utorok, 01 september 2015 20:27

Navždy šik

Napriek tomu, že kniha je venovaná ženám, ktoré sú diplomaticky označované ako ženy v určitom veku (teda v tom pokročilejšom), je vhodná pre každú dámu či slečnu, ktorá túži byť príťažlivá, očarujúca, dobre oblečená a jednoducho navždy šik!

Vo svojich recenziách sa snažím predchádzať akémukoľvek vyhraneniu skupiny, nebodaj pohlavia, pre ktoré je kniha vhodná. V tomto prípade taká opatrná nebudem a vyhlásim, že je vyslovene pre ženy, a muži by ju mali nielen zďaleka obchádzať, ale ani by ich nebavila. Navždy šik je príručka pre všetky ženy, ktoré si rady zalistujú v časopisoch ako Emma, Eva, dávajú si na vlasy domáce zábaly a snažia sa zo všetkých síl načerpať čo najviac vedomostí z prehliadkových mól.

Poviete si, že to zaváňa niečím povrchným? A načo by ste vlastne čítali o krycích krémoch, zvlhčovacích maskách či arganovom oleji, veď je toho plný internet. A ja vám poviem, že som ju prečítala neobyčajne rýchlo, pretože každá kapitola bola pútavá a objasnila mi svet krásy. Svet ženskej krásy.

Bola pútavá a objasnila mi svet krásy. Svet ženskej krásy.

Navždy šik nie je žiadne amatérske blábolenie o tom, ako sa pekne obliecť, aby „vás všetci žrali“. Autorka knihy, redaktorka amerického módneho časopisu, dostala za úlohu odísť na dva roky do Paríža a mapovať módu parížskych dív. Pretože ak sú nejaké ženy kultivované a krásne, tak sú to jednoznačne Francúzky. Celý svet sa snaží rozlúsknuť tú tajomnú záhadu, ako je možné, že sú elegantné, štíhle a krásne, aj keď ich vek už dávno nezačína cifrou 2? Ako to však väčšinou v živote chodí, človek síce príde s istým plánom, no osud si aj tak urobí po svojom. Tish Jettová sa vo Francúzsku zamilovala, vydala a zostala tam žiť. Učaroval jej Alexander, učarovala jej nonšalantnosť tejto krajiny i šarm Francúzok, od ktorých sa mala čo učiť. A teraz sa to vďaka nej môžeme naučiť i my.

„Slovo ,šik´ sa niekedy prekladá ako štýlový, ale podľa mňa to celkom nevystihuje význam tohto slova. Šik nie sú veci, ktoré človek kúpi v luxusných obchodoch vychýrených značiek. Potom by žena, čo chce byť šik, potrebovala jedine peniaze, pričom šik nemá nič spoločné s financiami. Šik je eklektická zmes luxusného a obyčajného, nového a starého v takej kombinácii, aby to odrážalo osobnosť ženy, jej štýl. Francúzka si kladie otázku: ,Prečo by som mala chcieť vyzerať ako modelka na titulke módneho magazínu, ako chodiaca reklama na nejakú značku, dokonale zladená od hlavy po päty, alebo ako herečky, ktoré oblieka (za veľké peniaze) nejaký stylista?´ Opičiť sa po niekom, to nie je jej štýl. ,A kde som potom ja?´ pýta sa sama seba.“

pri celom tom procese krémikovania a voňavkovania určite nezabudnite čítať a vzdelávať sa

Už obálka knihy prezrádza jemnosť a ohromnú estetickosť. Pyšne som ju držala v rukách pri čítaní na verejných priestranstvách, čo naozaj nemožno povedať o všetkých tituloch. Táto príručka pre ženy je zároveň Tishinou sondou, ktorá nikdy neskončí. Známa módna žurnalistka odviedla poriadny kus práce a okrem dôsledného analyzovania francúzskych žien a zverejnenia autentických výpovedí dermatológov či kaderníkov, si objednala špeciálne pre účely knihy i módnu poradkyňu, ktorá jej radila, ktoré kúsky sa k sebe hodia najviac. V jednom prípade dostala poradkyňa od autorky zadanie, aby obliekla legíny a blúzku mladej žabke i žene v rokoch. Bolo neuveriteľné čítať, ako dokázala vyčarovať z rovnakých kusov dva rozdielne výsledky. Tým len obe dokázali, že oblečenie človeka nerobí, ale vkus a jemnocit pre rôznorodé kombinácie áno.

Tento šlabikár krásy je členený na kapitoly venované pleti, líčeniu, vlasom, životospráve, cvičeniu, šatníku, módnym doplnkom či trvalému očareniu v podobe našich vlastností. Záver je určený samotnej transformácii, ktorá je najťažšia a zdĺhavá. Prečo? Povedzme si úprimne. Čítať o nekonečnej starostlivosti, dennom natieraní celého tela, vytáčaní mihalníc – komu by sa to chcelo? Áno, máme taký sanitárny deň, kedy sa vykúpeme, nalakujeme nechty, umyjeme vlasy a dáme dokonca zábal... No robiť to každý deň? Kde na to vziať, pre boha, čas? A o tom presne Navždy šik je. O vytvorení si času sama pre seba. O dennom vykonávaní týchto skrášľovacích rituálov, až pokým sa z nich nestane zvyk. Až kým nezmeníte svoj postoj a nebudete k celkovej starostlivosti pristupovať nie s nechuťou, ale práve naopak. S obrovskou chuťou, pretože viete, že len keď sa budete o seba starať, budete vyzerať upravene a mlado. A keď budete vyzerať upravene a mlado, budete sa cítiť skvele a sviežo. A keď sa budete cítiť skvele a sviežo, budete šťastná. Je to všetko jeden veľký kruh.

Obzvlášť sa mi páčili jemnučké ilustrácie, ktoré dotvárali celkový nádych luxusu. Tiež som bola nadšená zo slov ako šarm, gracióznosť, noblesa, elegancia, o ktorých sama autorka tvrdí, že nemajú dátum spotreby. Určite sa nehádžte do starého železa, veď ani Tish nie je najmladšia a vyzerá perfektne. Otázkou však zostáva, či tak vyzerá vďaka všetkým procedúram, ktoré si denne dopraje, alebo vďaka tomu, že pociťuje zadosťučinenie, spokojnosť a tým pádom z nej vyžaruje vlna pozitivizmu, ktorá každého očarí?

umenie konverzácie či schopnosť viesť podnetnú diskusiu, sú tou najlepšou značkou parfému, do akého môže byť žena zahalená

V úvode knihy som bola chvíľku iritovaná, pretože spojenie „ženy istého veku“ som čítala niekoľkokrát na každej strane. Mala som sto chutí poradiť autorke nejaké synonymá. Text sa vám však bude páčiť. Punc nonšalantnosti mu dodávajú i francúzske slová, ktoré sú vzápätí preložené, takže im rozumiete, no francúzština je taká vznešená, že vás poteší hoci len pohľad na takéto slová.

„Myslím, že Coco Chanelová mala pravdu, keď vyhlásila: ,Žena, ktorá nepoužíva voňavku, nemá budúcnosť.´“

Kniha je plná rád a tipov, skúseností i múdrostí. Napríklad nemáte investovať peniaze do krémov na chudnutie a vyhladenie vrások či celulitídy, radšej ich investujte do kurzu jogy. Ak by ste si z nej však mali zapamätať len jednu jedinú vec, určite je to: Kvalita nad kvantitou. Francúzky majú málo oblečenia, no vkusného a kvalitného. Nikdy by si na seba nenavliekli krikľavé tričko či tepláky – a čo, veď idem len na nákup, nie? Razia filozofiu, že každá žena má byť upravená, pretože tým dáva najavo úctu k sebe samej i k druhým ľuďom.

Stojíte za to, aby ste sa o seba starali. Čas strávený pri týchto kúrach sa premení na vaše zdravé sebavedomie. A čo môže byť krajšie ako sebavedomá žena, že? Pŕŕŕŕ, Francúzi by odpovedali, že kultivovaná žena, s ktorou je diskusia nádherným a dych berúcim zážitkom. Teda, dámy, pri celom tom procese krémikovania a voňavkovania určite nezabudnite čítať a vzdelávať sa, pretože umenie konverzácie či schopnosť viesť podnetnú diskusiu, sú tou najlepšou značkou parfému, do akého môže byť žena zahalená.

• Meno autora: Tish Jettová
  • Národnosť: americká/francúzska
  • Počet strán: 237