sobota, 08 marec 2014 13:23

Lost and Found

„Bol raz jeden chlapec a jedného dňa našiel pred svojimi dverami tučniaka.“

Ešte som nepísala recenziu na knihu, ktorá je odporúčaná pre niekoho od troch rokov a má „až“ 32 strán. Na všetko však raz príde čas a s úsmevom priznávam, že to robím rada. Toto dielko si totiž zaslúži, aby sa o ňom vedelo nie len v kruhoch rodičov a detičiek!

Dej má myšlienku a originalitu.

Knihu som kúpila ako darček mojej krstnej dcére a po prečítaní tých zopár viet, ktoré sa v nej nachádzajú, som si pomyslela, že by si to mal prečítať/prelistovať nejeden dospelák. Dej je síce veľmi jednoduchý (samozrejme, nečakáme Orhama Pamuka, ak ide o knihu pre trojročné ratolesti), ale má myšlienku a originalitu. Musím uznať, že tieto kvality som hľadala v oddelení detskej literatúry asi hodinu a pol, čo je podľa mňa zarážajúco dlhá doba. Možno som len náročná, ale, priznajme si, kto by už len svojim deťom chcel čítať stále dookola o tom, ako slnko vyšlo a zašlo? Ja teda určite nie.

Autorovým námetom bola jeho vlastná skúsenosť...

Príbeh nám ukáže tučniaka, ktorý nasleduje chlapca so smutným výrazom v očiach všade, kam sa pohne. Náš hlavný hrdina je sprvu zmätený – nie preto, že ho sleduje tučniak, skôr kvôli tomu, že nerozumie, prečo by tučniak mal byť smutný. Postupne však chlapec prichádza na to, že sa tučniak stratil a všemožne sa mu snaží pomôcť dostať sa späť domov na Južný pól. Autorovým námetom bola jeho vlastná skúsenosť, keď sa sám v detstve stratil a bol „vrátený“ len vďaka menovke našitej na jeho oblečení. Svojou úprimnosťou a priamym, originálnym štýlom sa Oliver Jeffers stal jedným z mojich obľúbených autorov aj napriek tomu, že jeho knihy nepresahujú päťdesiatstranovú hranicu.

Celkom úprimne sa delím so skúsenosťou, že táto kniha vám zohreje také to človečie vnútro a rozžiari tvár. A dokonca si dovolím poznamenať, že s väčším účinkom ako nejaká hollywoodska filmová kravina. Je jedno, či to čítate deťom, alebo len tak pre seba. Všetci občas potrebujeme počuť (tí menší sa to naučiť, tí väčší pripomenúť), že svet dokáže byť aj pekné miesto a že existujú aj takí, ktorí sú ochotní uprednostniť potreby iných pred vlastnými. V tejto knihe je tomu tak. Krátko, stručne, výstižne ponúka lekciu o priateľstve. No a aby sa deťúrence neunudili počas vnímania hlbokých morálnych princípov (a občasného nadbytočného filozofovania dospelákov ako v mojom prípade), k dispozícii sú krásne celostranové ilustrácie od samotného Jeffersa. Sýte farby, jednoduché línie a štvorcový formát knihy väčších rozmerov rozhodne upútajú pozornosť a robia knihu skôr zbierkou obrázkov, ktoré majú časovú postupnosť a trefné komentáre a sú také milé, že si ju budete chcieť fyzicky pritúliť.

Všetci občas potrebujeme počuť, že svet dokáže byť aj pekné miesto...

Neviem či je Lost and Found preložená do slovenčiny, keďže sa nepohybujem vo vodách detskej literatúry, ale ak nie, určite by mala byť. Myslím, že v dnešnej dobe internetu a online nakupovania by nemal byť problém ju zohnať. Ďalšou výhodou takisto je, že deti sú vedené k užitočnej viacjazyčnosti často už od škôlky, takže jednoduché anglické vetičky im problém určite robiť nebudú, ba práve naopak im len prospejú. Hor sa teda za mini dávkou čítania a povzbudenia! :)

• Meno autora: Oliver Jeffers
  • Národnosť: austrálska
  • Knihu vydalo: HarperCollinsChildren'sBooks