nedeľa, 05 júl 2015 09:42

Billie

Netradičný príbeh podaný briskným spisovateľským štýlom, ktorý sa so svojimi postavami nehrá na mačku a myš, na veci ide priamo a vtiahne vás do seba tak, že to nebudete čakať. Presne to mi napadlo, keď som otočila poslednú stránku románu Billie.

Už počas čítania knihy rozmýšľam o tom, čo všetko spomeniem v recenzii. Ktoré veci vyzdvihnem, ktoré potopím a ako zadefinujem štýl spisovateľa. Pri Billie som si nič nemusela zapisovať, presne som vedela, čo ma na nej ohúrilo a čo chcem o tomto dielku povedať.

Keď som chytila do rúk túto malú útlu knižočku s dievčaťom s konskou hlavou na obálke v štyroch pózach, čakala som všeličo, len nie to, že tento kus sa stane jedným z mojich najobľúbenejších literárnych diel. Iste, možno sa nikdy nezaradí do svetovej klasiky (aj keď... človek nikdy nevie), ale svojou jedinečnosťou si ju čitateľ buď zamiluje, ale ju odhodí do kúta hanby spisovateľských pokusov. Je to presne ten typ literatúry, ktorý stojí na hrane, a práve to ju odlišuje od kopy no name kníh, s ktorými sa v živote stretnete, ale po mesiaci zabudnete na to, že ste vôbec do niečoho takého zabŕdli.

čakala som všeličo, len nie to, že tento kus sa stane jedným z mojich najobľúbenejších literárnych diel

briskný príd. m. prudký, rázny, ostrý: b-é pohyby

Neviem prečo, ale k tejto knihe sa mi automaticky samo od seba priradilo označenie „briskný“ (mám na mysli štýl písania). S tým, že som presne nevedela význam tohto slova, som si ho zadala do slovníka cudzích slov a vyskočilo mi to čierne na bielom. Pretože presne taký ten štýl aj bol. Francúzska autorka Anna Gavalda zvolila pri Billie filozofiu: „poviem to všetko na rovinu, bez škrupúľ, tak ako to je, lebo svet nie je ružová záhrada s poletujúcimi anjelikmi s šípmi v tvare srdiečka“.

Billie je hlavná hrdinka románu, ktorá pochádza zo zatracovanej časti Morilles, kde žijú sociálne slabší ľudia bez hlbšieho zmyslu života. V škole jej to veľmi nejde, ale pred veľkonočnými prázdninami ju učiteľka literatúry dá dokopy so slušným a nenápadným (a homosexuálnym) Franckom Mumu, aby počas voľna naštudovali pasáž z Mussetovej divadelnej hry a pred spolužiakmi ju zahrali. Práve táto domáca úloha zmení život obom mladým ľuďom, ale nie v zmysle fatálneho prevratu, ktorý má dopad na svetovú ekonomiku a globálne otepľovanie. Zmena nastane len v ich malom univerze, kedy sa na prvý pohľad dve duše zvláštnym spôsobom prepoja. Franck neskôr odchádza študovať na súkromné lýceum, ale Billie musí opakovať ročník. Vtedy sa ich životy načas rozdelia...

poviem to všetko na rovinu, bez škrupúľ, tak ako to je, lebo svet nie je ružová záhrada s poletujúcimi anjelikmi s šípmi v tvare srdiečka

„Ja preto, lebo som bola z Morilles (to neni názov osady alebo farmy na pestovanie húb, to je... čo ja viem... nikdy som to vlastne nevedela... niečo ako šrotovisko... dáka priemyselná zóna... skládka netriedeného odpadu... všetci hovoria ,cigáni´, ale my sme neboli cigáni, to len macochina rodina... jej otec, jej strýkovia, moje nevlastné sestry, moji nevlastní bratia a to všetko... my sme boli z Morilles, tak...)...“

A teraz k tomu štýlu

Billie je dieťa ulice, ktoré sa pretĺka životom, ako najlepšie sa dá, a k tomu bol zvolený aj štýl, akým je písaná kniha z jej pohľadu. Billie nadáva, sníva, strieda chlapov a vo vnútri zvláštnym priateľsko/osudovým spôsobom miluje Francka. Nečakajte teda uhladené vety, ktoré striktne dodržiavajú pravidlá slovenského jazyka. Možno aj Štúr by sa v hrobe obracal, keby mu dali prečítať tento román, pretože sa v ňom stretnete aj s nespisovnými výrazmi a, s už spomenutými, nadávkami. Tieto štýlové nuansy však nepôsobia ako päsť na oko, s dielom sú organicky späté a čítajú sa naozaj ľahko. Ani sama neviem ako, ale zrazu som bola na konci knihy. Nezažila som však starý známy pocit, že ó, škoda, že sa to už skončilo. Pretože koniec bol citlivý, krásny, poetický a presne taký, aký mal byť.

Za kamošku by som ju nechcela, ale ako literárna postava je dokonalá.

Aj keď Billie nie je dokonalá hrdinka, ukážkovo sa s ňou zžijete. Možno aj práve preto, že je celkom obyčajná a neobyčajným spôsobom iná. Viem, zvláštna veta, ale presne taká Billie je. Aj keď porobí kopec blbostí, budete jej fandiť a dúfať, že to s jej životom v konečnom dôsledku dopadne dobre. Za kamošku by som ju nechcela, ale ako literárna postava je dokonalá.

Odporúčanie na záver? Určite si knihu prečítajte a spravte si na ňu vlastný názor. Ako som spomínala, buď ju budete milovať alebo nenávidieť. Zlatá stredná cesta možno aj existuje, ale u mňa sa objavil ten prvý prípad. Preto sa ani nedá veľmi povedať, pre koho je kniha určená. Môžem však povedať, že je pre všetkých, ktorí majú radi nezvyčajné knihy opisujúce obyčajné príbehy s tak trochu neobyčajnými ľuďmi. A to je všetko.

„,Prepáč, niežeby som ťa chcel nachytať... len si chcem byť istý že tú hru vnímaš, chápeš?´ Vravela som hej, hej, ale hra mi bola celkom ukradnutá. Všetko, čo som chápala, bolo, že nejaká ľudská bytosť mi venuje pozornosť, láskavo sa so mnou zhovára a už to nebola ani francúzština, ale sci-fi.“

• Meno autora: Anna Gavalda
  • Národnosť: francúzska
  • Počet strán: 216