pondelok, 17 november 2014 11:46

Ako uloviť mamuta

Milovníci aj odporcovia histórie pozor! Prichádza kniha, ktorá svojím vtipom, originalitou a nápadom naučí každého, ako sa lovia mamuty a odpovie na otázku: Ako sme sa tu na Zemi vlastne ocitli?

Nie všetci sú nadšení, keď sa majú učiť dejepis. No Ako uloviť mamuta vás našu slovenskú históriu naučí ľavou zadnou! Dozviete sa, či boli u našich predkov dredy moderným účesom, aký mali názor na tetovanie, čo bola Bola a či existovala aj doba drevená. Tento sprievodca najstaršími dejinami z edície Naše hrôzyplné dejiny ti prezradí aj to, že čím máš väčší... pästný klin, tým statnejšia družka o teba prejaví záujem.

Čím máš väčší... pästný klin, tým statnejšia družka o teba prejaví záujem.

Na začiatku bol Veľký tresk. Alebo nie?

Aj keď má kniha názov Ako uloviť mamuta, jej úvodné strany sa venujú tomu, ako sme sa vlastne na Zem dostali. Rozvíja viaceré teórie o stvorení sveta, a to všetko dokladuje vtipnými ilustráciami. Pomedzi toto odhaľovanie pradávnej minulosti môžeme prežívať príbehy detektíva Brzdu, ktorý sa dal zavrieť do časostroja a putuje históriou. Zažijete s ním, ako to vyzeralo (respektíve nevyzeralo) počas Veľkého tresku a dozviete sa, že naši vedci majú veľmi jemnú odchýlku v jeho datovaní – „len“ plus-mínus 110 miliónov rokov. (A tebe dala učiteľka matiky päťku, keď si sa vo výsledku sekol o 20...)

Je to naozaj milý sprievodca, ktorý opisuje známe aj neznáme dejiny sveta a Slovenska skutočne originálnym spôsobom. Asi málokomu by sa chcela čítať hrubá kniha bez obrázkov, nasiaknutá informáciami. Tu je tých informácií požehnane, no skrývajú sa vo výstrižkoch z novín, v denníkových zápiskoch nielen detektíva Brzdu, ale napríklad aj v osobnom svedectve mamutice tesne pred pôrodom.

Vedeli ste, že ten, kto vedel vymyslieť účinnejšiu a šikovnejšiu zbraň bol medzi ženami vnímaný ako muž schopný postarať sa o potomstvo?

„Ten pribrzdenec bol malý, sám a baštrngoval nejakou paličkou, takže mi bolo jasné, že rozdupať ho na prach bude pre mňa hračka. Rozbehla som sa k nemu a, čuduj sa svete, ten červík mal tú drzosť, že proti mne zdvihol mamutí kel! Útočiť mamutím klom na mamuta? Veď to je ako chcieť utopiť rybu vo vode. Ani ho len nevládal udržať!“

Smiech ma sprevádzal čítaním neustále. Aj známe veci, ako napríklad objavenie Moravianskej venuše alebo odliatku mozgu neandertálca v Gánovciach bolo pre mňa zážitkom a forma, akou je kniha písaná, si ma stopercentne získala. Celé čítanie nepôsobilo príliš premúdrelo a dokonca som si z neho odniesla veľa zaujímavých poznatkov, ktoré môžem šíriť ďalej medzi známymi. Vedeli ste, že ten, kto vedel vymyslieť účinnejšiu a šikovnejšiu zbraň bol medzi ženami vnímaný ako muž schopný postarať sa o potomstvo? Spomeňte si na to nabudúce, keď budete volať inštalatéra, lebo váš muž si s kohútikom nevie dať rady. :)

A samozrejme, dozviete sa aj ako uloviť mamuta krok za krokom.

Tie obrázky boli fakt super

Cieľová skupina sú najmä žiaci, ktorí nemajú radi dejepis, ale aj dospelí, ktorí sa radi učia zábavnou formou. Preto odporúčam obe generácie spojiť a čítať si spolu. Môžete si potom urobiť test, či by ste prežili v dobe kamennej a vzájomne si vymieňať názory na život pred miliónmi rokov. A samozrejme, dozviete sa aj, ako uloviť mamuta krok za krokom. Musím oceniť, že kniha sa venuje najmä slovenskej histórií a uvádza slovenské miesta, ktoré sú spojené s pravekou dobou. Napríklad som nevedela, že „na Sandbergu nad Devínskou Novou Vsou v Bratislave sa vtedy dalo plávať s veľrybami“ alebo že „v Karpatoch by sme sa mohli lyžovať ešte aj cez letné prázdniny“.

Kniha nevynecháva ani dnešných ľudí a mládež a cez ilustrácie si vieme ľahko predstaviť, ako by daný historický princíp fungoval dnes, čo je veľké plus, keďže núti čitateľa zamyslieť sa nad fungovaním a ten môže analyzovať, či sa vtedy nežilo jednoduchšie, lepšie či zábavnejšie (napríklad skúste vysvetliť sestre, ktorá práve objavila kult vegetariánstva, že to bolo v minulosti považované za hlúposť človeka, lebo od proteínov rástol pravekým ľuďom mozog).

Za všetky citáty vyberám návod na ulovenie mamuta:

1. Vyber sa uprostred januára do lesa.
2. Zober si so sebou kopu kamenia, dlhé hovädzie kosti.