streda, 06 august 2014 09:58

Receptár zdravej výživy pre...

Za svoje zdravie je zodpovedný každý človek sám sebe, za zdravie svojich detí sú však zodpovední ich rodičia. Je iba na nás, aby sme k svojmu zdraviu a zdraviu svojich detí a najbližších pristupovali s úctou a rešpektom.

Týmito slovami začína Daša Ostertágová svoju knižku, v ktorej pre svojich čitateľov pripravila breviár plný cenných rád, poznatkov, nápadov a receptov pre správne stravovanie dojčiat a detí. Ťažko jej však odoprieť význam aj pre nás dospelých! Takmer dvesto strán zahlcujú informácie o výžive a odporúčaných výživových dávkach. Dozviete sa, ako zdravo jesť, ale aj žiť, akoby z rýchlika preletíte výživovú hodnotu potravín, bielkovín, cukrov, tukov a značnú časť autorka venuje aj dôležitosti minerálnych látok.

A nech zdvihne ruku ten, komu nikdy v živote nechytil chlieb pleseň!

Ale tu s cennými radami vôbec nekončí! Apeluje na význam vody pre ľudský organizmus a dodržiavanie pitného režimu, poukáže na pestrosť stravy a výživy v jednotlivých ročných obdobiach a nakoniec nám všetkým rozpovie, ako sa potraviny správne spracovávajú a ešte správnejšie skladujú. Nie som predsa jediná, ktorej šunka v chladničke napáchne od čerstvo odkrojenej dyne aj napriek tomu, že som ju uzavrela do skladovacieho boxu! A je to vôbec správne? A nech zdvihne ruku ten, komu nikdy v živote nechytil chlieb pleseň! Daša prináša praktické rady na skladovanie všetkých druhov potravín a nezabúda poznamenať, že správne skladovanie ušetrí rodine nemalé financie.

„Dobrá gazdiná pre jedno pierko aj plot preskočí a pierko k pierku – nakoniec vznikne veľká perina.“

Deti umazané od jahodového džemu so štrbavými úsmevmi sú najkrajšie (a aj najsladšie).

Kniha nie je presýtená iba cennými radami, ako by ste si mysleli. Nájdete v nej aj veľké množstvo receptov, z ktorých niektoré som už sama overila. A chutili! V dvoch základných častiach knihy Recepty pre deti od šesť mesiacov do jedného roka a Recepty pre deti od jedného roka a viac je čitateľ zahltený postupmi na prípravu nápojov, nátierok, polievok, mäsitých aj bezmäsitých pokrmov, a dokonca nie sú vynechané ani zákusky a múčniky. Podľa knihy dokáže šikovná gazdiná zostaviť celodenné menu pre rodinku, v ktorom si každý príde na svoje.

Čo ale mne trošku chýbalo v receptári, boli niektoré naše tradičné, pre Slovensko typické, recepty. Medzi postupmi na prípravu sirupov som napríklad márne hľadala môj najobľúbenejší bazový či malinový sirup, ktorý objavím v každej domácnosti. A nikde som nenašla ani overený postup prípravy domáceho jahodového džemu. Deti umazané práve od neho so štrbavými úsmevmi sú najkrajšie (a aj najsladšie). Veľkým plusom na druhej strane bolo, že autorka nezabudla ani na tú skupinu detičiek, ktoré žiaľ nemôžu ochutnať všetko, čo sa zdravým deťom ráči, a tak pripravila zopár tipov na sladkosti pre chorých na celiakiu.

Mamičky – prvorodičky ju môžu brať naozaj ako breviár.

Kniha je doplnená o ilustrácie vybraných jedál, a preto odporúčam nelistovať v nej pred obedom! Mamičky – prvorodičky ju môžu brať naozaj ako breviár – cenného pomocníka pri starostlivosti o svojho potomka. Často nespokojného a stále plačúceho, a tak tu môžu nájsť radu, ako zaplniť jeho bruško do sýtosti a hlavne tými správnymi nutričnými hodnotami. Skúsené gazdinky v nej zasa môžu objaviť recept, ktorý doposiaľ nevyskúšali.

Pri súčasnom počte rôznych „pomocníkov do kuchyne“ sa knižka možno na trhu trošku stratí, no chválim obálku, ktorou autorka alebo vydavateľstvo vystihlo podstatu celej knihy. Spokojný detský úsmev s veľkou chuťou do jedla. Po takom túži každá matka. Nevylučujem teda, že obálka opäť raz predá.

• Meno autora: Daša Ostertágová
  • Knihu vydalo: Motýľ
  • Počet strán: 224
  • Dátum vydania: streda, 21 máj 2014
Čítané 1810 krát
Eva Hrašková

Mojím životným heslom je, že sa stane všetko, čomu skutočne z hĺbky srdca verím a po čom úprimne túžim... Som iná ako súčasní ľudia. V každom človeku hľadám aspoň kúsok dobra, aj keď je ukryté hlboko pod prikrývkou dnešnej rýchlej doby. Pracujem s ľuďmi a milujem čítanie. Ešte viac písanie. Jedným z mojich veľkých splnených snov je môj knižný debut Len kým si tu. A dúfam, že nezostanem pri jedinej knižke :)

Viac z tejto kategórie: « Panter v podzemí Spoločný čaj »