pondelok, 16 jún 2014 09:31

Sekera z bronzu, rúno zo zlata

Myslíte si, že slovenskí autori (respektíve autorky) dokážu písať len presladené ženské romány a gýče? V tom prípade siahnite po knihách Juraja Červenáka a nechajte sa vyviesť z omylu.

Odobe bronzovej sme sa učili všetci na hodinách dejepisu. Áno, bolo to dávno, všetko bolo primitívne a nepodstatné. No je to naozaj tak? Mnohokrát sa stáva, že zabúdame na veci dávno minulé, ktoré prispeli k formovaniu súčasného človeka, a že aj v starých časoch ľudia prežívali svoje životné osudy, pričom riešili podstatnejšie veci ako to, či máme najnovší mobil. Dielo Juraja Červenáka Sekera z bronzu, rúno zo zlata je dobrodružný historický román zasadený práve do tohto obdobia. Do čias, kedy ľudstvo nepoznalo železo a kedy v dušiach vládli mocní bohovia z podsvetia.

Sekera z bronzu, rúno zo zlata je dobrodružný historický román zasadený práve do tohto obdobia. Do čias, kedy ľudstvo nepoznalo železo a kedy v dušiach vládli mocní bohovia z podsvetia.

Dej sa odohráva na území dnešného Slovenska, v povodí rieky Istros (Dunaj). Na tomto mieste sa stretávajú mnohé národy, ktoré tu žijú, bojujú proti sebe bronzovými sekerami a uctievajú rôzne božstvá. Čitateľ sa dostáva do fantastického prostredia plného obrovských hadov v útrobách zeme, lietajúcich bytostí a vodných nýmf. To však nie je všetko. Červenákovi sa podarilo vytvoriť svet, v ktorom vládnu len tí mocní a kde nič nie je nemožné. Stačí si privolať bohov na pomoc a dokážete vytvoriť napríklad smrtiacu čiernu hmlu.

Všetko sa točí okolo jantárového pokladu, ktorý potrebuje princ Podarkés, aby vykúpil Tróju z rúk svojho premožiteľa. Prichádza preto do zeme národa uctievajúceho boha Sokola, ktorý takýto poklad pravidelne priváža z ďalekých severných krajín. Čo by to však bol za poriadnu dobrodružný román, keby sa všetko nezamotalo alebo niekto niekoho nezmasakroval a neokradol? Sledujeme tak napínavý príbeh tajomného bojovníka Astéria, mladej veštkyne Sýkorky a napokon všetkých, ktorí bažia po svojich vlastných vzácnostiach a neštítia sa ísť cez mŕtvoly. Doslova!

Čo by to však bol za poriadnu dobrodružný román, keby sa všetko nezamotalo alebo niekto niekoho nezmasakroval a neokradol?

„Ani ja si tým nie som celkom istá. Ale viem, že naše osudy boli spojené, ešte než si ma začul skučať v priepasti. Bohovia chcú, aby sme šli ďalej bok po boku. Veľká Matka to chce. Verím, že má nejaký úmysel, ktorý my dvaja pochopíme až časom. Teraz je dôležité, aby sme nasledovali jej znamenia.“

S dielom Juraja Červenáka som sa stretla po prvýkrát, ale určite nie naposledy. Najprv ma síce zaskočil mierne náročnejší štýl písania (ktorý by som nazvala skôr „vznešenejším“), ale veľmi rýchlo som si naň zvykla. Autorovi sa skutočne podarilo vytvoriť úžasný fantasy svet s nádychom reálií. Dej je prepracovaný, s mnohými prvkami, ktoré zaskočia alebo vyrazia dych. Ale ako sa hovorí, literatúra veľa znesie a v tomto prípade je to priam žiaduce. S postavami sa rýchlo zžijete a nebojte sa, okrem nechutných bojov zažijete aj kúsok romantiky. Tak decentne a nevtieravo. Zážitok z čítania navyše umocnia aj nádherné ilustrácie.

„Po obvode kruhu už stáli takmer tri tucty nemŕtvych bojovníkov. Rozhliadli sa prázdnymi očnými jamkami a ich umrlčie tváre sa postupne obracali k Astériovi. Ten stál v kruhu, labrys zvieraný oboma rukami, a krúžil okolo seba ostražitým pohľadom. Na chvíľu zavládlo napäté ticho. Potom sa mŕtvi bojovníci strašne, neľudsky rozkričali a všetci naraz vyrazili proti Astériovi.“

Ak vás baví fantasy a ste milovníkmi dobrodružných príbehov, ktoré vo vás neustále živia potrebu čítať, táto recenzia vás práve doviedla k „tomu pravému orechovému" románu, ktorý si zamilujete.

Ak vás baví fantasy a ste milovníkmi dobrodružných príbehov, ktoré vo vás neustále živia potrebu čítať, táto recenzia vás práve doviedla k tomu pravému orechovému" románu, ktorý si zamilujete. Červenák sa pohral s faktami, pridal kusisko fantázie a celé to okorenil dávkou majstrovského písania. Z toho tak vznikol chutný autorský recept. Možno sa budete báť, možno si budete nervózne obžúvať prsty. Dobrodružstvo z doby bronzovej však zhltnete, že ani nebudete vedieť ako.

Download-Free-War-Of-God-Warrior-Wallpaper

zatisi 26yy-amber1a

• Meno autora: Juraj Červenák