nedeľa, 15 jún 2014 11:57

Obrazy zo života M.

(7 hlasov)

Občas sa jednoducho stane, že pri čítaní pocítite sklamanie. Nedá sa nič robiť, treba zdvihnúť hlavu, ísť ďalej a tešiť sa z kníh, s ktorými sme si dokonale porozumeli. Ak vás vo vnútri stále čosi hryzie, môžete trochu pátrať po príčine vášho skľúčeného pocitu. V mojom prípade to bolo jasné – nevenovala som dostatočnú pozornosť nadpisu.

Ak by som tak urobila, možno by som sa neskôr vyhla rozčarovaniu. Obrazy zo života M. – veľmi príznačný názov pre túto knihu. Pôjde tu skutočne o obrazy. Žiadny dynamický dej, dráma, zvraty. „Len“ spomienky, predstavy, výlevy pocitov. A tie sa nie každému môžu zapáčiť...

Pod písmenkom M. je ukrytá hlavná hrdinka Marisia, ktorá je zároveň i rozprávačkou. Po smrti svojej matky sa rozhodla vrátiť z Viedne na Slovensko a vybudovať si tu nové zázemie. Pracuje ako zdravotná sestra, začleňuje sa do rodiny svojho priateľa Ota a zisťuje, aký je to pocit, keď ste obklopení veľkým množstvom ľudí, ktorých spája pokrvné puto. Detailne sa venuje každodenným všedným zážitkom, opisuje banálne situácie, s ktorými sa môže zoči-voči stretnúť každý z nás, no i také, ktoré by sme vo svojom živote prekonať nechceli.

Práve tá detailnosť nebude každému čitateľovi pasovať. Autorka sa pravdepodobne snažila vytvoriť psychologickú sondu do duše hlavnej hrdinky, no na mňa tento pokus zapôsobil detinsky a umelo. Nedopátrala som sa k tomu, či sa táto knižka dá nazvať aspoň čiastočnou biografiou alebo je celý príbeh len výsledkom fantazírovania.

V každom prípade mi tu však chýbalo niečo hlbšie. Neustále sa mi pred očami mihali obrazy, ktoré mi pripadali viac ako zbytočné. Presádzanie rastlín, tanečný krúžok Marisiinej netere, návštevy plavárne... Autorka doslova plytvala slovami pri nepodstatných skutočnostiach a pasáže, z ktorých by mohla vyťažiť buď prehliadla, alebo ich svojím podaním zakopala pod čiernu zem. V celej knihe som našla jedinú peknú a ako-tak originálnu myšlienku, z ktorej dýchal tichučký smútok.

„Keď mama zomrela, pomyslela som si, že mŕtvym by sa malo dať raz za rok zatelefonovať. Stačilo by raz za rok, myslela som si vtedy. Raz za päť rokov, myslím si teraz. Raz za päť rokov povedať mame, že mi na balkóne kvitnú paradajky a máme novú lampu v predsieni.“

Skákanie z témy na tému, nekonečné opisy, časti, ktoré nemali konca-kraja a už vôbec nie zmysel, snaha zapôsobiť na čitateľa, zatlačiť na jeho city, no, žiaľ, bezvýsledne. Každý aspoň trochu emočne vyvinutý jedinec pri niektorých pasážach síce zaplače, no nie od dojatia či ľútosti. Slzy sa mu do očí potisnú preto, že si uvedomí, ako laicky niektoré slová a vety vyznievajú. Na city tu autorka zahrá iba tým, ktorých dokáže rozplakať treťotriedna argentínska telenovela.

„Všetky kvetináče zo spoločnej chodby prenesiem na balkón. Balkón nie je veľký a je obrátený na východ, ráno ho osvetľuje slnko a popoludní je v tieni. Pod balkónom je železničná trať, počuť na ňom prechádzajúce vlaky. Protihlukové okná zvuk dobre izolujú, takže vnútri vlaky nepočuť, ale balkón je hlučný a izba obrátená k trati prašná, prach treba utierať často, ináč sa usádza na nábytku.“

Nerada rozdeľujem čitateľov na náročných a nenáročných, no teraz sa toto delenie priam ponúka. Ak chcete stráviť čas pri knihe, ktorá iba pomaly plynie a v ktorej namiesto hlbšej myšlienky nájdete množstvo banálnych situácií, Obrazy zo života M. vás potešia. No čo ak máte aj na oddychovú literatúru aspoň nepatrné nároky? Potom vám čítanie tejto knihy bude pripadať ako strata času. Ťažko sa popasujete s nepotrebnými úryvkami, prípadne ich úplne preskočíte a po celý čas budete čakať na niečo mimoriadne. Možno na poriadnu analýzu Marisiiných pocitov, ktoré ju opantali po smrti jej matky, možno na moment, ktorý by aj vám nahnal slzy do očí. Ja som čakala tiež, no nedočkala som sa. No tak mi treba. Ak by som si poriadne prečítala nadpis, vedela by som, čo ma čaká.

• Meno autora: Svetlana Žuchová
  • Počet strán: 152
Čítané 2258 krát