utorok, 23 december 2014 21:07

Naum

Máte radi, ak vám povedia ostatní všetko, čo im napadne a nekladú si servítku pred ústa? V tom prípade sa nechajte zvoziť kritickým perom slovenského autora.

Pre francúzskeho občana nie je možné prežiť v zdraví vianočné sviatky na Orave. V nočnom vlaku sa môže stať hocičo – napríklad sa vyspíte s náhodnou cestujúcou. Kvalitných umelcov si u nás nikto neváži, jazda parníkom po Dunaji nemusí byť takou nezáživnou, ako sa na prvý pohľad zdá a každý, kto sa tvári ako umelec, ním vôbec nemusí byť. Nie je to príliš pozitívne, čo? Nuž, realita tiež nie je vždycky krásna a zhovievavá ku všetkým aj tým najpodivnejším ľuďom a nafukovacia bábika nevydrží večne.

V nočnom vlaku sa môže stať hocičo – napríklad sa vyspíte s náhodnou cestujúcou.

Niektoré z poviedok sú dobré, iné až tak nie. Myslím si, že tradície sú dôležité a ich vykreslenie sa mi vôbec nepáčilo. Uvedomujem si, že pre cudzinca nemusia byť úplne pochopiteľné, no v takomto opise sa mi to nezdalo úplne v poriadku. Priznávam však, že sa mi neraz pri poviedkach zdvihli kútiky úst, no nie všetko z čoho sa smejeme, je odôvodnené. Skôr by to vystihol smiech cez slzy.

„Natiahol som sa po chlieb, no Stasia ma plesla po ruke: malý bochník sa upiekol pre mŕtvych a bude sa spoločne s nimi jesť až na Nový rok. Zrak mi padol na prázdnu misku a tanier – prestreli aj pre zosnulú tetu, keby sa jej duch rozhodol vrátiť. Ak by jedna zo štyroch sviečok na adventnom venci zhasla, jeden zo stolovníkov by sa onedlho obesil. Moje presvedčenie, že francúzska kultúra je najmorbídnejšia na svete, dostalo hlboké trhliny.“

Vraví sa, že život je príbeh sám o sebe, preto je zdrojom mnohých kníh, poviedok, románov či filmov. V každodenných motívoch nachádza pozoruhodné okolnosti na spracovanie aj slovenský spisovateľ Michal Hvorecký. Kto už od neho čo-to prečítal, vie, že sa na spoločnosť pozerá dosť kritickým okom až sa niekedy zdá, že na nej nitka neostala suchá. Bez okolkov napíše, čo sa mu nepozdáva a ironickým spôsobom sa pohráva s názorom čitateľa, až sa pýtate, ako to ten Hvorecký vlastne myslel? To vážne sa vysmieva zo všetkých hlupákov alebo ich ľutuje?

život je príbeh sám o sebe...

Inak tomu nie je ani v tejto knižke. Píše, čo mu na um prišlo a venuje sa toľkým témam, až sa v nich občas stratíte. Na prvé prečítanie vás niektoré názory prekvapia, no poviete si, že konečne sa niekto nehanbí písať otvorene o pofidérnych vzdelávacích systémoch či pseudoumelcoch a kultúrnych hovädách, ktorými niektorí ľudia nepochybne sú. Ste nadšení, lebo svieži štýl vás zaujme a aj keď viete, že zrejme patríte do niektorých z uvedených skupín, budete hltať stránky ďalej.

Až na pár pozitívnych úvah sa mi čoraz viac vrývala do hlavy myšlienka, že autorovi sa nezavďačí nikto a ničím.

„Sála sa už po dlhom potlesku vyprázdnila, iba my dvaja sme ešte sedeli v tom obrovskom priestore, až kým nás odtiaľ nevyhnali, ako to vedia iba bratislavské uvádzačky, a my sme vyšli von, kde nastala noc a rozprestrela sa tma a bezhlavo žiarili svetlá. Padal sneh a šialené vločky hltali posledné stopy nočných chodcov.“

Na druhé prečítanie však vaše nadšenie možno opadne. Až na pár pozitívnych úvah sa mi čoraz viac vrývala do hlavy myšlienka, že autorovi sa nezavďačí nikto a ničím a pokiaľ nepoznáte všetkých hudobníkov, maliarov a autorov sveta, nemáte sa čím chváliť. Je síce pravda, že naša spoločnosť by si žiadala mať viac takýchto kritikov, no keď to vyznieva, akoby sa na ostatných pozeral zhora, niečo nie je v poriadku. Hvoreckého tvorbu som si veľmi obľúbila, práve vďaka jeho otvorenému prejavu, no Naum sa medzi tie top u mňa rozhodne nezaradí. Avšak nie je to kniha zlá, je vskutku zaujímavá, stačí, ak si nezapamätáte všetky myšlienky a vezmete si z nej to pravé.

• Meno autora: Michal Hvorecký
  • Knihu vydalo: Marenčin PT
  • Počet strán: 224