streda, 14 január 2015 00:17

Utorkové ženy

Je lepšie odhaliť nepríjemnú pravdu alebo žiť v sladkej nevedomosti?

Utorkové ženy predstavujú partiu piatich kamarátok, ktoré sa už niekoľko rokov stretávajú pravidelne každý prvý utorok v mesiaci. Spojil ich kurz francúzštiny, ktorý spoločne pred dávnym časom navštevovali, inak ich, minimálne povahovo, nespája nič. Tak trochu rečnícky sa pýtam, kedy už autorky toto klišé o niekoľkých kamarátkach, z ktorých je každá úplne iná prestane baviť? Áno, sme ľudia a každý z nás je iný; a áno, protiklady sa priťahujú, ale s kamarátkami zvykneme mať aspoň niečo spoločné, aby sme si rozumeli. Čo takto niekedy kamarátky, ktoré sú skoro rovnaké? Avšak okej, prekusli sme sa cez to x-krát, skúsme to ešte raz...

Kamarátky, tak ako každý rok, plánujú spoločnú dovolenku.

Utorkové ženy spolu stoja v dobrom i zlom. Teraz prišlo to zlé, Judith po zákernej chorobe stráca milovaného manžela Arneho. Kamarátky, tak ako každý rok, plánujú spoločnú dovolenku, ktorej sa však ona zúčastniť zdráha. Má trochu iné plány. Vydať sa na pútnickú cestu, ktorú jej manžel opísal vo svojom denníku, a ktorú napokon nikdy nedokončil. Kamarátky neváhajú a rozhodnú sa symbolicky ukončiť túto etapu spolu s ňou. No cesta to bude naozaj neľahká, po všetkých stránkach.

„V živote sa naskytli momenty, keď všetko do seba zapadalo a dávalo zmysel. Ale tento moment taký nebol. V čase, keď sa päť žien pohodlne usadilo v lietadle, spustil sa zápalný mechanizmus a Arneho časovaná bomba začala tykať. Ony si však nič nevšimli.“

Už začiatok príbehu naznačuje, že Arneho denník skrýva veľké tajomstvo. Ako dlho potrvá, kým ho trúchliaca Judith, rozmaznaná mestská panička Estelle, domáca žienka Eva, priama právnička Caroline a pojašená dizajnérka Kiki odhalia?

Veľmi dlho. Tak, ako pomaly utorkové ženy putujú do Lúrd, tak pomaly sa vlečie celá kniha. Miestami som sa cítila ako pri stopäťdesiatej ôsmej časti argentínskej telenovely: Keď preskočíte niekoľko strán, o nič zásadné zväčša neprídete. Miestami bola vtipná, to sa musí nechať, ale fakt pomalá. Prekvapenie, nazvime ho pokojne aj veľký šok, prichádza až nakoniec a čiastočne kompenzuje niektoré pomalšie časti príbehu. Až vtedy totiž začnú dávať zmysel všetky tie citáty na obale – o pravde a klamstvách, ktoré nás vždy dobehnú.

Tak, ako pomaly utorkové ženy putujú do Lúrd, tak pomaly sa vlečie celá kniha.

„Judith potila krv. Príčinou nebolo slnko, ktoré pomaly dosiahlo svoj denný vrchol, zotrelo rozdiel farieb a zastavilo prácu v rozsiahlych viniciach. Príčinou nebolo to, čo videla a cítila. Znepokojovali ju veci, ktoré nevidela. Idylický potôčik so studenou pitnou vodou, poškodené zábradlie na moste, na ktorom sa Arne poranil. Stará lavička v tieni, pínia zasiahnutá bleskom, z ktorej už vyrastal nový život. Doteraz Judith márne hľadala detaily, ktoré Arne tak kvetnato vykreslil vo svojom denníku.“

Vyzerá to tak, že až na záver cesty do seba všetko zapadne. Podľa môjho názoru to však do seba zapadne len zdanlivo, len kým sa v tom celom nezačnete hlbšie vŕtať. Vtedy môžete, tak ako ja, objaviť istú logickú chybu a z počiatočného „Wau, to som teda nečakala!“ môže ostať „Aha, ale prečo potom...?“. Toľko z mojej strany, nechcem vám prezrádzať viac ako je potrebné, len som chcela upozorniť na menšie sklamanie, ktoré môže, ale ani nemusí prísť.

Téma putovania za tým, aby človek našiel sám seba, nie je v literatúre novým motívom. Autorka Monika Peetzová to však poňala trochu ináč a púť v prípade niektorých hrdiniek predstavovala akúsi turistiku, povinnú jazdu; a prekonávanie samej seba a prehodnotenie svojich priorít len ako možný vedľajší efekt. Ktorý, samozrejme, že aj tak očakávame – o čom inom by to potom celé malo byť? Opisov francúzskej krajiny, ktorou putovali tam totiž tiež veľa nenájdete. Škoda.

„Ani Kiki nebola Carolininým plánom nadšená. Ľudia preceňovali silu úprimných rozhovorov. ,Zlatko, musíme sa porozprávať.´ Koľko vzťahov už skončilo pre hádky, ktoré nasledovali po tejto vete? Kým sa človek rozhodne pre úprimný rozhovor, mal by najprv zvážiť riziko. Či to druhého príliš nezraní. A či vôbec existuje šanca, že sa niečo zmení. Čo mohol zmeniť k lepšiemu rozhovor s Judith v Arneho prípade?“

Knihu Utorkové ženy by som ohodnotila ako oddychovku pre vekovú skupinu35+.

Knihu Utorkové ženy by som ohodnotila ako oddychovku pre vekovú skupinu 35+, ktorú môžete pokojne čítať aj napríklad popri varení a nemusíte mať strach, že by ste pripálili jedlo, pretože sa od nej nedokážete odtrhnúť. Nájdete tam rôzne životné príbehy, lásku i zradu. Čitateľky neurazí, ale ani nejako extra nenadchne. Ak by som mala zhrnúť, čo dala mne, tak by to zrejme bolo len ponaučenie, že klamať sa nemá (Thanks Captain Obvious!), utvrdenie sa v tom, ako veľmi odsudzujem pokrytectvo a predsavzatie, že v dohľadnom čase siahnem po inej knižke – konkrétne Francúzštine pre samoukov. A vlastne to možno vôbec nie je málo.

CHU43af73 Peetzova Foto

• Meno autora: Monika Peetzová
  • Národnosť: nemecká