nedeľa, 09 november 2014 17:27

Nemohúcnosť

Postaví sa? Nepostaví sa? Tak to sú otázky, ktoré si kladie aj hlavný hrdina knihy Nemohúcnosť a nehovorí pritom o stane v kempe. Aká je motivácia názvu ste si zrejme už domysleli a odpoveď na zúfalú otázku nájdete pri čítaní.

Z

ačať takto zhurta? Myšlienka o pozvoľnom deji opustila moju hlavu hneď pri prvej vete tejto útlej knihy, ktorá síce začala pri nastolení hlavného problému takpovediac v tom najlepšom, no potom sa dej vliekol vláčnejšie než dobre vyvaľkané kysnuté cesto.

S knihami, v ktorých má hlavnú rolu novinár, sa akoby roztrhlo vrece. Neviem, či ide o umelé nastolenie intelektuálneho pozadia príbehu alebo sú novinári v dnešnej dobe jednoducho reprezentatívnou vzorkou obyvateľstva. Keď k tomu ešte pridáme impotenciu ako hlavný problém celej knihy, črtá sa nám celkom zaujímavý príbeh rozprávajúci o problémoch nielen staršej generácie.

„Impotencia ako kľúčový faktor emigrácie dvadsiatnikov, napadol Milanovi názov dizertačnej práce, ktorú by mohol spísať nejaký perspektívny sociológ.“

Keď k tomu ešte pridáme impotenciu ako hlavný problém celej knihy, črtá sa nám celkom zaujímavý príbeh rozprávajúci o problémoch nielen staršej generácie.

Nemohúcnosť je slovo, ktoré asi najlepšie opisuje Milanovu situáciu. A možno aj zúfalstvo, frustrácia a neschopnosť. Milan nie je v poslednej dobe schopný podávať sexuálne výkony a je z toho frustrovaný nielen on, ale aj jeho priateľka Líza, s ktorou sú spolu už tri roky. Nejde však o žiadny párik starúšikov. Sú mladí a smerujú k vrcholom ich kariér. Jeden vrchol sa im však nedarí spoločne dosiahnuť a ich vzťah začína byť plný nervozity a stresu z novovzniknutej situácie. Zdieľajú spoločnú domácnosť v Bratislave, a tak je len veľmi ťažké, aby sa jeden druhému vyhýbali. Každý z nich má svoje potreby, len je ich ťažké naplniť a príčinu nepozná ani jeden z nich. Líza sa snaží problém riešiť kadejakými spôsobmi, Milan hľadá východisko v izolácii od nej a od situácií, ktoré by mohli viesť k opätovnému zlyhaniu.

Jeden vrchol sa im však nedarí spoločne dosiahnuť a ich vzťah začína byť plný nervozity a stresu z novovzniknutej situácie.

„Inokedy naplnený, hrdo previazaný a na zem odhodený prezervatív ostal zhúžvaný na posteli. Vedľa neho ležal na chrbte Milan, ruky mal spotené a ľadovo studené ako vždy, keď bol vystresovaný, oči zatvorené. Túžil tam nebyť.“

Milan tak začal rozvíjať prevažne vnútorné monológy, v ktorých sa snažil odhaliť príčinu svojej neschopnosti. Pranieruje pritom ľudské, predovšetkým partnerské vzťahy v dnešnej dobe. Odhaľuje skutočnosť spolužitia a fungovania dvoch ľudí a ani čitateľa to nenechá nedotknutým. S miernym strachom nás núti priznať, aká je skutočnosť, a že romantické príbehy zväčša nekončia až tak poeticky, ako by sme chceli. Príbeh tvoria jeho spomienky na detstvo, študentské roky a nespočetné množstvo fantázií, ktoré si denne vytvára vo svojej hlave a ktoré ho často vedú k nevysvetliteľným činom. Fantazíruje o iných ženách, o Líze, snaží sa dešifrovať svoje sny.

S miernym strachom nás núti priznať, aká je skutočnosť...

„Je však smutná pravda, že tak ako pre každú kapelu je najdôležitejší ten najnovší album a pre každého študenta najťažšia tá najbližšia skúška, tak aj pre každého chlapa sú najdôležitejšie posledné výkony. Čo tam po spomínaní na zašlú slávu!“

Ide o román z pohľadu muža, to však neznamená, že je určený len tomuto pohlaviu, hoci sa s ním môže stotožniť o čosi viac než ženská časť populácie. Každý si tu ale nájde kúsok seba, zžije sa s istou situáciou či pochopí myšlienkové pochody postáv, ktoré ale nie sú nijak hlbšie psychologicky vykreslené a tak perfektne zapadajú do tohto frustráciou zaplneného príbehu, ktorému miestami chýba dynamickosť.

Autor knihy – Filip Kas – je len pseudonymom, za ktorým sa údajne skrýva známy novinár slovenského denníka. Nenachádzajú sa o ňom ani žiadne dostupné informácie. Ak sa v knihe nachádzajú autobiografické prvky, tak sa potom ani nečudujem, prečo píše pod pseudonymom a toto skrývanie považujem za opodstatnené. Veď ktorý muž by sa ľahko priznal k podobnému problému, aký má Milan? To, či dej vyvrcholí tak, ako si predstavuje hlavný hrdina a ako očakávajú aj čitatelia, sa dozviete pri čítaní tohto krátkeho príbehu plného irónie a životných právd dnešného sveta.

• Meno autora: Filip Kas
  • Počet strán: 150
  • Dátum vydania: sobota, 01 január 2011