streda, 25 marec 2015 07:20

Papierové mestá

Bláznivá púť plná zábavy naprieč Amerikou. Všade papierové mestá, v nich papierové domy plné papierových ľudí. Čo to znamená? V recenzii je malá nápoveda.

Kniha Papierové mestá je v skratke jedno obrovské dobrodružstvo. Margo a Quentin spolu trávili všetok čas a boli najlepší kamaráti už ako malé deti. Ich domy stáli hneď vedľa seba a jeden druhému videli do okien. Až kým nenarazili na mŕtveho chlapa v parku. Vtedy sa jeden druhému odcudzili, no Quentin aj naďalej pozoroval a obdivoval to zvláštne dievča odvedľa. Krásna Margo je na strednej hviezda, všetci ju obdivujú, každá baba chce byť ako ona. Jej úteky z domu za ťažko uveriteľnými dobrodružstvami sa stali legendou. Quentin je trošku utiahnutý chlapec so zmyslom pre poriadok, nevynechal ani jeden deň v škole, vzorný študent. Až kým mu pár týždňov pred maturitou nevlezie oknom do života poplašená dievčina. Poháňa ju predstava sladkej pomsty nevernému frajerovi a zlým kamarátkam. Potrebuje len Quentina a auto jeho mamky. Čaká na nich úžasná noc plná srandy a nebezpečne rýchly srdečný tep. Na druhý deň je Margo preč. Preč od tej papierovej pretvárky. Jednoducho zmizne a zanechá po sebe len slabé indície určené Quentinovi. Nájde ju? A túži vôbec Margo byť objavená?

Čaká na nich úžasná noc plná srandy a nebezpečne rýchly srdečný tep.

„Podívej se na ty slepé uličky, na ty ulice, co se kroutí na všechny strany, na ty domy, postavené tak, aby se rozpadly. Na tu spoustu papírových lidí, co bydlí v papírových domech a pálí budoucnost, aby jim nebylo zima. Papíroví kluci a holky, co pijí pivo, které jim koupil nějaký idiot v papírové samoobsluze. Všichni jsou úplně vyšinutí tou mánií vlastnit věci. A všechny ty věci jsou tenké jako papír a křehké jako papír. A lidi taky.”

John Green jednoznačne písať vie a píše brilantne. Jeho príbehy sú jedinečné. Dobrodružstvo Margo a Quentina je plné nečakaných udalostí, sladkej pomsty, svojského humoru, hľadania súvislostí a zbierania omrviniek. Začiatok knihy vás nadchne a celý príbeh doslova zhltnete za pár hodín. Nie preto, že by kniha mala málo strán, ale preto, že je taká pútavá a máte problém ju odložiť čo i len na minútku.

„Teda, dneska během hodiny státní správy jsem došel k rozhodnutí, že bych fakt a doslova byl ochotný cucat oslovi koule, kdybych na tenhle předmět už nikdy nemusel.”

Dobrodružstvo Margo a Quentina je plné nečakaných udalostí, sladkej pomsty, svojského humoru, hľadania súvislostí a zbierania omrviniek.

Mladí ľudia a až príliš veľa filozofie, príliš veľa rozmýšľania a komplikácií. V ich veku sa netreba zamýšľať nad zmyslom života to spôsobuje problémy. Na druhej stane lepšie ako byť ovca a nasledovať stádo. Je ťažké vžiť sa do pocitov tínedžera, vtedy je ešte všetko také mätúce. Rodičia čakajú od svojich ratolestí, že sa budú správať dospelo, ale pritom ich ešte stále vidia, ako sa snažia spraviť prvý krôčik. Autor to vystihol veľmi dobre. Viem, že sú určité rozdiely vo výchove u nás a v Amerike. Ale jedno asi nikdy nepochopím nevymením predsa zámky na dverách aby sa mi dieťa nemohlo vrátiť domov!

Jedinečné myšlienkové pochody postáv prinútia zamyslieť sa aj vás. Quentin hľadá Margo, ale nakoniec nájde najviac zo seba. Práve tým hľadaním spozná, kým je a nie kým ho chcú mať ostatní.

„Lidem chybí dobrá zrcadla. Pro všechny je strašně těžké ukázat někomu, jak vypadá, a pro každého je hrozně těžké někomu ukázat, co cítí.”

vyčarovala mi úsmev na perách, niekoľkokrát dokonca spôsobila výbuch smiechu

Táto kniha mi vyčarovala úsmev na perách, niekoľkokrát dokonca spôsobila výbuch smiechu. Čakala som, že koniec ma šokuje, ako je u Greena zvykom, dokonca som sa ho bála. So zakončením som sa veľmi nestotožnila, ale sklamaná nie som. Ak sa vám páčila kniha Na vine sú hviezdy, nebudete sklamaní. Autor má veľmi pekný štýl a hlavne úprimný. Príbeh je krásny a Quentinova nevinná láska k Margo je očarujúca. Kniha je veľmi vhodná pre young adult, ale aj pre rodičov.

Papierové mestá? Vysvetlím vám to

Predstavte si, že z nudy len tak jazdíte prstom po mape a narazíte na malé neznáme mestečko. Názov je málinko zvláštny, ale čo, páči sa vám. Ale ako je možné, že ste o ňom nikdy nepočuli a pritom to je len tu neďaleko. Asi preto, že neexistuje. A presne tomuto úkazu sa hovorí papierové mesto. S týmto originálnym nápadom prišli veľké spoločnosti na výrobu máp, aby chránili svoje autorské práva. Ak niekto kopíroval, bol odhalený takmer okamžite. Hovorí sa tomu aj copyrightová pasca.

n-PAPER-TOWNS-large570papertowns1

• Meno autora: John Green
  • Knihu vydalo: Knižní klub