piatok, 15 máj 2015 10:16

Kruh

Kde sú hranice ľudskej túžby všetko vedieť, všetko ovládať, ovplyvniť? Kde sú technické a technologické hranice týchto túžob a po aký bod je to ešte zdravá honba po zdokonaľovaní? Nie je už dnešná technologická vyspelosť to, čo privedie ľudstvo k vyhynutiu?

Predstavte si, že ste získali svoju vysnívanú prácu. Po tom, čo ste si prešli prácou s neznesiteľným šéfom, otravnými a závistlivými kolegami, je pre vás nová práca ako vykúpenie. Presne takto opisuje svoje pocity Mae, ktorá sa s pomocou svojej dobrej kamošky dostala do veľkej firmy – do Kruhu. Všetci sa na ňu tešili, ešte aj šéf sa k nej správa úctivo, ako ku kráľovnej. Ľudia okolo sú prívetiví, všetci majú veľa práce, no aj napriek tomu sú ochotní podať jej pomocnú ruku. Akoby sa ocitla v inom svete, aký poznala dovtedy.

Akoby sa ocitla v inom svete, aký poznala dovtedy.

Kruh

Mestečko vytvorené pre Kruháčov (tak sa volajú zamestnanci tejto firmy) poskytuje všetky vymoženosti využívajúce najnovšie technologické vychytávky, atrakcie, podujatia, párty. Mae je novou prácou, ale aj prostredím unesená a plnou parou sa vrhá na svoje prvé úlohy. Ako sa tak postupne zoznamuje s mestečkom, začína si uvedomovať, na čom Kruháči spoločne pracujú. Čas na všetko je v Kruhu striktne vymedzený – pol hodiny na obed, zvyšných 23 a pol na prácu a zábavu. Neúčasť na polnočnej oslave v jednej časti mestečka alebo nezapojenie sa do hromadnej diskusie na internej sieti sa považuje za prejavenie nezáujmu o život v Kruhu či dokonca neprijatie jej ideológií. Pre Mae sú to nové poznania, že musí zvládnuť pracovať na štyroch sieťach a monitoroch súčasne, že ešte aj na odbehnutie do kuchynky pre občerstvenie má presne minútu, ani o sekundu viac. Všetci pracujú nie na 100%, ale na 120%, to už sa nedá nazvať ani workoholizmom, ale posadnutím. Nikto akoby nepotreboval spať či oddýchnuť si v tichu s knihou v ruke, sám, pod stromom na lúke.

Staneme sa vševidúcimi, vševedúcimi.

Mae si čoskoro uvedomí, že svet, na zdokonaľovaní ktorého sa ako Kruháčka podieľa, nie je takým svetom, v ktorom by chcela žiť a aký sa zdal byť na začiatku. Podarí sa jej svoj osud, ale aj osud ľudstva zmeniť a odvrátiť od záhuby, do ktorej sa aj s jej pomocou ženie? S heslom „Staneme sa vševidúcimi, vševedúcimi“ po čase nebude až taká stotožnená. Už nikdy nebudeme sami. Všetko o nás sa už teraz cez internet a aplikácie dozvedajú veľké nadnárodné firmy, ktoré cez internetové vyhľadávače sledujú naše kroky, ktoré stránky navštevujeme, čo nás zaujíma, naše túžby a sny. Nedeje sa to už teraz? Ešte stále sa pri komunikácii na internete cítite bezpečne a inkognito?

„,Viete, čo hovorím, že? V takýchto situáciách súhlasím s Hágom, s aktivistami v oblasti ľudských práv po celom svete. Musí existovať zodpovednosť za svoje činy. Tyrani sa už nesmú schovávať. Musí existovať, a aj bude, dokumentovanie a postihnuteľnosť, a my musíme svedčiť. A s týmto cieľom trvám na tom, že všetko, čo sa deje, by malo byť známe.’ Na obrazovku klesli slová: VŠETKO, ČO SA DEJE, MUSÍ BYŤ ZNÁME.“

Stávame sa otrokmi ľudských vynálezov a technológií.

Kruh už existuje

Kruh vám bude pripomínať spoločnosť Google. V Silicon Valley stojí až priveľmi podobné mestečko tomu, v ktorom pracovali a žili Kruháči. Všetkého je dostatok, peniaze tam nie sú dôležité, vlastne ich vôbec nepotrebujú. Už teraz nás Google vie dokonale prečítať – naše zvyky, sny, potreby. Všetko vďaka našim kontám na weboch, vďaka vyhľadávaniam rôznych informácií na internete. Štatistiky a prehľady činnosti každého spotrebiteľa na internete sú zaznamenávané, čo využívajú firmy pomocou marketingových nástrojov a cielene nám ponúkajú svoje služby. Verte, že toho o nás vedia omnoho viac, ako si len dokážeme predstaviť. Kniha Kruh nie je o ďalekej, ani o blízkej budúcnosti. Je to kniha až bolestivo a detailne opisujúca dnešok. Už dnes si totiž na internete v ktorúkoľvek hodinu vyhľadáte množstvo informácií, ktoré nie sú obmedzené časom ani miestom. Závislosť moderného človeka na internete, zdieľaní statusov, fotografií, pocitov a myšlienok. Stávame sa otrokmi ľudských vynálezov a technológií, ktoré mnohí vedci považujú za dôvod zániku ľudskej civilizácie.

• Meno autora: Dave Eggers
  • Knihu vydalo: Plus
  • Počet strán: 413