pondelok, 14 júl 2014 07:25

Prísne tajný denník Miry Danesovej

Pamätáte si ešte na Džínsový denník od legendárnej slovenskej spisovateľky Zuzky Šulajovej, ktorý uchvátil celé Slovensko? Prísne tajný denník Miry Danesovej nemá od toho Džínsového až tak ďaleko, je denníkovej formy, avšak s úplne novou hlavnou postavou a úplne odlišným príbehom. A akým?

Prísne tajný denník Miry Danesovej je knižný debut autorky Mirky Novysedlákovej, ktorá má na konte zatiaľ len túto drobnú knižku. V nej sa venuje hlavne tínedžerom a zachytáva v ňom život šestnásťročnej Miry Danesovej - američanky z mestečka Oak Falls. Mira si začne písať denník, ktorý dostane od svojej dokonalej staršej sestry Pamely. Tá dokáže behať v dvanásťcentimetrových podpätkoch a pritom pomotať hlavu polovici chalanov v škole a, samozrejme, nikdy pri tom nespadne. Naopak Mira je v porovnaní so svojou sestrou najväčšou „lúzerkou“, aká kedy kráčala po pôde strednej školy v Oak Falls.

Mira je v porovnaní so svojou sestrou najväčšou „lúzerkou“, aká kedy kráčala po pôde strednej školy

"Neznášam stredu! Prečo nemôže prísť po utorku štvrtok? Ja viem, nezmyselná otázka. Neznášam stredu, lebo máme telocvik, a ten ja fakt nemusím. Naša telocvikárka je totálny cvok, pretože je celkom presvedčená, že kto nedokáže salto vzad (a to ani nehovorím o salte dopredu), je totálny invalid. Veď viete, bývalá kapitánka roztlieskavačiek si môže niečo také myslieť, a profesorka s prepracovaným mozgom môže také niečo aj povedať."

Mira je svojim spôsobom zvláštna a svojská postava. Je američanka, má rada rock, hrá na gitare, nosí okuliare a strojček. Vyjadruje sa inak, vyzerá inak a píše inak na rozdiel od jej rovesníkov. Tak sa stretávame s divoškou, ale naopak aj veľmi citlivou a nerozhodnou dievčinou.

Zaujme hlavne mladé násťročné čitateľky, ktoré sú v puberte a nutne sa potrebujú s niekým stotožniť

Mirka Novysedláková sa dala na svižný, ľahký a jemný štýl písania, ktorý zaujme nejednu čitateľku. Taktiež patrí medzi tie knihy, od ktorých sa neodtrhnete a just ju dočítate aj o dvanástej v noci. Je plný nielen vtipných príhod a trapasov, na ktorých sa zaručene zasmejete, ale nachádza sa v nej aj umelecká stránka, ktorá je vážne prepracovaná, a tak z toho získate viac, než len ďalší príbeh šestnásťročného dievčaťa. Dej je plne zaujímavý, veľké plus a zároveň aj mínus je množstvo postáv, ich vlastné príbehy, ktoré sú poprepletané sem a tam, takže čitateľ v ňom nemusí, ale môže mať menší chaos. Naopak tomuto zas napomohla úplná charakteristika postáv, vďaka ktorých si pri spomenutí na nich predstavíte nielen ich vnútornú stránku, ale celkom jasne aj uvidíte, ako jednotlivé postavy vyzerajú.

„Ach, zase sedím v škole a nerobím to, čo by som mala, ale ako vždy rozoberám svoj neuspokojivý ľúbostný život, ktorý v podstate ani neexistuje, lebo žiadny nemám.. ale ešte viac na trápi iná vec.“

Dej je plne zaujímavý, veľké plus a zároveň aj mínus je množstvo postáv, ich vlastné príbehy

Hlavným dôvodom úspechu týchto dvoch denníkov je hlavne veková skupina, pre ktorú je kniha určená. Zaujme hlavne mladé násťročné čitateľky, ktoré sú v puberte a nutne sa potrebujú s niekým stotožniť a nemyslia tým bárbiny, ktoré fňukajú po zlomení nechtu od cudzokrajných spisovateliek. Stretnú dievča podobné im a tým ako keby podvedome sledovali svoj osud a listovali a listovali, aby vedeli, ako to skončí.

Celkovo je tento dievčenský denníček akýmsi spovedníkom, vďaka ktorému spoznáte kúsok Ameriky, kopu amerických deciek i niektoré ich tradície. Ako sa už spomína, je určená hlavne tej mladšej kategórii a to násťročným babám, ktoré sa potrebujú hlavne odreagovať a prehliadnu nedoladené detaily a jednoduchý štýl písania. Zároveň je to nielen skvelým darčekom pre dcéru, neter či sesternicu, ale ak vás knižka zaujala, bude určite ideálnou knižkou na kúpalisko či dovolenku.

• Meno autora: Mirka Novysedláková
  • Počet strán: 368
  • Dátum vydania: pondelok, 05 máj 2014