utorok, 15 september 2015 14:23

Oči zasypané pieskom

(7 hlasov)

O konflikte medzi Izraelom a Palestínou ste už určite počuli z médií. Vojna, intifády, samovražední atentátnici šahídi, múr oddeľujúci dve znepriatelené územia – to všetko sú pre Slovač len vzdialené pojmy odrezané od nášho územia tisíckami kilometrov.

Ak však chcete nazrieť do domácností obyvateľov Izraela a Palestíny, do synagóg Židov a mešít moslimov a najmä do životov jednotlivcov, ktorí sú dlhodobým konfliktom ovplyvnení a poznačení, siahnite po knihe reportáží poľského novinára a spisovateľa Paweła Smoleńského. Oči zasypané pieskom sú zbierkou osobných rozhovorov s ľuďmi na oboch stranách múru. Tieto rozhovory vo forme autentických reportáží sú živým dôkazom toho, ako predstavy, vášne, emócie, ale najmä vierovyznanie dokážu ovplyvniť kolobeh udalostí a bežné životy miliónov ľudí.

Ak je človek dobrým novinárom s darom písma a najmä kritického myslenia, je už len otázkou času, kedy sa stane reportérom. Možno je to ovplyvnené aj chorobou z povolania – novinár chce prirodzene skúmať podstatu veci, nazerať pod pokrievku, dobiedzať a hlavne informovať verejnosť. V zbierke reportáží z Blízkeho východu cítiť autorovu zaangažovanosť – veď v týchto končinách strávil veľa času a s niektorými ľuďmi nadviazal blízke priateľstvá, čo je jasné aj z jeho textu. Inak by sa možno ani nedalo... Keby sa s nimi nenadobudol vzťah, hrdinovia jeho rozprávaní by neboli takí prístupní podeliť sa so svojimi myšlienkami a situáciami, na ktoré sú možno osobne hrdí, ale iní by ich za ne odsúdili.

reportáže sú dôkazom, ako predstavy, vášne, emócie, ale najmä vierovyznanie dokážu ovplyvniť kolobeh udalostí

Paweł Smoleński v knihe skutočne vchádza do domov a hľadá súvislosti, skúma pravdu a veľa sa pýta. Vznikol tak jedinečný text, ktorý si vás získa svojou plynulosťou a zároveň zložitosťou. Je totiž dobre známe, že reportážne texty dobrých spisovateľov nie sú jednoduchým čítaním, ktoré budete odporúčať aj svojej babičke obľubujúcej Vasilkovú. Čítať tieto texty si vyžaduje pozornú myseľ a hlavne by som odporučila zachovať si odstup a triezvu hlavu. Protagonisti (alias reálni ľudia) totiž prezentujú svoje najintímnejšie názory najčastejšie zakorenené hlboko v ideách svojho náboženstva, a nie vždy sa s nimi dokážete stotožniť.

ženy, ktoré sú hrdé, keď sa ich syn stane šahídom – samovražedným teroristom...

Na druhej strane sa autor rozprával aj s ľuďmi, ktorí hľadajú cestu zmierenia svojím vlastným spôsobom. Najviac ma oslovil príbeh Fatimy Faroun – Arabky, ktorá sa spriatelila so Židovkou a spoločne založili spolok pre ženy spočiatku odsúdený na zánik, no ktorý dnes prosperuje. Podľa Smoleńského je ľudí, ktorí majú plné zuby konfliktov viac – áno, vo svojich reportážach opisuje aj fanatikov, ženy, ktoré sú hrdé, keď sa ich syn stane šahídom – samovražedným teroristom, ale na druhej strane sú tu aj takí, ktorí nerozumejú tomu, prečo by Židia a moslimovia nemohli žiť na jednom území. Bohužiaľ, stále prevládajú opačné nálady, ktoré len povzbudzujú rozširovanie hrubého múru oddeľujúceho územie a podnecujú nenávisť. Spojivom všetkého je strach a predsudky a nekonečný pocit krivdy.

„Vtedy vstala Vivian, Židovka z kibucu Beri. Pozerá na Fatimu: ,Bojím sa vás, bojím sa jazdiť mestským autobusom v Jeruzaleme alebo v Haife v obave pred samovražedným útokom. So strachom sa prizerám každej arabskej tvári, lebo neviem, či to nie je tvár šahída. To je pre mňa nezaslúžené trápenie, ja som nezavinila túto vojnu. Dobre, že ste prišli, konečne som vám to povedala.´
Fatima je zaskočená. Nikdy si nemyslela, že Židovka sa môže báť. Strach je tým najponižujúcejším pocitom. Sama by sa ho chcela zbaviť a nie pridávať ho iným. Rozhodla sa, že odíde z kibucu až vtedy, keď vysvetlí svoju pravdu a pochopí viac.“

Kiežby bolo viac takýchto kníh.

Je jedno, kto je ten zlý a kto ten dobrý – autor sa neprikláňa ani na jednu stranu a priateľov má z oboch „táborov“. Vďaka reportážam sa dostanete bezprostredne blízko k ľuďom, z ktorých každý obhajuje svoju pravdu a chráni si svoje miesto pod slnkom.

Oči zasypané pieskom nie sú knihou pre všetkých. Odporúčala by som ju tým, ktorí si chcú rozširovať svoje obzory a neradi zakrývajú oči pred realitou. Je aj pre tých, ktorí sa chcú dozvedieť viac než len to, čím ich kŕmia v učebniciach dejepisu a v médiách. Ide o trocha zložitejšie čítanie, ktoré obohatí úplne inak ako bežná beletria. Aj vďaka tejto knihe nazerám na svoj kúsok sveta trochu inak. Paweł Smoleński má neobyčajný dar písania a schopnosť urobiť z nepríjemných opisovaných udalostí čitateľský zážitok – taký trochu iný, ale o to dôležitejší.

Kiežby bolo viac takýchto kníh – o viacerých „kontroverzných“ témach a kiežby ich čítalo viac ľudí. Možno by internet nebol miestom plným mudrlantov s nenávisťou a strachom z neznáma. Držím palce vydavateľstvu Absynt a prajem veľa úspechov pri prinášaní autenticity do slovenskej literatúry.

• Meno autora: Paweł Smoleński
  • Národnosť: poľská
  • Knihu vydalo: Absynt