieť v ďalšej hre, Tajomstvá Trúdy H. Opäť nič nehovoriace meno. Gertrúda je však manželka kráľa Hamleta, matka toho slávneho Shakespearovho Hamleta s monológom Byť či nebyť. Princ Hamlet, syn starého kráľa, po návrate zo štúdií zistí, že kráľom sa stal jeho strýko Claudius, ktorý zabil jeho otca a vzal si jeho matku za ženu. Fantázia Jany Juráňovej nám ponúka špecifickú možnosť pozrieť sa na Trúdu vo veku asi 55 rokov, na jej vzťah s mŕtvym starým Hameltom, ktorý sa jej zjavuje ako duch, s jeho bratom Kladudiusom, synom Hamíkom a jeho manželkou Oféliou. Hra Tajomstvá Trúdy H. je zasadená do súčasnosti, Juráňová sa nebojí byť ironická i melancholická zároveň.

„Trúda: Ten Klaudo, stále mi niečo vnucuje. Ženiť sa chce, cap starý. Ide mu len a len o to dedičstvo. A ja mám hrať sprostú, akože to neviem a mám sa pominúť od šťastia, že si ma chce vziať. Nebolo by mi lepšie samej?“

Juráňová sa nebojí byť ironická i melancholická zároveň

Šesť z ôsmich hier je inšpirovaných konkrétnymi ženami, dve sú o ženách bez mien. Napríklad hra Topenie žiab je svojskou verziou príbehu o princovi zakliatom v žabu. Keď ho pobozká pravá princezná z pravej lásky, zruší kliatbu a žabiak sa opäť stane krásnym princom. Nasleduje svadba, deti... ups, kde sme to už počuli? Čo však v prípade, že „princezná“ (rozumej žena obyčajná) pobozká nepravú žabu? A čo ak ich pobozká priveľa?

Jana Juráňová má ženské hrdinky cielene. Ako žena sa denne stretáva s dvojakým metrom fungujúcim v spoločnosti. Ženy ani dnes nemôžu to isté ako muži, respektíve môžu, ale prídu o povesť či postavenie. Formou divadelných hier sa aj s použitím zveličenia dá povedať veľa. Odkryť pozadie skutočnosti, ktorú inak nevidno, primäť zamyslieť sa nad tým, o čom sa nehovorí. Jej Hry sú toho bravúrnou ukážkou. Nepochybne oslovia nielen milovníkov divadla. Hoci prečítať si ich, a potom ich vidieť dobre stvárnené na javisku, musí byť zážitkom na druhú.

• Meno autora: Jana Juráňová
  • Knihu vydalo: Divadelný ústav Bratislava
  • Počet strán: 271