piatok, 22 máj 2015 11:13

Nevesta zbojníčka

V úvode sa len veľmi hmlisto dozvedáme o veľkej katastrofe, v ktorej významnú úlohu zohrala pre nás úplne neznáma postava – Zenia. Keďže prvá rozprávačka Tony spomína vojny a masové vraždy, začiatok knihy pôsobí veľmi temne a hrozivo.

Tieto tmavé mraky sa rozplynú v ďalšej kapitole. Spoznávame tri priateľky: Tony, Roz a Charis, ktoré spojila práve Zenia tým, že každej z nich neopísateľne ublížila. O jej nekalých úskokoch sa však ešte pár stoviek strán nič nedozvieme. Tri priateľky predpokladajú, že Zenia zahynula pri teroristickom útoku a tak žijú svoj teraz už relatívne pokojný život a raz za čas sa stretnú na obede. Dnes je práve ten deň D a my ho s každou z nich prežijeme od rána do večera.

„Lebo veď už len meno Zenia stačí na to, aby sa v nej ozval starý pocit hrôzy, poníženia a zahanbujúcej bolesti. Alebo prinajmenšom ozvena týchto pocitov.“

tri priateľky: Tony, Roz a Charis, ktoré spojila Zenia tým, že každej z nich neopísateľne ublížila

Prvá nám o sebe rozpráva historička Tony. Učí na univerzite, celkom sa jej darí rovnako ako aj jej „krehkému" manželovi Westovi. Má niekoľko drobných zvláštností – rada číta a hovorí slová odzadu, ale predovšetkým miluje vojny a bitky, navštevuje miesta, kde sa odohrali a odnáša si odtiaľ kvet, ktorý neskôr vylisuje a nalepí do zošíta. Vo svojej pivnici má nádobu s pieskom, v ktorej rekonštruuje vojnové výjavy, armády znázorňuje pomocou rôznych korenín a vždy ju to dokonale upokojí. Keď s ňou dôjdeme do reštaurácie, v ktorej sa odohrá niečo veľmi nepríjemné (aby som vám nepokazila prekvapenie, viac neprezradím), začíname deň ešte raz odznova, tentokrát s Roz.

Postavy sú opísané tak podrobne, že po niekoľkých desiatkach strán máte pocit, že ide o vaše vlastné priateľky.

Roz má rozbehnutý biznis, tri deti (dve pubertálne dvojičky – dievčatá, a staršieho syna) a veľký dom, dostatok peňazí a z troch priateliek je najviac pri zemi. Racionalita a praktickosť sú pre ňu príznačné, hoci i ona zažila ťažké chvíle. Rada zariaďuje interiéry a nakupuje oblečenie. Oproti nej stojí Charis s hlavou kdesi v oblakoch. Pracuje v malom obchodíku s krištáľmi, vonnými olejmi, lapačmi snov a podobnými východnou kultúrou voňajúcimi záležitosťami. Každé ráno cvičí jógu, neje mäso a snaží sa dosiahnuť úplnú vyrovnanosť. Jej záľubou je starostlivosť o záhrady, ale jej najväčšou láskou je jej dcéra Augusta.

„Svojim zjavom pripomína zvädnutú reklamu na bylinkové šampóny: ešte zdravá, ale už trochu starožitnosť. Asi takto by vyzerala Ofélia, keby sa dožila tohto veku, alebo Panna Mária v stredných rokoch: vážna, svedomitá a rozpačitá, prežiarená vnútorným jasom. A práve vďaka onému jasu sa Charis ustavične dostáva do problémov.“

Dej ako taký sa rozvíja pomerne pomaly, len v náznakoch sa dozvedáme čo to o Zenii a o tom, čo urobila. Pre nasledujúce kapitoly sú typické prudké časové posuny, kedy najprv sledujeme súčasnú Tony, Roz či Charis, potom zisťujeme, ako sa spoznali so Zeniou, neskôr čítame o ich detstve, potom sa ocitneme na začiatku ich manželstiev a znovu sa posúvame viac do minulosti... Napriek tomu má čitateľ vo všetkom jasno a nie je z toho vôbec zmätený.

Napriek vysokému počtu strán kniha nenudí.

Text je písaný veľmi jasne a zrozumiteľne, opisuje mnoho detailov, ktoré ho robia jedinečným a zaujímavým. Postavy sú opísané tak podrobne, že po niekoľkých desiatkach strán máte pocit, že ide o vaše vlastné priateľky, dokonca máte vybranú aj svoju favoritku (pre mňa sa ňou stala tak trochu uletená Charis). Dozvedáme sa veľa z ich minulosti, ale i z minulosti celého ľudstva. Kniha je popretkávaná „pikoškami" z histórie, dozvedáme sa napríklad to, akú úlohu vo vojne zohrali zips a gombíky. Dej nie je veľmi akčný, cieľom autorky bolo skôr ponoriť sa hlboko do psychiky postáv a vysvetliť ich súčasné prežívanie pomocou kľúčových momentov celého ich života. Lebo tak ako dejiny celého ľudstva, aj dejiny jedinca obsahujú veľké bitky, vojny, straty na životoch a snoch.

„Klinčekmi znázorňuje germánske kmene, Vikingovia sú bobuľkami čierneho korenia, zelené korenie sú Saracéni a biele Slovania. Kelti sú koriandrové semienka, anglosaské kmene sú kôpor. Kakaový prášok, kardamonové semienka, štyri druhy šošovice a malé strieborné bobuľky znázorňujú Maďarov, Grékov, severoafrické kráľovstvá a Egypťanov.“

Napriek vysokému počtu strán kniha nenudí, hlavne v prípade, že ste naladení práve na tento typ literatúry. Neočakávajte akciu, čakajte skôr silné charaktery a charizmatické, hoci trochu nalomené postavy. Kniha je označovaná za feministickú literatúru, ale napriek tomu, že v nej nachádzame drobné feministické narážky, ako celok na mňa nepôsobila extrémne vyhranene.

nevestazbojnickaautorka

Čítané 1209 krát