pondelok, 12 január 2015 20:58

Paleo kuchyňa

Výborné kuchárske knihy sú pre dospelých ako leporelá pre malé deti. Hltáte obrázky jeden za druhým. Snažíte sa identifikovať, čo je na nich a pritom sa vám z kútika úst spúšťa slinka. A keď sú tie zázračné recepty ešte aj zdravé? Úžasné!

Ako zistíte, že vaši priatelia sú vegetariáni? Povedia vám to! Starý, ale celkom výstižný vtip o tom, ako móde podlieha aj naša strava. Navyše, ako každé správne presvedčenie sa nezaobíde bez toho, aby sa vám ho niekto snažil vtĺcť do hlavy. Kedysi bolo veľmi v móde vegetariánstvo. Potom prišlo vegánstvo. Poslednú dobu je to samé bezlepkové. Bez pečiva, bez pšenice, bez cukru... i bez chuti? Je to všetko len módna póza v kuchyni alebo za tým je skutočne niečo viac?

Poviem to na rovinu. Milujem variť a kulinárstvo je môj život. Neuznávam žiadne extrémy a tobôž nie v kuchyni. Jem mäso, s mierou pšenicu a občas aj cukor. Nie je mi však jedno, v akej kvalite. Keď nakupujem v supermarkete, robím si vždy malý prieskum. Nenápadne nazerám ľuďom pri pokladni do košíkov a sledujem, čo z nich vykladajú. A musím konštatovať, že ľudia sa dobrovoľne zabíjajú.

Sladené limonády, hotové jedlá, konzervy, sladkosti, ochucovadlá... Viete, čo je na tom všetkom ale najhoršie? Keď takto pomaly „vraždia“ aj svoje deti. Ťažko uveriť, že niekto vie byť taký ignorant, že svojmu dieťaťu dá jedlo, ktoré je skutočne jedom. A ako sa vraví, nevedomosť neospravedlňuje.

Nesypte si cukor na hlavu ...

Hlavne, ak žijeme v 21. storočí, keď je kníh o vyváženej životospráve pomaly viac ako motivačnej literatúry. Je smutné, že väčšina z nás sa začne zaujímať o kvalitu potravy až vtedy, keď čelí zdravotným problémom. A pritom je to také jednoduché! Ó áno. Už to počujem.

Je smutné, že väčšina z nás sa začne zaujímať o kvalitu potravy až vtedy, keď čelí zdravotným problémom. A pritom je to také jednoduché!

Stereotypy o zdravej strave, ktoré rovnako brzdia spoločnosť ako tie o tradičnej rodine. Ževraj je zdravá strava drahá. Vraj je veľmi časovo náročná na prípravu. Dokonca takéto recepty majú byť i bez chuti. Ba čo viac, tvrdí sa, že človek si musí nonstop odriekať, a tak nikdy nie je šťastný. Niečo vám poviem. Prestaňte si konečne macerovať mozog v cukre a začnite triezvo uvažovať.

Ako dobrý štart odporúčam vziať do ruky jedno z tých dospeláckych leporiel. Napríklad knihu Paleo kuchyňa. Objavenie pôvodnej radosti v modernom varení od Juli Bauer a Georga Bryanta. Kniha zatiaľ nevyšla v slovenskom ani českom preklade, ale zaobstarať si ju v angličtine stojí za to. Nie nadarmo ju portál Amazon zaradil medzi tie najlepšie kuchárske knihy roka 2014.

Definícia paleo vychádza z toho, že sa snaží v stravovaní vrátiť späť k časom, kedy sme vraj jedli minimum pšenice a o to viac mäsa, zeleniny a ovocia. A pravdaže žiaden umelý cukor. Či to tak naozaj bolo a koľko mamutov sa pračloveku v skutočnosti podarilo uloviť, je nepodstatné. Je totiž úplne jedno, či paleo stravovaniu fandíte alebo nie. Paleo kuchyňa je jedna z najlepších kuchárskych kníh, aké som kedy držala v rukách.

Je totiž úplne jedno, či paleo stravovaniu fandíte alebo nie. Paleo kuchyňa je jedna z najlepších kuchárskych kníh, aké som kedy držala v rukách.

O čom to paleo vlastne je

„Celá myšlienka Paleo je celkom jednoduchá: jedením potravín, ktoré vyživujú vaše telo a umožňujú ústup chronického zápalu a jeho vyliečenie, môžete vytvoriť spôsob, akým vaše telo začne prosperovať na miesto toho, aby len prežívalo... Prečo čakať, kým sa cítite nezdravo, aby ste vyskúšali Paleo? Prečo sa cítiť len dobre, keď sa môžete cítiť skvelo?“

V prvom rade vás očaria skvelé, farebné a oku lahodiace fotografie. Ako leporelo. Listujete stránku za stránkou, nemáte chuť prestať a keď sa už prelistujete na koniec, máte chuť urobiť vietor v kuchyni. Fotografiou je doplnený každý jeden recept. Kniha má síce mäkkú, ale za to veľmi kvalitnú väzbu. Padne do rúk ako uliata, listy majú veľký formát, vďaka čomu je veľmi prehľadná. Paleo kuchyňa však nie je len o receptoch. Na začiatok prináša stručný úvod do paleo stravovania. Upútajú vás osobné príbehy autorov, ktoré nepôsobia ako násilné motivačné heslá „you can do it!“ (ty to dokážeš) ale sú ľudské a uveriteľné. Žiadne bombastické kecy o dychvyrážajúcich životných prevratoch. Príbehy „obyčajných“ ľudí, ktorí sa chcú podeliť o svoju cestu k zdravej výžive. Bodka.

„Paleo strava ma naučila, že život je o tom, aby sme žili ten najlepší možný život. Diéta nemusí byť o obmedzeniach, môže byť o možnostiach. Prispôsobila som si Paleo diétu svojim potrebám a môjmu životnému štýlu.“

Zdravé & chutné & jednoduché

Pred tým, než sa dolistujete k samotným receptom, vám Juli a George poradia ako začať. Ako počúvať svoje telo, ako si zorganizovať chladničku a špajzu, ktoré ovocie a zeleninu jesť podľa ročných období, aké vhodné tuky, oleje, či orechy používať. Dokonca aj to, aké kuchynské vybavenie by vám nemalo chýbať a ako jedlo uskladňovať. Možno vám tieto tipy prídu ako primitívne a mávnete rukou, že to už dávno viete. Budete ale možno prekvapení a neraz sa plesknete po čele hovoriac „že mi toto ešte nenapadlo!“

Možno vám tieto tipy prídu ako primitívne a mávnete rukou, že to už dávno viete. Budete ale možno prekvapení a neraz sa plesknete po čele hovoriac „že mi toto ešte nenapadlo!“

Knihy sa nemusia báť ani začiatočníci. Vďaka výbornému úvodu sa v nej nestratíte, získate predstavu o varení a navyše väčšina receptov nie je na prípravu vôbec zložitá. Samotná receptová časť je rozdelená do kapitol „Raňajky, Predjedlá, Polievky & Šaláty, Jedlá z bravčového mäsa, Jedlá z hovädzieho mäsa, Jedlá z kuracieho mäsa, Jedlá z rýb& morských živočíchov, Prílohy, Osviežujúce smoothies& teplé nápoje, Dezerty, Prísady do jedál, orechové maslá & orechové mlieká“.

Nemusíte sa báť, recepty neobsahujú kopec senzačných ingrediencií, ktoré zoženiete ťažko a veľmi draho. Kniha vás naučí pripraviť si veľa ingrediencií za rozumné peniaze i doma. A tak vám stačí investovať len do pár položiek, akými sú napríklad kvalitné oleje, bylinky, orechy, tuk a orechové múky.

„Zázvorovo jablkovo hruškový smoothie
1 čajová lyžička ošúpaného a nastrúhaného zázvoru
1 veľké jablko, ošúpané a nasekané
1 veľká hruška, ošúpaná a nasekaná
1 šálka (240 ml) kokosovej vody
2 šálky (300 g) drveného ľadu

Všetky ingrediencie, okrem ľadu, dajte do mixéra a rozmixujte na hladké pyré. Pridajte ľad a ešte raz rozmixujte kým sa ľad úplne rozdrví a vznikne hladká konzistencia.“

Nejedzte, čo vám vravia iní. Jedzte, čo si pýta vaše telo

Čo ma na knihe veľmi pobavilo, sú najdôležitejšie tipy vytlačené na ľahko odtrhnuteľnom papieri, aby ste si ich jednoducho mohli pripevniť na nástenku alebo magnetkou na chladničku. A heslo „cica nežer!“ tam veru nie je. Najväčší prínos kuchárky ale nevidím v úchvatných fotografiách, perfektnej grafike ani chutných receptoch. Ale v jej posolstve.

Najväčší prínos kuchárky ale nevidím v úchvatných fotografiách, perfektnej grafike ani chutných receptoch. Ale v jej posolstve.

Rovnako, ako neexistuje jedna správna cesta v živote, tak ani v strave. Neexistuje jedno cvičenie, ktoré by vyhovovalo všetkým. Rovnako ako neexistuje ani jedno univerzálne správne stravovanie. Zdravá výživa nie je o dogmách, odriekaní si, premáhaní sa a slepom nasledovaní niečích rád. V prvom rade sa musíte naučiť poslúchať svoje telo. Nie to, čo vám hovorí vaša závislosť na chipsoch či cukre. Ale skutočne vaše telo.

Až keď vynecháte zo svojej stravy všetky tie umelé ochucovadlá a rafinované priemyselné cukry, zistíte, ako chutí skutočné jedlo. Vtedy nájdete svoju cestu v stravovaní. Vyberiete si, čo vám vyhovuje. Niečo z paleo, niečo možno z inej stravy. Zrazu sa vám nebude vždy po obede chcieť spať, jedlo vám dodá energiu a varenie bude radosť, nie povinnosť. Je jedno, aké módne či naopak staromódne stravovanie preferujete. Kuchárskej knihe Paleo kuchyňa úplne podľahnete. Zaručene s tými najpozitívnejšími vedľajšími účinkami.

• Meno autora: Juli Bauer& George Bryant
  • Knihu vydalo: Victory Belt Publishing
  • Počet strán: 336