štvrtok, 08 január 2015 18:21

Čakanie na Pesa

Kniha o psovi, ktorý si všetkých získa, aj keď nie je krásavec. Kniha o mužovi, ktorému tento pes nezmení celý život, ale rozhodne mu pomôže byť šťastnejším.

Úvod patrí listu Danielovej odchádzajúcej priateľky. Lúči sa s ním so slovami, že je koniec a že potrebuje odísť niekam, a to hneď. Vezme si svoje veci a jediné, čo mu nechá, je škaredý čierny pes, ktorému doposiaľ nestihli vymyslieť ani meno, preto ho prosto volajú Peso.

„Peso stelesňuje všetko, čím by bernský salašnícky pes nechcel byť ani vo svojich najdesivejších predstavách. Je krpatý, biely ako cmar a takmer bez chlpov. Vravím takmer, lebo sem-tam mu z tela odstávajú nesúmerné chuchvalce srsti ako trsy trávy na pokosenom trávniku, ktorý odflákol lenivý záhradník. Krivý pás chlpov sa mu ťahá po chrbte a čosi podobné mu odstáva aj na špičke tenkého chvosta.“

...jediné, čo mu nechá, je škaredý čierny pes, ktorému doposiaľ nestihli vymyslieť ani meno, preto ho prosto volajú Peso.

Ale keďže Dan toho psa nemá ktovieako v láske, rozhodne sa ho vrátiť do útulku, odkiaľ ho jeho bývalka priniesla. A keď mu pani z útulku povie, že podmienkou vrátenia je kastrácia, ktorou sa zaviazali pri Pesovom osvojení, v Danovi zvíťazí mužská solidarita a vracia sa so psom domov, aby sa pripravil na pohovor do novej práce – málo známej reklamnej agentúry.

Nová práca a pes, ktorý miluje Jenifer Aniston

Úvod dobrý a zvyšok v tomto prúde pokračuje. Môžete si myslieť, že kniha je o mužovi, ktorý si po skrachovanom vzťahu začína budovať citový život od začiatku. Tiež si môžete myslieť, že je o jeho sexi kolegyni, ktorá chodí s iným chlapom z ich práce. Alebo že kniha rozpráva príbeh psa, ktorý je príliš inteligentný na to, aby ho niekto len tak zaniesol do útulku, lebo ho nechce, a preto je potrebné zistiť o jeho minulosti viac, prípadne sa vám môže zdať, že Čakanie na Pesa je o kamarátstve medzi jednou nemou tvárou, ktorá si váži málokoho. Všetko bude viac-menej pravda. Lebo v príbehu nie je jasne stanovené, kto hrá prím a kto tu vystupuje ako druhé husle – či Peso, alebo Dan. Zaujímavo si k sebe nájdu cestu a stanú sa z nich rovnocenní parťáci, ktorí stoja pri sebe aj vtedy, keď im osud hádže polená pod nohy/labky.

„Odhrniem si manžetu na košeli a ukážem jej maličký mikrofón prilepený k zápästiu. Stál ma šesťdesiat libier, kúpil som ho v špecializovanom obchode Spymaster na Portman Square. Ďalších stodvadsať libier som vysolil za digitálny záznamník, ktorý mám ukrytý vo vrecku. S radosťou by som minul aj desaťnásobne viac, len aby som očistil Pesovu povesť.“

Stanú sa z nich rovnocenní parťáci, ktorí stoja pri sebe aj vtedy, keď im osud hádže polená pod nohy/labky.

Verdikt: prečítať!

Okrem zaujímavého príbehu, ktorý ma hneď oslovil, lebo ja psíkov môžem a pri nich rozhodne na krásu nepozerám, ma oslovilo aj prostredie. Reklamná agentúra Indológia a jej skutočne svojrázni zamestnanci ma prosto dostali. Okrem toho aj spočiatku nepatrná nitka lásky, ktorú autor vložil do príbehu a z ktorej sa postupne vyvinula poriadna love story s nečakaným koncom, je len ďalším plusom do zoznamu dôvodov, prečo sa na Pesa oplatilo počkať. Názov môže pôsobiť záhadne, v knihe je pred koncom v podstate aj vysvetlený, no po dočítaní si ho môžete interpretovať po svojom. Kniha totiž ponúka čitateľskú slobodu, čo si na knihách veľmi vážim. Neponúka vám jednu alternatívu na pochopenie príbehu, ale môžete si slobodne domyslieť určité veci a určité súvislosti, ktoré pred vami autor zámerne skryl. Napriek tomu nie je prešpekulovaná, má spád a číta sa prakticky sama. A postava Pesa vás určite dostane, aj keď v knihe nepovie ani slovo, dokonca sa autor zdržal aj kapitol písaných z pohľadu psa, za čo mu vzdávam úctu.

A postava Pesa vás určite dostane...

„Peso dva razy sklamane zašteká, kým sa mi ho podarí upokojiť a umlčať. Zdá sa, že si to nikto nevšimol, lenže o niekoľko sekúnd na to sa dvere prudko rozletia a do izby vtrhne naštvaná Lydia. Pohľadom prejde po Pesovi rozvalenom na Geraldine. ,Čo to tu, preboha, vyvádzate?´ vyprskne. ,Okamžite odtiaľto odíďte!´
,Mali len jeden druhého,´ snaží sa ju obmäkčiť Edie.“

Kniha nielen pre milovníkov hafanov

Po krátkom čítaní sa zjaví spokojný úsmev, že ste si prečítali niečo, čo sa nehrá na bestseller numero uno a nehľadí na vás z každého knižného výkladu. A hoci ju možno budete musieť v kníhkupectve chvíľu hľadať, rozhodne to za tú námahu stojí. Nie je len pre psíčkarov, je pre každého, kto si chce prečítať obyčajný príbeh človeka a psa, ktorí na seba museli dlho čakať, ale keď sa našli, ich cesty ostali spojené navždy.

Doggo bannerstiahnuť 2

• Meno autora: Mark B Mills
  • Knihu vydalo: Fortuna Libri