nedeľa, 14 december 2014 18:46

Fáza uvoľnenia

(5 hlasov)

Kto sa bojí na hodine viac? Učiteľ alebo žiak? Väčšina žiakov bez zaváhania odpovie žiak. Tí vnímavejší možno začnú rozmýšľať a skúmať na ďalšej hodine učiteľov. A dostanú sa tak k jednej z tém knihy Fáza uvoľnenia od Stanislava Rakúsa. Zažijú prvé prekvapenie – v jeho texte sa viac bojí učiteľ.

Prvoplánový čitateľ si vystačí so školským motívom. Autor sa s ním radostne hrá a ponúka mu šokujúce informácie zo školského sveta. Začínajúci učiteľ sa svojich učňovských žiakov bojí natoľko, že vychádza zo svojej školskej izby radšej cez okno, len aby nemusel prechádzať cez triedu. Nepripomína vám to ďalšiu literárnu postavu? Nie, nemyslím storočného starčeka. V mysli si prejdite postavy v Hlave XXII. Áno, je to major Major Major.

Hlavná postava bojuje s disciplínou svojich tried, v škole ho nájdete ľahko podľa hluku žiakov.

Hlavná postava bojuje s disciplínou svojich tried, v škole ho nájdete ľahko podľa hluku žiakov. Desí ho bitie žiakov inými učiteľmi, ktorí nemajú problém s autoritou, a keď spoznáva bližšie svojich kolegov, bojí sa ich možno ešte viac ako žiakov. Rakús sa pohráva s absurditou slobodovsky vierohodne a čitateľa ponecháva v pochybnostiach, koľko prevzal zo skutočnej reality svojho učiteľského pôsobenia v Trebišove, Košiciach a Prešove a ako ju autorsky prispôsobil.

Pri tomto autorovi je pôžitkom vnímať už túto rovinu, detaily reality školy sú občas humorné, kolega mu vymyslí prezývku Cenky drot, niekedy až absurdné, keď maturujúci žiak začne skúšať predsedu komisie a postava sa zamýšľa nad tým, že v literárnom texte by to už pôsobilo umelo. (Niekedy používa autor aj takéto dlhé súvetia. Ak z nich máte strach, knihe sa možno radšej vyhnite.)

Dostávame sa k ďalšej rovine textu. Rakús, podobne ako Umberto Eco, je nielen dobrým rozprávačom, ale aj literárnym teoretikom. Rovina literárnej teórie sa takisto objaví v texte. Už v úvode padne otázka: Aký je vzťah medzi nezrozumiteľnosťou poézie a komunikačným vedomím autora? Postava sa ju v texte pokúša riešiť. Teoreticky sa trápi s vedomím, že nerozumie častiam vlastného textu. Jednoduchosť textu začne komplikovať prepojenie rozprávača s postavou autora poviedky, ktorý spracúva vlastné zážitky. Ako čitateľ neobľubujem, keď si autor za tému zvolí písanie, vnímam to ako naháňanie si vlastného literárneho chvosta a kanibalistické požieranie literatúry. Rakús však naznačuje, že príčinou nie je autorská neschopnosť a nedostatok témy, ale úprimný záujem. Môže nastať situácia, že samotný autor nerozumie vlastnému textu? Svedčí to o jeho neschopnosti?

20 odtieňov modrej

S absurditou sa môžeme pohrať pri 20 odtieňoch modrej v texte. Priaznivci 50 odtieňov šedej v tejto chvíli určite zbystria zrak. Je to však slepá stopa. 20 odtieňov modrej je 20 modrých pier, ktoré si pripravuje učiteľ pred písaním maturitných slohov, väčšina jeho žiakov ho nie je schopná napísať a on sa ho chystá „opravovať“ tak, aby ho väčšina z nich zvládla.

Prvá novela je s nasledujúcou poviedkou priamo prepojená témou. Vymení sa však rozprávač, už ním nie je učiteľ, ale jeho žiak, ktorý sa snaží splniť zadanie učiteľa. Dva svety sa tak dostanú do priamej konfrontácie. Posledná poviedka je najkratšia a skrýva aj literárnu hádanku. Peter Darovec ju vo svojej recenzii pokladá len za prostriedok na dosiahnutie minimálneho rozsahu textu, aby mohol byť vydaný. Predpokladať takúto motiváciu u autora, akým je Rakús, je naivné. Ja ponúkam iné vysvetlenie. Obe postavy v predchádzajúcich textoch píšu poviedku a poviedka Nôž je výtvorom jedného z nich. Je len na vás, komu prisúdite autorstvo.

Pre literárnych snobov je Rakús povinným čítaním

Pre literárnych snobov je Rakús povinným čítaním, jedna z dvoch najvýznamnejších (ak vnímame prepojenie s finančnou odmenou) slovenských literárnych cien za rok 2014 patrí práve autorovi Fázy uvoľnenia. Aby ste sa nemuseli príliš trápiť pátraním, tak má už aj to druhé ocenenie. My, ktorí máme radi poctivých spisovateľov, na ktorých textoch vidno precíznu prácu s jazykom, si užívame samotný text a usmievame sa, Rakúsovmu jemnému humoru sa nedá ubrániť ani v knižnej podobe.

• Meno autora: Stanislav Rakús
  • Knihu vydalo: KK Bagala
  • Počet strán: 96