štvrtok, 20 november 2014 09:07

Nočné správy

(5 hlasov)

Život sa s nami môže zahrávať kadejakými spôsobmi. Môže nás ťahať za nitky tak, že mu jednoducho nebudeme stíhať a padneme na dno alebo ho predbehneme a uchopíme ho pevne v rukách. Aj o tom sú Nočné správy Dušana Mitanu.

Táto útla knižka je o ničom a zároveň je o všetkom. Je to zbierka krátkych poviedok, ktoré na prvý pohľad nemajú nič spoločné, ale neskôr zistíte, že sa tam predsa niečo nájde. Sú o živote a najmä o tom, akými spôsobmi nami kýva a vytrháva naše korene z pevnej pôdy pod nohami.

Kým v jednej z nich autor vecne, príjemne a plynulo rozpráva o stratenom otcovi, v ďalšej už o šibnutej starej žene, ktorá natáča vlasy chlapom alebo o chlapíkovi, ktorý si požičal na televízor, aj keď žije od výplaty k výplate a tak ďalej. Sú to príbehy o bežnom živote, o ľuďoch, ktorí možno práve sedia s vami v autobuse alebo vám idú oproti ulicou. Jeden taký príbeh by mohol byť pokojne aj o vás a tým sú tak dobre čitateľné a nám také blízke. Pri ich čítaní si nemusíme veľmi predstavovať, stačí sa nimi nechať unášať.

Jeden taký príbeh by mohol byť pokojne aj o vás a tým sú tak dobre čitateľné a nám také blízke.

Ako sa začne, tak sa aj skončí

Dušan Mitana nie je mainstreamový autor ako mnohí, ktorí na nás kričia z prvých radov pultov kníhkupectiev. Je však blízky iným spôsobom, a to štýlom písania. V Nočných správach zozbieral niekoľko poviedok, ktoré plynú samé, akoby ich ani nikto nepísal, len poukladal písmenká, ktoré porozhadzoval do vetra sám život. Začítate sa do jednej, nebudete pri nej musieť rozmýšľať a zrazu sa skončí, uzatvorí jednu kapitolu života jedného obyčajného človeka a vy idete na ďalšiu. Ďalej. Naozaj je to akoby ste stretávali na ulici ľudí a každý by mal nad hlavou bublinu s tým svojím príbehom. Pri čítaní sa nebudete na nič pýtať a váš svet bude na pár minút plynúť spolu s „hlavnými protagonistami“.

V Nočných správach zozbieral niekoľko poviedok, ktoré plynú samé, akoby ich ani nikto nepísal, len poukladal písmenká, ktoré porozhadzoval do vetra sám život.

Knižka na jeden hlt

Mám to odskúšané – túto zbierku som prečítala ani nie počas jednej cesty autobusom. Keď sa jedna kapitola v knihe skončila, jednoducho som chcela čítať ďalej. Aj keď ide o banálne prípady, ktoré sa naozaj stávajú každých päť minút, boli podané zaujímavým a jednoduchým spôsobom. Autor menil typy rozprávača, čím uľahčil čitateľom orientáciu v už tak jednoduchých dejových líniách (ak sa to tak dá vôbec povedať). Nemala som problém s odlišovaním a hneď mi bolo jasné, že toto je zbierka kúskov života rôznych ľudí. Tým je možné si túto knihu aj dávkovať, napríklad jeden príbeh na každý deň, aj keď útlosť vás možno bude nabádať prečítať ju hneď stoj čo stoj.

„,Ako môžem žiť, keď viem, že neexistuje budúcnosť? Ako?´ Na chvíľu sa odmlčal, ale keď videl, že mu nerozumiem, päsťou si zotrel slzu, ktorá sa mu vykotúľala spod ľavého viečka, a povedal: ,Všetko, čo si viem predstaviť, je už minulosť. Neexistuje nijaká mysliteľná budúcnosť...´“

Je možné si túto knihu aj dávkovať, napríklad jeden príbeh na každý deň, aj keď útlosť vás možno bude nabádať prečítať ju hneď stoj čo stoj.

Nočné správy vlastne ani nie sú nočnými, ale už tajomný názov nám napovedá čo-to o knihe. V noci sú ľudia počas spánku najzraniteľnejší a v každom jednom z nás sa náš svet otvára dokorán. Naša myseľ nie je chránená a môže uletieť kamkoľvek do sveta. Hlavní hrdinovia teda nedostávajú žiadne záhadné správy v noci, ale je tu načrtnutá práve ľudská zraniteľnosť. Či už sú to naše spomienky, alebo ublíženia z detstva či strach o našich najbližších. Všetci totiž máme niečo, čo by bolo veľmi ľahko použiteľné proti nám.

Táto zbierka je pre všetkých, nepotrebuje žiadneho náročného čitateľa ani milovníka čudnej literatúry. Je bežná, tak ako my, a preto si ju môže prečítať každý.

„Presvedčil som sa o tom, že moja dávna teória o svetle, ktoré tlmí zvuk, bola pravdivá. Predtým som k nej došiel viac-menej špekuláciou, ale dnes ju môžem dokázať skúsenosťou. Deň je tichý, ale noc je naplnená neznesiteľným hukom. Šum stromov a trávy, fučanie ježa, cvrlikanie cvrčkov, praskanie dreva v stenách chaty, štekot psov, pískanie rušňov, vibrovanie koľajníc, svišťanie padajúcich hviezd. Áno, tma je zosilňovačom zvuku.“

spisovatel-dusan-mitana 01-clanok

• Meno autora: Dušan Mitana
  • Knihu vydalo: KK Bagala