streda, 18 február 2015 19:42

Džínsový denník 4

(8 hlasov)

Do rúk sa mi dostáva prvý diel Džínsového denníka. Mám trochu obavy, pretože diela slovenských autoriek pre mladých ľudí až tak nehltám. Teraz, už po rokoch, však visím na každom autorkinom slove a príbeh Pauly Semokovej si ma získal až tak, že si nedovolím pochybovať ani o štvrtom diele.

Zuzka Šulajová – meno, ktoré pozná každé dievča, a ak sa jej naň spýtate, vychrlí na vás samé kladné superlatívy. Zuzka je obľúbená slovenská spisovateľka knižnej série Džínsový denník, ktorá zožala úspech na celom Slovensku a dala „zmysel života" mnohým násťročným čitateľkám. Hovorí o príbehu Pauly – nedokonalom, obyčajnom, ale i výnimočnom slovenskom dievčati, ktoré rieši problémy s chlapcami, strednou školou a rodičmi, a práve preto sa s ňou stotožňuje väčšina mladých Sloveniek.

Zuzka je obľúbená slovenská spisovateľka knižnej série Džínsový denník, ktorá zožala úspech na celom Slovensku.

Už je to však 8 rokov od vydania prvého dielu a nielen kniha naberá na veku. Vyrástla nám aj Paula a už dávno nie je šestnásťročná pobláznená stredoškoláčka. Napriek tomu, že sa ešte študentskému životu rozhodla byť verná, tentoraz už na vysokej škole, vidno u nej drobné znaky dospelosti. Ak ale čakáte formálnu a „silno dospelú“ Paulu, našťastie vás sklamem.

„Prednáška bola utrpenie. Pán Gejzar bol vytočený do nepríčetnosti, že na jeho hodine sedí ktosi, kto nie je zapísaný medzi študentmi, a snažil sa Iva vyhodiť, ale Ivo si to vyhádal a podal mu sociometrický rozbor našej triedy, ktorý síce celkom netrafil, ale Gejzara tým ohromil natoľko, že sa ho chabo opýtal, či je z nejakej inšpekcie.“

Prečo našťastie? Paula už je od prírody svojská, úprimná a má dar na písanie denníka, a práve to na nej väčšina bookloverov „žerie“. Záľuba zaznamenávať si každý okamih u nej pretrváva už veľmi dlho - od jej stredoškolských čias a vôbec s tým neprestáva. Do zápiskov vkladá dialógy, samozrejme, že i svoje pocity s poriadnou dávkou humoru, no v poradí v štvrtom diele máme grátis aj záznamy z prednášok a podrobné opisy nie vždy ideálnych profesorov a nových spolužiakov. Tí tvoria časť hlavnej zápletky, pretože Paula sa stáva stredobodom ich záujmu, a keďže je už šťastne zadaná s Lukášom, snaží sa ich „výpady“ odrážať späť. Niekedy to nevyjde, a tak ich vzťah zrazu začína stagnovať.

Paula už je od prírody svojská, úprimná a má dar na písanie denníka, a práve to na nej väčšina bookloverov „žerie“.

Možno vás bude zaujímať skutočnosť, že od vydania Džínsového denníka 1 sa predalo vyše päťdesiatsedemtisíc kusov (2015). To dokazuje, že okruh čitateľov netvoria len nášťročné tínedžerky, ale aj také, ktoré na tento vek už len s úsmevom spomínajú a i chlapci, ktorí sa stotožňujú hlavne s Denníkom Lukášovými očami –dodatkom „Džínsovej série“. Autorka si svojich fanúšikov vedela „uloviť“ nielen vďaka nadaniu pre vytváranie ideálnych postáv, ale aj talentu narábať so slovom. Práve ten ako návnada chytil ľudí všetkých generácií a nezáležalo na tom, či to bola suseda odvedľa, alebo Peťa zo školy.

„U ockovej sestry Aleny Bardiakovej s tou trafenou Milušou v Trnave.
,Nooo ahojteee, stále spolu?‘ privítala nás Miluša, pričom mne sa vrhla do náručia, akoby nás spájalo puto nekonečnej lásky. No, ehm.“

V knihe sme sa znova stretli s pomerne rovnakými postavami. Základnú zostavu okrem Pauly tvoril jej priateľ Lukáš, zároveň brat najlepšej kamarátky Denisy. Takisto nesmela chýbať Paulina rodina – jej pracovitá mama a otec, ktorý sa nikdy neuspokojil s dcérinou druhou polovičkou. Doslova menším obohatením bol i jej synovec a škôlkar Tiborko či jeho mama i Paulina sestra Libuša. Krokom vpred považujem cudzojazyčnú vsuvku so zahraničnými kamarátmi Lukáša. Vďaka tomu uzreli svetlo nové postavy, ktoré boli naozaj rôznorodé, pričom z odlišných kútov zemegule.

Okruh čitateľov netvoria len nášťročné tínedžerky, ale aj také, ktoré na tento vek už len s úsmevom spomínajú.

Viacerí, ktorí do kníh tejto série svoj nos ešte nezaborili, možno budú mať pochyby a zdanie, že celá séria je o vzťahoch. S tým súhlasím, ale nemusí to byť vždy zlé. Možno práve to núti ľudí nostalgicky spomínať na svoje prvé lásky a mladých hľadať. Možno tvoria pomyselnú zápletku, ktorá tvorí hlavný koreň knihy, alebo možno práve to je to, čo vie ľudí zaujať – sympatické postavy, sympatický štýl písania a nakoniec i sympatický príbeh.

• Meno autora: Zuzka Šulajová
  • Knihu vydalo: Slovenský Spisovateľ
  • Počet strán: 368