nedeľa, 22 február 2015 07:28

Projekt ideálna manželka

Ako by mala vyzerať a aké vlastnosti by mala mať, podľa mužov, ideálna partnerka/manželka? Pre niekoho banálne smiešna otázka, pre iného hotový vedecký experiment. Pre Dona, vedca v oblasti genetiky, je hľadanie ideálnej životnej partnerky najväčší projekt jeho doterajšej vedeckej kariéry, dokonca celého života.

Nemôžem povedať, že štyridsiatnik Don bol netypický druh akademika. On totiž BOL typický vedec. Už ako malé dieťa som presne vedela opísať takého vedca - okuliare s hrubým a smiešnym rámom, vysoký, chudý, bledý v tvári, spoločensky neohrabaný, vyhýba sa kontaktu s inými ľuďmi. Don moje predstavy iba potvrdil. Svojimi úvahami dospel jedného dňa k záveru, že v jeho veku je načase nájsť si partnerku. Ako prostriedok na dosiahnutie svojho cieľa si zvolil dotazník. A ešte aký! Fajčíte? Koľko alkoholu vypijete za týždeň? Aké je vaše BMI? Líčite sa? Akú zmrzlinu máte najradšej? A mnohé ďalšie otázky, nad ktorými sa len pousmejete a kývnete rukou - typický vedec.

Ako stopercentný vedec má úzky okruh svojich priateľov – manželov Claudiu a Geneho a staručkú susedku Lily.

Don, ako stopercentný vedec, má úzky okruh svojich priateľov – manželov Claudiu a Geneho a staručkú susedku Lily. Claudia je klinická psychologička a Gene psychológ. Žijú v otvorenom manželstve, v ktorom má Gene dovolené robiť sexuálne experimenty – všetko v mene vedy!

Projekt otec

Don sa obetuje, a podľa Claudiinej rady, sa s kandidátkami Projektu ideálnej manželky stretáva osobne. Čoskoro však príde na to, že žiadna zo žien jeho dotazníku nevyhovuje... až kým do jeho pracovne nevkročí Rosie, ktorá už vôbec jeho požiadavkám nevyhovuje. Rosie prichádza s návrhom na spoluprácu na vedeckom projekte – Projekt otec. Ako sa dozvedáme, pozná svojho nevlastného otca, no chcela by spoznať svojho skutočného, biologického otca a práve Don je ten, ktorý jej s tým má pomôcť.

Rosie - votrelec

Čo urobí s Donom „nečakaný votrelec“ Rosie, ktorá tak drzo naruší jeho harmonogram? Donov život je totiž jedna plánovacia tabuľka, vďaka ktorej má svoj život a čas presne rozvrhnutý.

Donov život je totiž jedna plánovacia tabuľka, vďaka ktorej má svoj život a čas presne rozvrhnutý.

„Napokon som zapol svoj počítač a konečne sme začali, o osemnásť minút neskôr. Budem musieť hovoriť o štyridsaťtri percent rýchlejšie, aby som skončil podľa plánu o 20.00 – čo je prakticky neuskutočniteľný cieľ. Skončíme neskôr a môj plán na zvyšok večera je zmarený.“

Každý deň v týždni to isté jedlo, rovnaké oblečenie, aktivity a rovnaký čas, kedy ide spať. Viete si predstaviť ten chaos v plánovaní, keď si Rosie otvorí JEHO víno nie v stredu, ale už v pondelok? A namiesto opekanej ryby chce jesť cestoviny so syrom? Pre Dona je to hotová katastrofa! Don je však veľmi inteligentný, aj keď svojský, s nedostačujúcimi schopnosťami v spoločenskom styku. Príchodom Rosie však začína chápať, že aj život „bežne inteligentných ľudí“ môže uchopiť cez rozličné poučky a vety. Náš vedec začína objavovať chuť života taký, aký je, nie taký, aký si ho naplánuje. A to sa budete čudovať, čo bude s Rosie vyvádzať v New Yorku...

Pripadal mi ako slon v porceláne, ktorý sa z výšin vedy zniesol do normálneho života a bol takmer stratený.

„Kým som dokončil prípravy na večeru, Rosie prestrela stôl – nie však tradičný jedálenský stôl v obývačke, ale provizórny stôl na balkóne, ktorý vytvorila tak, že zobrala tabuľu zo steny v kuchyni a položila ju na dva veľké kvetináče, z ktorých odstránila vyschnuté rastliny. Navrch umiestnila bielu plachtu z bielizníka. Strieborný príbor – darček od rodičov do nového bytu, ktorý som ešte ani raz nepoužil – a ozdobné vínové poháre boli na stole. Veď mi zničí byt!“

Ideálna kniha na oddych

Príbeh vedeckého genetika Dona Tillmana vás prevedie svetom, v ktorom žijú špičkoví vedci posúvajúci poznatky človeka stále na vyššiu úroveň. Kniha ma príjemne prekvapila, pretože je písaná zrozumiteľným jazykom, žiadne odborné výrazy. Veľmi skoro ma tiež zaujal Donov projekt ideálnej partnerky pre život s ním a komplikácie, s ktorými sa musel vysporiadať. Pripadal mi ako slon v porceláne, ktorý sa z výšin vedy zniesol do normálneho života a bol takmer stratený. V jeho hlave nastáva totálny chaos, s ktorým si zrazu nevie poradiť. Pobavila ma scéna, keď v nóbl reštaurácii spacifikoval dvoch ochrankárov. Don sa totiž venoval aikidu, aj keď by ste to na neho nikdy nepovedali. Alebo keď pozval svoju nádejnú partnerku na ples. Tancovať sa učil s kostrou z biologického laboratória. S kostrou mu to išlo možno celkom dobre, na plese so „živou“ partnerkou to už bol ale iný zážitok! A mnoho mnoho ďalších momentov, kedy som si povedala, aký je rozkošný. Ako šteniatko v novom domove. Knihu si rada prečítam znova, pretože aj napriek tomu, že nemá hlbokú zápletku a nikto v nej nepríde o život za záhadných okolností, je milým rozptýlením a čítaním aj na dovolenke v horách či pri mori.

• Meno autora: Graeme Simsion
  • Knihu vydalo: Fortuna Libri
  • Počet strán: 304