utorok, 11 február 2014 19:41

Slávna päťka - Päťka ide táboriť

Keď sa povie Slávna päťka, môžete si byť istí, že sa pod týmto názvom skrýva štvorica kamarátov, ktorú pri jej dobrodružstvách sprevádza verný pes Timmy. Slávna päťka: Julian, Dick, Anna, George a Timmy. Tentokrát ide päťka táboriť na planinu, a kto sa chce staviť, že tam nezažijú žiadne dobrodružstvo, nech to radšej nerobí!

Pre čitateľov edície Slávna päťka nemusíme kamarátov na život a na smrť vôbec predstavovať. Tí, ktorí držia túto knihu prvýkrát, vôbec nemusia smútiť, že ich príbehy nepoznajú. Aj táto kniha v úvode našich obľúbených hrdinov predstaví, aby tak čitatelia spolu s nimi prežili ďalší napínavý výlet.

Tých starších vráti v spomienkach do obdobia, keď knihy nemuseli mať zložitú zápletku a aj napriek tomu sa vedeli báť a prežívať s obľúbeným hrdinom jeho dobrodružstvo.

„Štyri deti – Julian, vysoký a na svoj vek pekne urastený, Dick, George a Anna – mali plnú hlavu starostí, chystali sa stanovať. George bola dievča, nie chlapec, volala sa vlastne Georgina, no na svoje dievčenské meno zo zásady nereagovala. Pehavou tvárou a nakrátko ostrihanými kučerami naozaj pripomínala skôr chlapca. Pán Luffy, postarší zasnený chlapík, učil na chlapčenskej škole a náruživo skúmal život hmyzu. Anna ho obchádzala, keď sa prišiel popýšiť svojimi najnovšími úlovkami, pretože chrobáky mu neraz ušli zo škatuľky a rozliezli sa po miestnosti. Chlapci ho mali radi, veď s ním bola zábava, no pripadalo im nesmierne komické, že na nich má dať pozor.“

Objavia totiž staré železničné depo a tunel, ktoré sú už roky zatvorené. Aspoň si to myslia do chvíle, keď ich odtiaľ začne vyháňať drevonohý Sam. Vraj sa tam deti nemajú čo hrať, pretože je to nebezpečné.

Tentokrát sa vyberie päťka stanovať na planinu spolu s ich obľúbených učiteľom biológie Luffym, ktorého viac ako výlety zaujíma vzácny hmyz a chrobáky, ktoré sa na planine vyskytujú. Výlet po planine sa už prvý deň päťke pozdáva. Objavia totiž staré železničné depo a tunel, ktoré sú už roky zatvorené. Aspoň si to myslia do chvíle, keď ich odtiaľ začne vyháňať drevonohý Sam. Vraj sa tam deti nemajú čo hrať, pretože je to nebezpečné. To našich priateľov zaujme natoľko, že sa začnú Sama – strážnika depa, vypytovať. Keď sa dozvedia o mátoho-vlakoch, ich zvedavosť je vyburcovaná na maximum. Po tom, čo sa na neďalekej farme spoznajú s miestnym chlapcom, Jockom, môže ich dobrodružstvo začať.

„A čo sa medzičasom odohralo dolu v tuneli? Čo sa stalo s tromi odvážnymi výskumníkmi? Pomaličky sa uberali tmavým podzemím, skúmajúc koľajnice. Chceli totiž zistiť, či sa po nich nedávno neprehnal nejaký vlak. No v tmavom nevzdušnom tuneli sa nedarilo ani burine, nedalo sa zorientovať podľa skosených stebiel. Keď sa však dostali na pol cesty, Julian si všimol zaujímavú vec. „Pozrite,“ upozornil ostatných a posvietil baterkou na koľajnice, čo sa tiahli pred ním i kúsok za ním. „Vidíte to? Za mnou sú čierne a zhrdzavené, no tie predo mnou sú celkom lesklé – ani čo by boli v prevádzke.“

Do víru udalostí sa čitateľ dostáva už na prvej strane knihy. Pútavé rozprávanie autorky s presnými opismi prírody nadchne každého čitateľa, aj toho mladšieho. Knihy z edície Slávna päťka sú obľúbené najmä medzi deťmi a mládežou. Ide o nenáročné čítanie, kde si čitateľ obohacuje slovnú zásobu, a tiež vďaka podrobným opisom a nečakaným zvratom priam na vlastnom tele cíti to napätie.

Nielen túto knihu, ale všetky knihy edície Slávna päťka odporúčam naozaj všetkým, mladým čitateľom, ale aj tým skúsenejším. Tých starších vráti v spomienkach do obdobia, keď knihy nemuseli mať zložitú zápletku a aj napriek tomu sa vedeli báť a prežívať s obľúbeným hrdinom jeho dobrodružstvo. Pre deti je to skvelý spôsob, ako si nájsť nových kamarátov.

Aj napriek absencii vrážd, násilia, nadávok, zlého správania sa, vie táto kniha osloviť deti rôznych vekových kategórií.

Veľmi sa mi na knihe páči, že deti sa správajú slušne a úctivo ku každému, koho počas svojich dobrodružstiev stretnú. Sú k sebe milí a ohľaduplní. Samozrejme, ako každý, aj naši hrdinovia majú svoje slabosti a vlastnosti, ktoré aj naše deti. Vždy to však spolu prekonajú.

Aj napriek absencii vrážd, násilia, nadávok, zlého správania sa, vie táto kniha osloviť deti rôznych vekových kategórií. Keď som bola šiestačka na základnej škole, veľa z mojich spolužiakov čítalo práve takéto knihy. Nemám pocit, že by sme boli o niečo ukrátení. V škole sme sa cez prestávky rozprávali o dobrodružstvách Juliana, Dicka, Anny a George, samozrejme aj Timma. A pískajúc sme si zakrývali uši, aby sme nepočuli, ako sa skončí tá či oná kniha.

• Meno autora: Enid Blytonová
  • Národnosť: britská
  • Knihu vydalo: Egmont