streda, 03 jún 2015 10:23

Všetko trvá krátko

Azda celý svet pozná psychiatra Irvina D. Yaloma a jeho dva výrazné talenty. Prvým je schopnosť nazrieť hlboko do ľudskej duše (kde podľa neho panuje najmä strach zo smrti a nezmysluplnosti života) a pomôcť ju pretvárať tak, aby človek mohol ďalej rásť a plnohodnotne žiť. Druhým talentom je schopnosť písať o tomto ľudskom prerode pútavé príbehy.

Vo svojich dielach čerpá predovšetkým z vlastnej praxe, ale dbá na anonymitu klientov, zamieňa mená i iné identifikačné údaje. Jednotlivé osudy citlivo prepletá a tvorí tak novú realitu, v ktorej je vždy dominantným prvkom samotná psychoterapia, no napriek tomu netrávime všetok čas v jeho pracovni.

Fascinujúce výlety do ľudských životov odkrývajú aj prežívanie samotného Irvina Yaloma.

„Tej noci sa jej prisnil sen. ,Našla som pri dverách hromádku poskladanej bielizne. Neviem, kto ju tam položil, možno môj manžel. Začala som bielizeň vkladať do práčky – lebo na zemi sa mohla zaprášiť – ale potom som si to rozmyslela a oblečenie som uložila do bielizníka.´ Posolstvo toho sna bolo jasné: už nemá špinavú bielizeú, všetko je vypraté.“

Každý klient má v hlave akoby do klbka stočenú minulosť, všetko, čo sa mu kedy stalo, spomienky, emócie, faktické informácie... a z tejto spleti niekedy vzniká neznesiteľná záťaž, ktorú človek nedokáže zvládnuť sám. Vtedy si mnoho Yalomových verných čitateľov želá, aby býval blízko pri nich a pomohol im svojou prezieravosťou vyriešiť všetky problémy. Našťastie si ho môžeme kúpiť v instantnej podobe v hociktorom kníhkupectve a pravdepodobne v každej jeho knihe nájdeme kúsok zo seba. Ja som sa často našla v niektorom terapeutickom dialógu, kde autor nekladie iba otázky, ale podáva veľmi konkrétne odpovede.

Autorov štýl vás osloví najmä v prípade, že máte radi hĺbavé rozhovory. Práve tie spolu s pozorovaním klienta sú totiž cennými nástrojmi všetkých psychiatrov. A tak významnú rolu v texte zastávajú dialógy spoločne s funkčnými opismi, ktoré nám hovoria o mimike a gestách jednotlivých postáv a tým dokresľujú ich psychické prežívanie.

Vo svojich dielach čerpá predovšetkým z vlastnej terapeutickej praxe.

„Lenže vnútri to, čo potreboval, nemal. Dusili ho komplexy, výčitky svedomia a pocity viny, a len čo na ceste uvidel policajné auto, zalial ho pot. ,Voľne sa vznášajúca vina, ktorá si hľadá svoj hriech, to som ja,´ zažartoval. Navyše, ešte aj v snoch sám seba nemilosrdne ponižoval: videl sa s rozďavenými hnisajúcimi ranami, ako sa krčí v pivnici alebo v jaskyni, bol žobrák, lotor, kriminálnik, podvodník. No ešte aj počas tohto sebabičovania v snoch sa prejavil jeho ironický zmysel pre humor.“

V knihe nájdeme desať poviedok. Postavy sú na prvý pohľad úplne odlišné, no pri detailnejšom „skúmaní" nachádzame podobnosti. Spoznávame osemdesiatštyriročného spisovateľa, ktorý má celý život autorský blok; sympatického a veľmi úspešného manažéra Charlesa so strachom zo smrti seba i svojich blízkych; starnúcu primabalerínu, ktorú neopúšťajú myšlienky na prvú veľkú lásku... Fascinujúce výlety do ľudských životov v tejto knihe viac ako inokedy odkrývajú aj psychiku samotného Irvina Yaloma. V pokročilom veku je konfrontovaný so starnutím a nevyhnutnosťou smrti, prezrádza nám tajomstvá svojej práce i tajomstvá doteraz starostlivo skrývané pred pacientmi. Častejšie vstupuje do rozhovorov s vlastnými skúsenosťami, asociáciami, prejavmi dojatia, čo doteraz nebolo v jeho knihách, a pravdepodobne ani v jeho praxi, až také časté.

„Zamyslel som sa, čo toto more ponúka mne, ktorý sa blížim k osemdesiatym druhým narodeninám, som plný života, vášne a zvedavosti, ale žialim nad stratou mnohých ľudí, ktorých som poznal a miloval, niekedy ľutujem za stratenou mladosťou, a vyrušuje ma únava materiálu, moje zaťaté, vŕzgajúce kĺby, slabnúci sluch a zrak, zároveň si stále uvedomujem hustnúce šero a neúprosné približovanie záverečnej tmy.“

Yalom sa venuje ľuďom s bežnými" problémami: vo vzťahoch, v každodennom živote, vo vyrovnávaní sa s ťažkými situáciami a nezaoberá sa vážnejšími psychickými poruchami ako schizofrénia či disociatívne poruchy vedomia. Poteší najmä náročného čitateľa, ktorý vyhľadáva psychologickú literatúru. Témami knihy Všetko trvá krátko sú najmä vyrovnávanie sa so stratou vlastnej výnimočnosti, strach zo smrti, pocit premrhaného života, vzdávanie sa nádeje na lepšiu budúcnosť, hromadenie, nedôvera k ľuďom a konfrontácia so zmenami, ktoré prináša starnutie.

Kniha má potenciál meniť život svojho čitateľa.

„Najdôležitejšie, čo môžem ja alebo hociktorý iný terapeut poskytnúť, je autentický a hojivý vzťah, z ktorého si pacient vezme, čo potrebuje. Klameme samých seba, ak sa nazdávame, že liečivý je nejaký konkrétny čin, či už interpretácia, návrh, premenovanie alebo ubezpečenie.“

Najviac si na jeho knihách cením fakt, že nejde len o beletriu, ktorá vyplní váš čas, ale dokáže vás vtiahnuť do deja, ktorého rozuzlenie budete netrpezlivo očakávať. Yalomova tvorba má totiž okrem tohto všetkého i niečo navyše – potenciál zmeniť život svojho čitateľa.

Možno sa po prečítaní budete pozerať inak na svet okolo seba. Možno prehodnotíte svoje vzťahy, začnete si viac všímať neverbálne prejavy vašich blízkych, niektoré situácie vám budú dávať väčší zmysel...

irv

• Meno autora: Irvin D. Yalom
  • Knihu vydalo: Premedia