sobota, 05 september 2015 17:18

Čitateľ z vlaku o 6:27

Knihy, ktoré narúšajú stereotypy povolaní, sú úžasné! Ponúkajú čitateľom možnosť zmeniť si názor na domovníčky, kuchárov, učiteľov a mnohých ďalších.

Ardlo Buret nemal v živote veľa šťastia. Postarali sa o to jeho rodičia, ktorí mu dali také nešťastné meno. Ardlo Buret. Prešmyčkou z neho urobíte hanlivú prezývku: Bulo Retard. Poznačený takým menom vyrástol z Ardla plachý muž ukrývajúci sa pred spoločnosťou. Každé ráno cestuje do práce vlakom a v ňom – číta nahlas svojim spolucestujúcim. Pravidelným i nepravidelným. Tomu hovorím waw. Každé ráno cestovať vlakom odchádzajúcim zo stanice niečo po šiestej a približne 20 minút nahlas čítať. Vitajte vo svete Čitateľa z vlaku o 6:27, ktorý vytvoril Jean-Paul Didierlaurent. Ale pozor, Ardlo nečíta kvôli ľuďom, číta kvôli čítaniu samotnému. Kvôli tomu, aby dal život zachráneným písmenám. Zachráneným?

Nečíta kvôli ľuďom, číta kvôli čítaniu samotnému.

Nuž, tak je. Ardlo Buret je zamestnancom spoločnosti Stern, čo je skratka názvu Spoločnosť pre techniku, ekológiu a recykláciu nadbytkov. Tým produktom, nadbytkom, ktorý recyklujú, sú knihy. Jeho úlohou je obsluhovať stroj, ktorý ničí knihy. Tak, ako predtým zaznelo obdivné waw, sa teraz žiada vypustiť z úst bolestné och. Samotný stroj Ardlo nazýva Vecou a popis toho, ako Vec funguje, bol pre mňa ako milovníčku kníh takmer až bolestivý. A bol by takým pre každého vášnivého čitateľa.

„Už druhý nákladiak vyklopil svoj náklad. Vec podráždene zagrgala otvorenou tlamou, mlátiac naprázdno všetkými kladivami. Zvyšky krmiva z poslednej várky, zopár rozšklbaných a vodou nasiaknutých strán sa smiešne trepotalo na súkolí stroja, pripomínajúc zdrapy kože.“

Ardlo svoju prácu nenávidí. Nenávidí Vec, neznáša krutého šéfa i hlúpeho kolegu, celá tá spoločnosť je pre neho väzením, peklom. On v ňom však zotrváva. Len preto, aby na konci každého pracovného dňa zachránil zopár stránok z kníh, ktoré unikli svojmu osudu. Tie potajomky vynáša z podniku a na druhý deň práve tie zachránené, nesúvisiace stránky číta v rannom vlaku.

Nenávidí Vec, neznáša krutého šéfa i hlúpeho kolegu, celá spoločnosť je pre neho peklom.

Ardlo žije sám v malej garsónke, jeho spoločníkom je malá červená rybička v guľatom akváriu. Má aj pár priateľov. Pár, lebo sú presne dvaja. Bývalý kolega Giuseppe, ktorému Vec spôsobila ťažké fyzické poranenie a vrátnik Yvon, milovník divadelných hier, poet recitujúci vlastné verše. Jeho život sa zmení, keď ho na stanici oslovia dve sestry starenky, jeho pravidelné vlakové poslucháčky. Sú to zároveň prvé ženy, ktoré sa v knihe objavia, viac ako polovica strán patrí vyslovene mužskému svetu, ktorý Ardla obklopuje. A potom sa sčista-jasna objaví Júlia rátajúca kachličky. Tiež vlastne len v písanej forme, ako je u Ardla zvykom, ale je to ako blesk z jasného neba.

„Musela som sa rýchlo zmieriť s tým, že ľudia vôbec od vás čakajú jediné: aby ste sa im javili takí, akých vás chcú mať.“

Kniha je chvíľami mierne absurdná, no úžasná.

Musím povedať, že kniha má prekrásny záver. Ja vám ho neprezradím a vy ho neprečítajte skôr, ako sa k nemu dostanete prirodzeným spôsobom stránku po stránke, pretože by sa vám v takom prípade nezdal úžasným. Je však správne načasovaný, príde v pravej chvíli a aj mňa, cynickú a prudko realistickú anti-romantickú ženu dojal a roznežnil.

Táto kniha je chvíľami mierne absurdná, no o to viac úžasná. Tých necelých 200 strán veľkým písmom na hrubom papieri prečítate raz-dva. Príjemný pocit z knihy vám však vydrží 100krát dlhšie. Určite poteší každého človeka, ktorý sám seba vníma ako normálneho, bežného, žijúceho si svoj každodenný život, možno už aj pod nánosom stereotypu. Pretože, pozor, aj maličkosť môže váš život prevrátiť hore nohami. A teraz to myslím v dobrom slova zmysle. Čitateľ z vlaku o 6:27 je toho najlepším dôkazom.

• Meno autora: Jean-Paul Didierlaurent
  • Národnosť: francúzska
  • Počet strán: 181