nedeľa, 22 marec 2015 20:09

Nebo padlých

Sex a vydatá žena, ženatý bohatý muž a jeho milenka alias asistentka, zbieranie servítok navlhčených v ženskom lone, chlamýdie, kvapavka. Pravý kaviár, kráľovské krevety, šampanské alebo skôr vodka tečúca potokom, zoskoky padákom, režim, v ktorom prežijú len tí s najširšími ramenami a najbohatšou sieťou konexií. Uhádnete, na ktorú svetovú stranu sa vydávame?

Keď som sa rozhodol pre tento v mojom prípade čitateľský experiment ruského spisovateľa Jurija Poľakova, mal som tradične veľké obavy z čítania niečoho iného, ako detektívky, ktorá je mojím najobľúbenejším žánrom. Akoby pre mňa nič iné ako krimi (najmä to severské) nebolo zárukou dobrého čítania. Štýl príbehu vo forme zapísaného rozprávania nebol nijakou extra lákavou pozvánkou, na začiatok moje obavy zmenšil aspon menší formát výtlačku, ktorý pre účely tejto recenzie budem nazývať knižka, nie kniha. Dnes, píšuc túto recenziu, môžem spokojne prehlásiť, že som sa mýlil. Že moje očakávania boli naplnené, miestami aj prekonané a obavy zbytočné.

Zariadil miesto pre všetkých milovníkov adrenalinového a nevšedného sexu, pre všetkých, ktorí mali chuť a s kým, ale nemali kde.

Životný príbeh Pavla Nikolajeviča Šarmanova, ktorého len veľmi mierne útržky som vykreslil v úvode, zachytáva novinár, respektíve skôr spisovateľ počas cesty vlakom. Jeho podnikateľské začiatky prišli veľmi nenápadne, o to viac originálne. V ruskom leteckom múzeu Chodynka, do ktorého chodil strážiť všetko to, čo zostalo, čo ešte nikto neukradol, zariadil miesto pre všetkých milovníkov adrenalinového a nevšedného sexu, pre všetkých, ktorí mali chuť a s kým, ale nemali kde. Za poplatok, samozrejme. A že takých býva dosť, je istá vec. K nočným radovánkam neskôr pribudol predaj vodky, čo vytvorilo jednak príťažlivejšiu atmosféru, jednak umožnilo rozmach podnikania.

Brilantný, ostrieľaný jazyk, akoby z osobne prežitých večierkov, na ktorých sa podávajú lahôdky najchutnejšieho kalibru z tiel nahých dám.

„Boli to skvelé romantické časy, zbohatnúť sa dalo rovnako nečakane a ľahko, ako chytiť kvapavku. Mimochodom, šéfovi múzea sa to čoskoro aj podarilo. Nie, nezbohatol. Zbohatol som ja!“

Možno čitateľsky otrepane vyznieva vzťah s asistentkou, ktorá sa na scéne prvýkrát zjaví počas konkurzu na asistentku Pavla Nikolajeviča. Konkurzu sa zúčastní vyše stovka uchádzačiek, pričom tá pravá – Katerina Valerievna - prichádza, ako inak, ako jedna z posledných. Jej vzdelanie a skúsenosti ju priam predurčili na automatické prijatie. Asistentku obchodníci potrebujú na zvýšenie kreditu a dôveryhodnosti v očiach obchodných partnerov – bez nej vyzerajú ako chudobní príbuzní, ktorí vás prišli požiadať o finančnú pôžičku, ale vy im ju nedáte ani len z ľútosti.

Dej a situácie v ňom nie sú možno až takou neznámou, práve naopak, asi by sa v ňom našli aj mnohí z vás. Veď si treba užívať, sme tu len raz. Príbeh je ale opísaný a vykreslený s takou výstižnou úprimnosťou, že som sa v priebehu celej knižky pristihol pri tom, ako sa teším na ďalšiu a ďalšiu stranu. Bonmoty ako „bez diplomu sa cítite ako slušná žena, ktorá sa vybrala do divadla a pod sukňou nemá nohavičky“ alebo „asistentka nie je intímnou spolupracovníčkou len svojho šéfa, musí byť pripravená kedykoľvek sa zmeniť na sexuálny darček pre dôležitého človeka“, to je len štipka chilli z plnej fľaštičky štipľavých pomenovaní a prirovnaní, na ktorých je rozprávanie založené. Úvod príbehu napríklad zavŕšilo pomenovanie intímnej situácie z obdobia ranného manželstva Pavla Nikolajeviča so svojou manželkou Táňou: „V trojizbovom byte bolo počuť všetko: ako tečie nádržka v záchode a ako v druhej izbe svokor obracia stránky Pikuľovho románu. Kto sa aspoň raz miloval v takých podmienkach, môže absolútne nehlučne vniknúť na prísne stráženú vojenskú základňu a vrátiť sa s niekoľkými atómovými bojovými hlavicami na predaj.“

Poviem vám – veľakrát som si prečítal takéto vtipné hlášky nie preto, že by som im na prvý raz neporozumel, ale naopak preto, aby som sa presvedčil, či to autor napísal naozaj tak, ako to napísal, či to naozaj myslí vážne. Brilantný, ostrieľaný jazyk, akoby z osobne prežitých večierkov, na ktorých sa podávajú lahôdky najchutnejšieho kalibru z tiel nahých dám, služobných ciest, ktoré boli viac sexom a alkoholom naplnené, ako služobné.

Knihu vzhľadom na pikantné opisy viacerých štipľavých scén zo slušnosti jednoznačne odporúčam pre čitateľov 18 +

„No aj na všeličo zvyknutí čašníci boli vzrušení, keď si Druhý, ktorého tvár neschádzala zo stránok novín, mocným burlackým hmatom pritiahol k sebe morskú vílu aj s misou, rozopol si nohavice, namočil si zbraň do smotany a s rykom sa zmocnil dievčiny nie celkom prirodzeným spôsobom, no s takým zápalom, že kráľovské krevety sa ako živé rozprskli na všetky strany.“

Knihu vzhľadom na pikantné opisy viacerých štipľavých scén zo slušnosti jednoznačne odporúčam pre čitateľov 18+. A nielen pre sex a erotiku, ale aj pre dokonalejšie vychutnanie si napísaného slova – ďaleko viac si knižku vychutnajú dámy aj páni, ktorí už čo to zažili vo svojich životoch. A možno nájdete v príbehu podobnosť s osobami a obsadením zo svojho okolia, ako príbeh asistentky vášho šéfa, alebo kamaráta, ktorému ste pomohli narafičiť akože služobnú cestu niekam ďaleko od jeho zákonitej, len aby sa aspoň na chvíľu vymanil z jej sledovacích chápadiel a dní všednosti, ktoré už dávno nie sú pre neho ničím príťažlivé. A možno v príbehu nájdete inšpiráciu pre seba s heslom „Čo oko nevidí, to srdce nebolí“. Len pozor na tie konce. Nebývajú ružové.

• Meno autora: Jurij Poľakov
  • Národnosť: ruská
  • Knihu vydalo: Marenčin PT