nedeľa, 24 august 2014 02:39

A je tu zas

(9 hlasov)

Dá sa pri knihe, ktorej hlavnou postavou je Adolf Hitler zasmiať? Dá. Ale pravdepodobne to bude taký ten smiech, ako sa hovorí „cez slzy“.

O obľúbenosti vymyslených románov, ktorých postavami sú reálne nevymyslené historické postavy, nás mohol (okrem iného) presvedčiť nedávny úspech Jonasa Jonassona so Storočným starčekom, i pokračovaním Analfabetkou, ktorá vedela počítať. Timur Vermes však prichádza s niečím ešte nápaditejším, keď hlavnou postavou jeho najnovšieho románu je samotný Adolf Hitler!

Príbeh začína vo chvíli, keď sa Adolf Hitler zobúdza na zemi, bez toho, aby vedel, kde je, ako sa tam dostal a čo sa vlastne okolo neho deje. Na jeho veľké prekvapenie zisťuje, že druhá svetová vojna už skončila. Skočila dávno, keďže je rok 2011. Namiesto úvah, ako je to vlastne možné, pojme túto situáciu ako svoju ďalšiu šancu dosiahnuť dobro pre Nemeckú ríšu... Teda pardón, súčasnú Spolkovú republiku Nemecko!

To, čo on zamýšľa ako propagandu a pokus o obnovu svojho politického programu, je všeobecne vnímané ako najnovší spôsob televíznej zábavy.

Po rýchlom oboznámení sa so súčasnou politickou i spoločenskou situáciou, sa ho ujímajú televízni producenti, ktorí ho považujú za perfektného komika, imitátora niekdajšieho vodcu. Kto by ho predsa mohol napodobňovať lepšie než on sám, keď hovorí vážne? To, čo on zamýšľa ako propagandu a pokus o obnovu svojho politického programu, je všeobecne vnímané ako najnovší spôsob televíznej zábavy. Publikum šalie a popularita Youtube- Hitlera každým dňom narastá. Opäť raz...

Autor sa prostredníctvom televíznych a internetových vystúpení hlavnej postavy ironicky a úderne vyjadruje k súčasnej situácií. Zamýšľa sa nad zmenami, ktoré nastali – najmä tými zmenami k horšiemu, a zároveň poukazuje na oblasti, kde od čias Tretej ríše žiadna výrazná zmena nenastala. Vyjadruje sa k priam smiešnemu stavu médií, ktorých praktiky sa neraz podobajú propagande typickej pre hitlerovské obdobie, ironizuje mládež a súčasnú kultúru, polemizuje o Európskej únií i stave súčasnej vojnovej politiky. Dá sa povedať, že ide o satiru najhrubšieho zrna. Nad mnohými situáciami sa vskutku zasmejete. A potom si uvedomíte, že ono to až také vtipné nie je. Lebo to je pravda.

Nad mnohými situáciami sa vskutku zasmejete. A potom si uvedomíte, že ono to až také vtipné nie je. Lebo to je pravda.

„Dnešný televízor čiernej farby nemal nijaký spínač ani tlačidlá, nič. Zovrel som ovládač v ruke, naverímboha som stlačil jednotku a aparát sa zapol. Výsledok ma sklamal. Zbadal som kuchára, ktorý krájal zeleninu.. Nemohol som tomu uveriť: technika sa takto závratne vyvinula dopredu len preto, aby zaznamenávala smiešneho kuchtíka? Dobre, Olympijské hry sa nekonajú každý rok a každú chvíľu, ale hádam sa niekde v Nemecku, alebo kdesi vo svete deje aj niečo významnejšie ako varenie!“

Ako sa však mohlo čakať, postava Adolfa Hitlera je poriadne rozporuplná. Autor ho opisuje ako špičkového rečníka, politického stratéga, ktorý mal premyslený každý jeden krok a zásadového chlapa s pevným charakterom. Iste, takýmto človekom Hitler bezpochyby bol. Ak však o ňom čítate ako o inteligentnom chlapovi, ktorý miloval psov i deti a ktorý vedel každý svoj čin logicky a naozaj rozumne zdôvodniť, je to trochu... zvláštne.

Je mnoho kníh, pri ktorých sa snažím hlavnú postavu pochopiť, nájsť na nej to dobré a obľúbiť si ju, no nedarí sa mi. Pri tejto knihe som robila pravý opak. Všetci vieme, že skutočný Hitler nebol len takou nejakou obyčajnou dobovou postavičkou, ale človekom, ktorý bol schopný chladnokrvne napáchať tie najhoršie zverstvá. Snažila som sa preto na ňom hľadať len to zlé, spochybňovať každé jeho vyjadrenie, chcela som tú postavu nenávidieť, no nedalo sa (hovorím o knižnej postave samozrejme!). Okrem toho, že za všetko zlé obviňoval židov, boľševikov a príživníkov cudzincov, sa k téme holokaustu postava vyjadrovala len výnimočne, ako keby sa autor držal hesla „Nie všetko bolo zlé“. Vykreslil Adolfa Hitlera ako... človeka.

Kniha sa mi páčila, napriek tomu, že som možno chcela, aby sa mi nepáčila.

Po dočítaní vo mne ostal taký zvláštny pocit. Kniha sa mi páčila, napriek tomu, že som možno chcela, aby sa mi nepáčila. Jej kúpu určite neľutujem a už teraz viem, že sa k nej raz určite vrátim. Možno po ďalšom prečítaní, s odstupom času, mi poskytne ucelenejší pohľad. Momentálne mám však trochu rozporuplné pocity.

„Na ranných ľuďoch ma najviac poburuje ich neznesiteľne dobrá nálada. Akoby boli hore už tri hodiny a medzičasom stihli dobyť Francúzsko... Podľa mňa by mali skoro ráno pracovať iba pekári. A, samozrejme, gestapo, to je jasné. Aby boľševickú čvargu vytiahli rovno z postele. Samozrejme, boľševickí kuchári budú už hore, takže gestapo musí vstávať ešte skôr ako oni a tak ďalej a tak dokola.“

Čo sa týka toho, ako je kniha napísaná, myslím, že bez debaty ide o skvelú prácu. Autor, okrem toho, že mal značne preštudované tému, o ktorej písal, sa vyhol akýmkoľvek bezvýznamným odbočeniam či nudným opisom, a tak v knihe nenájdete ani jednu vetu navyše.

Tak ako knižný Youtube-Hitler: jedni ho milovali, iní nenávideli.

Ťažko povedať, komu by som knihu odporučila. Tak ako knižný Youtube-Hitler: jedni ho milovali, iní nenávideli. Mne osobne prišla kniha miestami naozaj vtipná, no uvedomujem si, že ani takýto humor nemusí byť každému po chuti. Myslím, že koho recenzie neodradia a téma zaujme, určite po nej siahne. Veď prinajhoršom ju stále môžete odložiť...

P.S.: Ak vás zaujíma, či kniha ponúka historické fakty, z ktorých sa môžete niečo naučiť, myslím, že nebudem klamať, ak poviem, že áno. Tí, ktorí majú naštudované historické pozadie udalostí druhej svetovej vojny si z nej určite odnesú viac, určite sa však nestratíte, ani keď ste na dejepise možno nedávali až taký veľký pozor.

Adolf-Hitler-photos

• Meno autora: Timur Vermes
  • Národnosť: nemecká