nedeľa, 13 jún 2021 10:31

Záhada knižnice na konci ulice

Základom každej dobrej knihy sú písmená. Deti by mohli namietať, že základom každej dobrej knihy sú ilustrácie a aj to bude pravda, nás však v tejto chvíli zaujímajú hlavne písmenká.

Kníh o knižniciach nie je nikdy dosť. Môžu byť v centre diania, alebo môžu byť len okrajovo spomenuté, no aspoň u mňa platí, že ak sa v knihe objaví nejaká knižnica, vždy ma to poteší. O to viac som bola zvedavá na knižku slovenskej autorky Kristíny Balúchovej, ktorá túto vzdelávaciu inštitúciu ukryla už do názvu svojej najnovšej knižky.

Poznáte nejakú knihu o knižnici?

Dej knihy Záhada knižnice na konci ulice sa odohráva – v knižnici. Takej menšej, kde sú tri tety knihovníčky, tri tisícky kníh a najmä deti, ktoré ju svojím pobytom v nej, požičiavaním kníh a účasťou na všelijakých veselých, zábavných a hravých aktivitách oživujú. Doba sa však mení. S knihami súperia o pozornosť detí mobily a tablety, sociálne siete a počítačové hry a, žiaľ, knihy tento boj často prehrávajú.

„Knižnica bola síce plná kníh, no bez čitateľov pôsobila pusto. Aj to ticho bolo iné, ako keď tam boli ľudia, ktorí si bez slov listovali v knihách a ponárali sa do príbehov odohrávajúcich sa v rôznych častiach sveta, v minulosti i v budúcnosti. Jednoducho, knižnica bola stvorená pre ľudí. Až s tými najmenšími, najdôležitejšími návštevníkmi – deťmi – tvorila dokonalý celok.“

O pozornosť detí súperia s knihami mobily, tablety, počítačové hry, sociálne siete.

Do knižnice chodí čoraz menej detí. Nepomáhajú ani fantastické knižky plné dobrodružstiev, rozprávok, záhad, putovania a fantázie, nepomáhajú besedy, stretnutia, tvorivé dielne, nič, čo tety knihovníčky vymyslia. Ich to trápi, no nevedia, čo ešte by mohli urobiť. Ako dobre, že existujú deti ako Martin alebo Dorotka, pre ktoré je knižnica ich druhý domov.

Počas jedného daždivého pochmúrneho dňa sa udeje katastrofa. Z kníh zmiznú všetky písmená. Ostanú len tie v nadpisoch, inak sú stránky úplne prázdne... A netýka sa to iba kníh v tejto knižnici, zdá sa, že svetom sa šíri epidémia, ktorá spôsobila zmiznutie písmeniek vo všetkých knihách na svete.

„Martin sa chcel stať slávnym spisovateľom a najradšej na svete mal knihy. Nielen tie o cintorínoch! Čítal a čítal. Do knižnice chodieval veľmi často, a to aj napriek tomu, že doma mal kníh naozaj dosť. Tvrdil, že ísť do knižnice, je pre neho ako ísť na výlet – vždy na niečo nové naďabil a potom mohol svoje spolužiačky ohurovať novými poznatkami!.“

Svetom sa šíri epidémia, ktorá spôsobí zmiznutie písmen vo všetkých knihách...

Kto túto katastrofu spôsobil? Kto je za tým? A čo je možné urobiť preto, aby sa katastrofa skončila a veci boli také ako predtým? Knihovníčky sa pustia do pátrania – aj do boja, ak to bude potrebné – a ich najväčšími pomocníkmi sú už spomínaní detskí čitatelia. Na scéne sa ocitnú tri papierové lietadielka s tromi hádankami a je jasné, že musia naozaj všetci spojiť svoje sily, aby záhadu vyriešili.

Kristíne Balúchovej sa podarilo napísať pôvabný príbeh určený deťom od najnižšieho veku s pozitívnym vzťahom ku knihám, ktorým môžu príbeh čítať rodičia, súrodenci alebo ktokoľvek, kto má chuť. Zaujme aj staršie deti, dokonca možno aj tie, ktoré nie sú úplnými milovníkmi kníh, keďže ide o príbeh záhady, kde sú dokonca aj hádanky. Pre tých, ktorí príbeh dočítajú, sú na konci pripravené zaujímavé úlohy, tie však môžu ale aj nemusia splniť. Je to na nich, no z môjho pohľadu vtipne doplnili celý dej.

Kniha je krásne ilustrovaná, o plnofarebné a miestami celostránkové ilustrácie sa postarala Hedviga Gutierrez, absolventka ateliéru knižnej ilustrácie na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Jej ilustrátorskú tvorbu nájdete aj v ďalších detských knihách, napr. Ňuňo, Vtáčie dobrodružstvá alebo Baba Jaga.

• Meno autora: Kristína Baluchová
  • Knihu vydalo: Plutošop s.r.o.
  • Počet strán: 88