nedeľa, 28 december 2014 13:30

Krasojazdkyňa

Hovorí sa, že človeku pred smrťou prebehne pred očami celý jeho život. Vynoria sa najstaršie spomienky z detstva, znova rastie, sníva, miluje, plánuje, žije. A to vari aj vtedy, keď si smrť vyberie sám.

Uršula Kovalyk patrí k mojim najobľúbenejším autorkám. Jej prvotina Neverné ženy neznášajú vajíčka hovorí o svete, ako ho vidím a vnímam ja. Bol to pre mňa v pozitívnom slova zmysle šok, keď som túto knihu objavila. Niekto dokázal dať slovnú podobu tomu, čo bolo v mojom vnútri. Odvtedy je táto kniha mojou stálicou, ktorú môžem čítať kedykoľvek a kdekoľvek a aj všetkým svojim kamarátkam som ju – úplne bez nátlaku a dobrovoľne – požičala. Jej najnovší prozaický útvar Krasojazdkyňa získal dokonca cenu Bibliotéky pre ženskú autorku. Siahla som teda po nej ako po istote. A nesklamala ma.

Bol to pre mňa v pozitívnom slova zmysle šok, keď som túto knihu objavila

„Mladé žrebce stareny neznášajú. Ani ja sa neznášam. Na ruke posiatej stareckými škvrnami sa lesknú kvapky vody. Vyzerajú ako priesvitné perly hodené starej svini. Raz to muselo prísť.“

Jazyk Uršuly Kovalyk je drsný, ale presne taký je aj život sám. Je jazykom súčasnosti bez pomyselnej servítky pred ústami. Predstavuje nám mužsko-ženský svet nezakrytý romantickým pozlátkom. Ten ženský svet, ktorý spoznávame, je detailný, dôveryhodný, uveriteľný. Dievča, Karolína, žije obklopené len predstaviteľkami nežného pohlavia. Aj keď nežným by som ho práve nenazvala. Prostredie, v ktorom vyrastá, nie je detské, dievčenské a ani zďaleka nie nežné alebo nevinné. A na svedomí to majú ženy. Najmä babča, s ktorou trávi najviac času, ju učí veciam, akým sa obvykle dievčatá neučia. Ešte ako škôlkarke jej napríklad daruje vreckový nožík, aby sa mohla brániť.

„Neviem, kto je môj otec. Možno to nevie ani mama. Nepoznala som môjho deda. Nemala som brata ani strýka. V našej rodine sa muži normálne nevyskytovali. Iba mužské návštevy.“

Ten ženský svet, ktorý spoznávame, je detailný, dôveryhodný, uveriteľný

V knihách Uršuly Kovalyk mám rada silné ženské spojenectvá, hlboké priateľstvá, dievčatá, ktoré k sebe nájdu cestu a stanú sa duševnými sestrami práve preto, že im nik iný nerozumie. Žiaľ, ako to v reálnom živote chodí, aj takéto priateľstvá zanikajú kvôli mužom. Aj jeden úplne stačí. Pre Karolínu sa spriaznenou dušou stane Romana, rovnaká outsiderka ako ona, aj keď z celkom iného dôvodu. Spojí ich však láska ku koňom.

„Ušila nám krátke sukničky z červenej látky. V bielom tričku, obuté do bielych cvičiek vyzerali sme ako chutné muchotrávky. Muchotrávkové siamské dvojčatá s hráškami namiesto pŕs. No kto by odolal?“

Karolína nie je celkom obyčajné dievča. Vidí v ľuďoch nielen ich reálnu podobu, ale aj akúsi vnútornú stránku, vnútorného človek. A tá môže mať podobu indickej konkubíny, uťahaného sedliaka alebo bojovníčky – amazonky. Spriatelením sa s Romanou a objavením sveta koní sa jej zmení celý svet. Odrazu je v niečom dobrá, niečo sa jej darí, získava rešpekt a uznanie. Pozor však, sny sa nezvyknú plniť bez zaplatenia dane.

Pozor však, sny sa nezvyknú plniť bez zaplatenia dane.

„Vyšla som na svoj vrchol jedinýkrát. Zažiarila som a zhasla. Dievča, smola!“

Uršula Kovalyk ma veľmi baví. Hovorí mojím jazykom, díva sa mojími očami. Svet nie je ružový a sladký, svet menštruujúcej ženy určite nie. Práve preto aj Krasojazdkyňa brnkla vo mne na tú správnu strunu. Na tú, v ktorej sa literárny svet prelína s mojím vlastným, aktuálne žitým. Preto patrí táto slovenská spisovateľka k mojim najobľúbenejším, preto ju vždy všetkým vrelo odporúčam. Aj mužom. Aby sa im otvorili oči a aby od nás neočakávali nemožné. Žena je totiž predovšetkým človek. Navyše to, že autorka založila a vedie Divadlo bez domova, kde dostávajú priestor členovia marginalizovaných skupín spoločnosti, vo mne vzbudzuje rešpekt a obdiv voči nej.

• Meno autora: Uršula Kovalyk
  • Knihu vydalo: Divadlo bez domov
  • Počet strán: 118