sobota, 26 júl 2014 19:46

Šťastie prišlo v sobotu

(8 hlasov)

Šťastie je veľmi zvláštna vec. Každý z nás si pri myšlienke naň predstaví niečo iné. Ako vlastne také šťastie vyzerá? Dá sa vidieť očami, alebo sa musí len precítiť srdcom?

Kto z nás by sa nehnal za šťastím, že? Postavy v tejto knihe sú na tom rovnako. Ide im o to isté, o čo ide i nám. Nájsť chvíľku, ktorá by nás zaplavila týmto blahodarným pocitom. Okúsiť ten moment, ponechať si ho v sebe čo najdlhšie a zapamätať si ho na veky vekov. Ak máte predsudky voči súčasnej slovenskej literárnej tvorbe a myslíte si, že dnešné autorky píšu len o nevere, strastiplnej láske a komplikovaných vzťahoch, rýchlo toto presvedčenie odhoďte bokom. Prečo? Pretože Šťastie prišlo v sobotu.

Prvé strany tohto románu vás zoznámia s Ninou. S trochu prestrašenou, zmätenou a zahalenou mnohými otázkami. No o to viac dúfa, že na ďalekej Srí Lanke jej pomôžu nájsť to, za čím sa každý z nás ženie. Absolvuje let, ubytuje sa na klinike, spoznáva svoju čudnú španielsku spolubývajúcu i svojho slávneho idola z dávnych čias. Učí sa vnímať, prijímať a spoznávať. No skutočne ju v tejto vzdialenej krajine naučia vychutnávať prítomnosť a považovať všetky banálne životné okamihy za zázrak? Po príchode domov sa začleňuje do bežného života, no tentokrát má na nose nasadené úplne iné okuliare.

„,Šťastie je, keď sú ľudia dobrí,´ pohladkal slonicu za uchom. ,Svoje šťastie si nosí každý sám. Niekto v srdci, niekto na rukách a občas ho pustíme na svet medzi ostatných ľudí. Jeho šťastie,´ ukázal očami na priateľa, ,prišlo v sobotu, tak ho nechaj, nech má tých sobôt čo najviac.´“

Okrem hlavnej ženskej postavy v tomto príbehu spoznáte aj jej priateľa Ronyho, starého osamelého mizantropa Dr. Gutmana a niekoľkých ďalších Nininých blízkych kamarátov. Každý z nich hľadá na prvý pohľad niečo iné, no všetkých poháňa vidina toho istého – chvíľka, kedy si uvedomia, že kráčajú tou správnou cestou a majú dôvod na to, aby im na tvárach žiaril spokojný úsmev.

Možno už tak trochu predpokladáte, že sa tu dej veľmi kolísať nebude. Príbeh je vskutku veľmi jednoduchý, ľahučký, no predsa pestrý, pútavý a originálny. Je pomalší, no napriek tomu energický a môže sa popýšiť hĺbkou, ktorá je dnes v knižnom svete už tak trochu raritou. Neviem, ako sa to autorke podarilo, no napriek pomalšej gradácii deja som hltala stránku za stránkou. Chcela som vedieť, aké posolstvo v sebe táto kniha nesie, aký odkaz ma na poslednej strane bude čakať. Ak milujete príbehy, ktoré nie sú len bezduchým opisom a prerozprávaním určitých udalostí, táto kniha sa vám veľmi rýchlo dostane pod kožu. A navyše, pekné, priam dušu pohládzajúce myšlienky, vám skvele vykompenzujú absenciu napätia či prudkého vystupovania deja.

„,Muž sa musí vedieť rozhodnúť, či chce byť pešiakom, alebo kráľom. Nevyspytateľná životná realita je odvážnejšia ako šach, ale majte na pamäti, že kráľ je najdôležitejšia figúrka, a preto musí podľa toho konať. Každá žena, a Nina nie je výnimkou, chce vzhliadnuť k svojmu kráľovi. Skryto v duši ho túži obdivovať, pýtať sa a naslúchať mu a muž, drahý Rony, muž si tento post musí zaslúžiť.´“

Vôbec by ma neprekvapilo, ak by ste aj vy občas knihu počas čítania zavreli a rozhliadli sa okolo seba. Ak sa dokážete do knihy vcítiť, okolitý svet bude v tom momente presne taký ako obálka knihy. Pestrý, plný krásnych drobností, ornamentov, možností a malých cestičiek, ktoré vedú do neznáma.

Skutočnosť, že táto knižka je voľným pokračovaním autorkinho debutu Každý deň má niekto narodeniny, som zistila až vtedy, keď som toto voľné pokračovanie dočítala. Som teda chodiacim príkladom toho, že prvý diel nie je potrebný k tomu, aby ste šťastiu, ktoré prišlo v sobotu, dokonale porozumeli. Neviem, či niektorá z postáv vystupovala aj v autorkinom debute, netuším, aké problémy sa riešili tam, kto koho hľadal, strácal či nachádzal. No som odhodlaná zistiť to. A myslím, že vám lepší dôkaz toho, že na mňa táto útlučká knižka s farebnou obálkou zapôsobila, asi neposkytnem.

• Meno autora: Silvia Bystričanová
  • Počet strán: 152
  • Dátum vydania: štvrtok, 01 máj 2014