sobota, 08 marec 2014 09:36

Ľahká ako vták

Byť na seba prísny nikdy nie je na škodu. Nekompromisnosť nás vybičuje k lepším výkonom. Miriam tiež zaťala zuby a povedala si, že na ceste k vysnívanej postave je schopná ísť aj cez mŕtvoly. Zabudla však na to, že všetko má svoje hranice. Aj vnímanie samej seba...

Dospievanie je veľmi citlivé obdobie. Každá poznámka na našu adresu má niekoľkokrát väčší dopad na našu psychiku, ako keby bola utrúsená o pár rokov neskôr. V prípade Miriam sa to celé začalo na telesnej výchove. Nezvládla cvik s bradlami, zatiaľ čo jej o pár kíl ľahšia spolužiačka v tejto disciplíne zahviezdila. Odvtedy sa Miriam k svojmu telu stavia ako k úhlavnému nepriateľovi. Nič mu nedopraje a podvedome ho chce zničiť. Keď nestačia diéty a cvičenia, začína sa prijatých kalórii zbavovať po svojom. Ani sa nenazdá a je len krôčik od bulímie či anorexie.

„Prešla som si dlaňou po bruchu. Mäkká, poddajná, trasľavá hmota. Aké odporné! Stiahla som brucho, najsilnejšie, ako som vedela. Hora mäsa sa sploštila. Osem kíl musím zhodiť! Odhladovať, odcvičiť! Potom budem mať brucho znovu ploché a pevné. Bez námahy sa vyšvihnem na bradlá a Táňa sa bude môcť zabávať na niekom inom!“

Ako inak sa dá písmenkami priblížiť mladým, než tým, že sa dokonale prispôsobíme ich pocitom, myšlienkam a opíšeme ich najčastejšie problémy? Ľahká ako vták rozoberá tému, ktorá je blízka takmer každej mladej slečne. V niektorých Miriaminých slovách sa nájdu, iné im možno budú cudzie, no tak či onak, budú mať pocit, že čítaním tejto knihy prišli do sveta rovesníkov.

Navyše je tu vsunutá mierne romantická zápletka, ktorá mladé dievčatá ku knihe ešte viac pripúta. Niet tejto aférky, asi by kniha svojou nedostatočnou dynamikou mladých unudila. Tak ako väčšina násťročných, aj Miriam si nechala obalamutiť rozum láskou. Jej zamilovanosť ju dokopáva k čoraz väčším výsledkom v chudnutí. Veď kto by sa zaľúbil do tučibomby?

Ak patríte k dospelým a nejaké to kilo navyše ste už dávno prestali považovať za katastrofu medzinárodného charakteru, nezúfajte. Prečítanie tejto knihy vás nezničí, práve naopak. Nielenže nahliadnete do sveta mladých ľudí, no dozaista si všimnete „edukačnú vsuvku“, ktorú sem autorka prepašovala. Máte dcéru, neter či sestru v Miriaminom veku? O dôvod viac siahnuť po tejto knihe! Možno v Miriam spoznáte nejakú osobu, ktorá vám je blízka. Ak je na svete dielo, ktoré by pomohlo odhaliť rastúce prejavy niektorej z diagnóz, Ľahká ako vták je práve ono.

„Takto to u nás bolo vždy. V našej rodine boli samí slabosi. Mama sa nevedela presadiť. Otec tajne hľadal šťastie u inej ženy. Stará mama mohla dostávať viac peňazí, no stále odkladala napísanie žiadosti do dôchodkovej poisťovne a radšej čítala romány Barbary Cartlandovej. Polovičná úprimnosť, nedokončené plány, veci, ktoré stroskotali už v zárodku, veľké slová a nič za nimi.“

Nespokojnosť, posmech, neporiadok v rodinných vzťahoch či nedostatočná komunikácia. Aj tieto pomerne bežné problémy môžu byť spúšťačom psychickej choroby. Miriam je toho dôkazom. Autorka sa s jej postavou šikovne pohrala a dala tak vďaka nej svetu na známosť, že anorexia a bulímia k nám vždy priplávajú celkom potichu. Väčšinou sa maskujú za „nevinné“ diéty a náročnejšie cvičenia. Mladí tak pochopia, že deliaca priečka medzi krásou a chorobnou štíhlosťou je mimoriadne tenká a starší čitatelia zasa ocenia snahu autorky varovať nás pred týmto nebezpečenstvom.

• Meno autora: Marliese Aroldová
  • Národnosť: nemecká
  • Knihu vydalo: Arkus