nedeľa, 18 január 2015 11:04

Kauzu vyhral Boh

(7 hlasov)

Theos. Boh. Stvoriteľ. Pomenovanie pre jedno a to isté. Všetci vieme, o kom je reč. Veď kto by ho nepoznal? Najvyššiu duchovnú bytosť, ktorú nemožno opísať slovami ba ani gestami. Ako potom môžeme vedieť, že existuje?

Aj toto je jedna z otázok, ktorú vo svojej knihe Kauzu vyhral Boh opisuje známa autorka Karen Armstrongová. Hrubá kniha rozdelená do množstva kapitol, v ktorých v každej je vysvetľované niečo iné. Prostredníctvom príbehov z histórie nám dáva možnosť dozvedieť sa, ako sa čo stalo a snaží sa nám ukázať správny spôsob, ako všetky tie informácie vnímať a vykladať si ich tak, ako majú byť chápané.

Cirkev má v dnešnom svete obrovskú moc. Pokojne môžeme povedať, že najväčšiu. Ovládajú všetko a najmä rozum ľudí. Aj napriek tomu sa však mnoho ľudí odvrátilo od náboženstva a zanevreli na Boha. Nemajú dôkazy o jeho existencii, a ak aj cirkev nejaké ukazuje, sú veľmi spochybniteľné. Takto to, bohužiaľ, je. V dnešnom svete, kde je veda už pokročilá, len ťažko môžeme vidieť niečo nadprirodzené a brať to ako skutočnú súčasť sveta a našich životov. Je jasné, že v minulosti sa ľudia utiekali k rôznym bohom, lebo si nevedeli mnohé javy vysvetliť. Dnes to však už je inak. Nikto nemôže existenciu Stvoriteľa dokázať, no ani ju poprieť. Nie je zlé veriť v neho. Každý človek v niečo verí. Problém je však hlavne v cirkvi a v tom, že keď človek odmieta cirkev, často začne odmietať aj Boha, ktorého by vôbec nemusel zavrhovať. Je samozrejme na každom človeku, čomu bude veriť. Sme mysliace tvory, ktoré majú právo slobodnej voľby.

Nikto nemôže existenciu Stvoriteľa dokázať, no ani ju poprieť.

„Aký je rozdiel, ak prídeš na to, že svet stvoril Boh? Bolesť, nenávisť a žiaľ budú jestvovať aj naďalej.“

Autorka tejto knihy pomocou množstva informácií poukazuje na to, ako to v skutočnosti je. Obdivujem jej inteligenciu a prehľad, ktorý má, myslím si, že nie len v tomto náboženskom smere. Príbehy v knihe sú veľmi staré a ona ich pozná a vie nám cez ne ukázať, ako sa celé náboženstvo odvíjalo. Nakoľko sú pravdivé, nemôžeme vedieť. Pretože, keď sa to tak vezme, celý dejepis je postavený na niečom, čo možno bolo. Nikdy nemôžeme mať istotu, že to čo sa zachovalo v písomnej podobe, tak naozaj aj bolo. Ak aj hej, pisári mohli byť v tej ktorej dobe veľmi ovplyvňovaní. Je to tak aj dnes. Či spisovatelia, či iní ľudia, ktorí si píšu len tak pre seba, sú pod vplyvom a tlakom dnešnej spoločnosti a odráža sa to aj na ich písomných záznamoch. Vždy to tak bolo, vždy to tak bude. Preto je história veľmi ľahko spochybniteľná, ale musíme na niečom stavať. Rovnako ako náboženstvo. Nie len kresťanstvo, ale aj každé iné. Všetko je spísané v knihe, ktorá je však už toľko ráz prepísaná, že len ťažko si môžeme dovoliť hovoriť o jej pravosti.

„Písmo nám hovorí, že (ktokoľvek) preleje ľudskú krv, zároveň poškvrní obraz Boha.“

Autorka sa brilantne popasovala s tým, ako nám otvoriť dvere poznania...

Táto kniha obsahuje viac ako len náboženskú históriu. Pri jej čítaní máme rešpekt, ktorý pramení z jej obsahu týkajúceho sa transcendentálnosti. Nad tou totiž my, obyčajní smrteľníci, nemáme moc. Dovolím si tvrdiť, že autorka sa brilantne popasovala s tým, ako nám otvoriť dvere poznania niečoho, čo je natoľko zahalené tajomným závojom. Nebudem klamať, kniha je komplikovaná, ale sama autorka na začiatku povedala, že nemôže byť jednoduchá, je predsa o Bohu. Takže som ani len neočakávala nejaké infantilné rozprávky podobné tým, ktoré nám tlačili do hlavy na hodinách náboženstva.

Toto dielo nie je jednoducho určené na rýchle prečítanie.

Je pravda, že som knihu čítala dlho, ale toto dielo nie je jednoducho určené na rýchle prečítanie. Je potrebné postupne vstrebávať informácie a poznatky, aby sa stihli ukladať v našej pamäti. Kniha bola pre mňa celkovo dosť náročná a ťažko sa mi prechádzalo stránkami, ale rozhodne ju za to nezavrhnem, pretože toto dielo mi dalo niečo do života a možno trochu zmenilo pohľad na veci. Za pár rokov, možno to bude jeden, možno desať, sa k tejto knihe znova vrátim a uvidím, ako sa časom zmenil môj pohľad na Boha.

„Ani náboženstvo nefunguje automaticky, vyžaduje si veľa úsilia, navyše neuspeje, ak je plytké, falošné, modloslužobnícke alebo sebecké.“

• Meno autora: Karen Armstrongová
  • Knihu vydalo: Tatran