nedeľa, 01 marec 2015 09:42

Žena v pôvodnom znení

Ženy – stvorenia komplikované a nevyspytateľné. Tak hovorí stereotyp. Presvedčí nás autorka o opaku, alebo túto situáciu ešte viac skomplikuje? Biba Bohinská si dala za úlohu odkryť, ako to v skutočnosti je!

Biba Bohinská a jej knižná prvotina Žena v pôvodnom znení síce nie je len „ďalšou babskou vravou“ spracovanou do knižnej podoby, no ženskosť sála z každej stránky. Niekedy veľmi stereotypne, inokedy prekvapivo netypicky. Vždy sme však obklopení myšlienkami a činmi žien, dievčat, dám, polodám i nedám. A čo vám dá či nedá táto kniha? Na oko nesúvisiace príbehy, ktorých hlavné hrdinky majú ale veľa spoločného. Ženské mláďa, Ženské priateľstvo, Ženská nevera, Ženská tragédia, Ženská zlodejka – to sú názvy jednotlivých poviedok, ktoré spolu vytvárajú zaujímavý príbeh podaný z rôznych perspektív.

... ženskosť sála z každej stránky. Niekedy veľmi stereotypne, inokedy prekvapivo netypicky.

Keď som začala písať recenziu, v podstate som ani sama nevedela, ako knihu vnímať. Písala som a po prečítaní prvých riadkov som si uvedomila, že neviem pokračovať a to, čo som napísala, nie je príliš konkrétne na to, aby som knihu čitateľovi priblížila. Buď som knihu nepochopila, alebo mi dala skutočne veľmi málo.

Žena na tisíc spôsobov

Mladé a vypočítavé, inteligentné, no naivné. Pracujúce, no duševne vyprahnuté, milujúce, no nemilované. Niekoho vám to pripomína? Vás? Vašu priateľku? Nečudo. Ide predsa o ženy! Šestnásťročná modelka, tri priateľky v strednom veku, manželka snívajúca o inom živote (doslova), zaľúbená kamarátka či nepochopená dcéra. Spájať ich nemusí nič alebo až príliš veľa. Príbehy sledujú úseky zo života rôznych žien, väčšinou stojacich na pokraji životného rozhodnutia či žijúce svoj bežný život opantané mukami vlastných myšlienok. Sme zasvätení do vnútorných pochodov postáv, máme k dispozícii ich bližšiu charakteristiku, vývin deja posúva ich charakter dopredu. Miestami sa tu objavovalo nie príliš realistické vyobrazenie postáv. Mám tým na mysli pripisované vlastnosti nie tak celkom korešpondujúce s typom postavy. Tak napríklad si celkom neviem predstaviť, ktorá šestnásťročná teenagerka s malým záujmom o školu, ktorej celé dni sú vyplnené foteniami a modelingom, navyše, ktorou plieska puberta, by poznala výraz lukulské hody a použila ho len tak mimochodom v konverzácii.

Miestami sa tu objavovalo nie príliš realistické vyobrazenie postáv.

„,Nápad ako hrom. Len neviem, ktorá z nás by sa celé dni vydržala pozerať cudzím babám medzi nohy. Jedine, že by to Karmen chcela využiť na svoj výskum neprebádaných oblastí,´ vyhlási Orfi a bojovne pozrie na Karmen. Ešte jej neodpustila obvinenie, že nevie, čo je orgazmus.“

Nič spolu nesúvisí, všetko sa prelína

Autorka sa tu miestami tiež pokúšala hrať s personifikovanými „postavami“ – Hlboké ticho a Plesnivá aura. Celkovo na mňa kniha pôsobila nesúrodo. Niektoré poviedky držali jednotný štýl, rozvíjali zaujímavé príbehy. V niektorých vystupoval dopredu moment nereálnosti – prelínanie sa so snom, spomínané personifikované alter egá. Na konci sa už prelínalo všetko so všetkým, postavy presahovali z jednej poviedky do druhej. Nápad zaujímavý. Miestami vydarený a prirodzený, inokedy vsunutý nasilu. Na druhej strane mi lichotil prirodzený humor.

„Každý slušný a vzdelaný človek predsa musí vedieť, že domáci zemiakový šalát nemôže byť domácim zemiakovým šalátom s majonézou kúpenou v podnikovej predajni Ryba Prešov, ale len hybridom bez chuti a zápachu. Dobrá majonéza, to je vážna alchýmia.“

Také netypické klišé

Na druhej strane mi lichotil prirodzený humor.

Ako veľkej fanúšičke severského krimi a detektívnych príbehov mi v knihe, prirodzene, chýbala akákoľvek akcia. Tá sa pohybovala len v línii životných rozhodnutí a zmeny myšlienkových pochodov. Na druhej strane je kniha plná zvratov, prekvapení a nečakaných záverov, čo jej pridalo na atraktívnosti, no nevytrhlo ju to z kategórie oddychová literatúra. Veci sú vyslovené priamo, romantika knihu obchádza, realita je živá a nedokonale dokonalá. Ženy sa s konaním hlavných protagonistiek často stotožnia, budú potichu pritakávať a pousmejú sa, keď sa nájdu v niektorej z nich. Po knihe by mali siahnuť ale aj muži. Možno by pre nich svet ženy prestal byť taký záhadný a komplikovaný. Žena v pôvodnom znení je ženou neobyčajnou vo svojej obyčajnosti, krásnou vo svojej nedokonalosti a netypickou vo svojej klišéovitosti.

• Meno autora: Biba Bohinská
  • Knihu vydalo: TATRAN
  • Počet strán: 276