štvrtok, 14 máj 2015 16:28

Navždy princeznou

Ktoré dievča si ešte nikdy neželalo byť princeznou? Obliekať si krásne šaty, chodiť na bály, mať všetko, po čom srdce zaplesá. Tento rozprávkový svet však vôbec nemusí byť taký dokonalý, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať.

Možno si mnohí budú klásť otázku, prečo dávam ako prvú recenziu tejto knižnej série práve jej poslednú časť. Dôvod je jednoduchý. Poslednú časť som si totižto prečítala ako prvú (ja viem, veľmi logické) a okamžite som si ju zamilovala. Prvý raz som ju čítala niekedy, keď som mala dvanásť rokov. Potom po čase opäť a aj teraz, o niekoľko ďalších rokov som ju opäť vzala do rúk, akoby som ju čítala po prvýkrát. Vďaka tejto knihe sa čítanie stalo mojou vášňou. Zamilovala som sa do tohto diela a aj všetkých ostatných od spisovateľky Meg Cabotovej a potom som si postupne pripúšťala k srdcu aj ďalšie diela od mnohých autorov.

Vďaka tejto knihe sa čítanie stalo mojou vášňou.

Byť princeznou nie je práve med lízať

Celá séria je o dievčati menom Mia Thermopolisová, ktorá je princezná Genovie. Vo všetkých dielach rieši klasické teenagerské problémy, ale do plusu sa pridávajú aj tie princeznovské povinnosti. A čo prináša posledná časť? Mia je v poslednom ročníku na strednej, musí sa rozhodnúť pre vysokú školu, má skvelého priateľa Džej Pího, no v tejto knihe sa vráti aj jej bývalý - Michael a môže sa to trochu začať zamotávať. Och, a ešte taká maličkosť, že Mia napísala 400 stranovú knihu ako záverečnú prácu do školy. Nadané to dievča.

Toto dielo je presne určené pre dievčatá od jedenásť rokov do... no neviem, či je vhodné vymedzovať to, keďže aj ja si ju stále s radosťou pripomeniem. Ale občas sa treba odreagovať a zaspomínať si na detské časy bez starostí a táto kniha je presne na to. Verte mi, nie je ťažké si ju obľúbiť a pustiť pod kožu.

Nie je ťažké si ju obľúbiť a pustiť pod kožu.

„Doktor K. tvrdí, že nemám byť zbabelá. Vraj som odvážna ako Eleanor Rooseveltová a princezná Amelie a určite ľahko zdolám túto prekážku (jedno kolosálne klamstvo).“

Štýl písania je dokonale prispôsobený mladším čitateľom. Nič náročné v týchto stranách nehľadajte. Stačí, keď sa začítate a nájde si vás smiech, radosť a občas možno aj rozhorčenosť nad tým, čo to hlavná hrdinka stvára. Ja, keďže som si túto časť prečítala ako prvú, som moc nerozumela zo začiatku všetkému, ale to je pochopiteľné. Občas som si zanadávala na Miu, lebo sa mi nepáčilo to, čo robí, ale potom, keď ma vďaka ostatným knihám osvietilo, som si všetko krásne uvedomila a bola som ešte viac uchvátená celým príbehom. Viem, že v tom čase, keď som mala prvý raz tú česť zoznámiť sa s týmto dielom, som ním bola úplne posadnutá a musela som si následne prečítať všetky zvyšné knižky. Čo deň, to kniha.

Čítať denník, ktorý nám nepatrí, nie je práve najetickejšie, ale tu môžeme spraviť malú výnimku

Toto dielo sú vlastne akoby zápisky hlavnej postavy. Čiže je tam všetko. Je to jej denník, do ktorého máme možnosť nazrieť a pritom sa vôbec nemusíme cítiť previnilo, že listujeme v cudzom denníku. Občas mi síce prišlo nereálne, aby si naozaj vždy stíhala zapisovať a všetko si tak dopodrobna zapamätala, ale toto naozaj nepovažujem za nejakú chybu. Skvelé opisy, ani príliš rozťahané, ani moc krátke, také akurát.

Aj o ďalších možno päť, možno desať rokov si ju znovu prečítam.

„Ale nezvládla som to noblesne. Keď sa nám pohľady stretli, mala som pocit, že zhorím. A okamžite sa mi spotili ruky. A zrazu sa mi tak zakrútila hlava, až som si bola istá, že neudržím rovnováhu.
,Mia,´ prihovoril sa mi Michael svojím hlbokým hlasom, keď sa ospravedlnil ľuďom, s ktorými sa rozprával. Potom sa usmial, a vtedy som už myslela, že zamdliem.“

Keď skvelý autor chytí pero a začne tvoriť

Vždy som tvrdila a stále aj tvrdím, že nemám rada romantické a presladené knihy, ktoré nie sú vlastne o ničom. Ale táto, aj keď bola občas sladká, romantická a taká milučká, zapísala sa mi do srdca. Viem, že sa jej nikdy nevzdám a že aj o ďalších možno päť, možno desať rokov si ju znovu prečítam. Oprášim z nej prach a s radosťou sa do nej pustím. Meg Cabotová u mňa vyvolala reťazovú reakciu, ktorá snáď nikdy neskončí a knihy pre mňa navždy ostanú pokladmi, ktoré treba chrániť s láskou. A pamätajte, že je dôležité ich čítať srdcom.

mia

• Meno autora: Meg Cabotová
  • Počet strán: 341