streda, 25 november 2020 13:44

Katka a Azuro - Záchrana Azura

Katka a Azuro Katka a Azuro Martinus

Nový začiatok života, súdržnosť rodiny, láska ku koňom, záchrana týraného koňa, kopec dobrodružstva a jemného napätia. Takýto skvelý kokteil pre všetky deti ponúka kniha nemeckej autorky Anny Benzingovej .

Katka a Azuro - Záchrana Azura je prvá časť série príbehov o priateľstve Katky a koňa Azura. Je určená pre čitateľov od 8 rokov, no autorka ju napísala tak pútavo a preložená do slovenčiny je tak zrozumiteľne, že sa číta fantasticky ľahučko a rozumejú jej aj menšie deti. Čo sa prekladu týka, veľmi sa mi páčilo, že väčšina mien postáv bola taktiež preložená do slovenčiny, čo sa v detských knihách často nestáva. No práve to jej pridalo na hodnote a je to podľa mňa obrovské plus.

Keď som totiž tento príbeh čítala deťom pred spaním (obe majú menej ako 8 rokov), pamätali si všetky postavy a vedeli pekne opísať priebeh deja. Musím povedať, že keď sú mená zachované v pôvodnom jazyku, deti majú oveľa väčší problém opísať dej a mnohokrát sa aj v deji strácajú, pretože sa viackrát spýtajú: „Kto to je?" A to ich ruší. Na úvod i záver knihy je krátky predhovor autorky, kde čitateľov motivuje k prečítaniu knihy a zároveň láka pustiť sa do ďalšieho dielu.

Katka a Azuro je príbeh rozdelený do štyroch častí. Prvý z nich nesie názov Záchrana Azura. Je to príbeh o Katke, ktorej sa celý život obrátil naruby, keď jej zomrela mama. Po jej smrti sa Katkin otec Ľudovít Šulc rozhodol pre nový začiatok. (Tu hneď vyvstalo veľa otázok od detí, ako Katke zomrela mamička a prečo. V knihe to, samozrejme, opisované nie je, no prekvapilo ma, že deti hneď vyrukovali s touto otázkou. Na druhej strane sú ale konfrontované so skutočnosťou, že rodičia nie sú samozrejmosť a, žiaľ, niektoré deti svoju mamu nemajú.) Katkin otec kúpil jazdeckú školu Bažantiu farmu a s Katkou tu začínajú svoj príbeh. Neodmysliteľnou postavou príbehu je Katkina sesternica a zároveň najlepšia kamarátka Klára, ktorá príde na farmu na prázdniny a svojou zbrklosťou a nikdy neutíchajúcou zvedavosťou, akčnosťou a ustavičným rozprávaním dodáva deju to správne napätie, očakávanie a humor.

Dodáva deju to správne napätie, očakávanie a humor.

Príbeh sa začína pred Vianocami v Katkinej izbe, keď sa zobudí na hlasy idúce zdola domu. Pri načúvaní zistí, že farma sa nachádza vo veľkých dlhoch a môžu o ňu prísť (exekúcia - ešte jedna dospelácka vec, ktorej deti nerozumejú). V tejto neľahkej situácii sa teší aspoň z toho, že na prázdniny príde jej sesternica Klára. Klára si so sebou prinesie aj svoj vianočný darček - kameru, ktorá sa im v príbehu nesmierne hodí.

Počas cesty na vianočné trhy stretnú v snehových závejoch auto, ktoré dostalo šmyk a za sebou ťahalo príves s koňom. Auto patrí obchodníkovi s koňmi Waldemarovi Pejnovi, ktorý im vysvetľoval, že kôň sa zľakol, kopal, spadol a zostal zaseknutý v prívese. Zistili, že kôň sa volá Azuro a obchodník s ním veľmi zle zaobchádza a navyše ho chce predať na bitúnok. A tu sa začína obrovské priateľstvo Katky a Azura a veľké dobrodružstvo o jeho záchranu.

Aj neskôr, keď sa im podarilo koňa postaviť a Waldemar sa pre zlé počasie musel vrátiť na svoju farmu, Katke neschádzalo z mysle, že obchodník stále má Azura a že ho chce predať na bitúnok. Nevnímala ani vianočné trhy, na ktoré neskôr dorazili. Snažila sa otca presvedčiť, aby Azura kúpil, no nemal na to dostatok peňazí. Klára uvidela na trhoch veľkú drevenú búdu, na ktorej bolo napísané Spolok na ochranu zvierat" a rozhodla sa, že Pejna nahlásia, aby tak Azura zachránili. No podarí sa im to? Koľko prekážok a nástrah ich čaká?

Koľko prekážok a nástrah ich čaká?

A čo povie na ich tajnú záchrannú akciu Katkin otec, keď sa dozvie, do akého nebezpečenstva sa dostali a čo všetko riskovali? A podarí sa im zachrániť aj Bažantiu farmu pred exekúciou?

Celý tento príbeh bol inšpirovaný autorkiným koňom Azurom, po ktorom sa volá aj zvierací hrdina v knihe a svoju lásku k týmto zvieratám predáva deťom prostredníctvom svojich kníh. Kniha je skutočne veľmi pútavo písaná, zaujme rovnako aj staršie deti, dokonca i dospelých, ktorí ešte majú v sebe ten kúsok dieťaťa s dobrodružstvom v srdci. Krásne je tu opísaný vzťah medzi človekom a zvieraťom. Autorka tu opisuje nielen starostlivosť o kone, ale i zápornú stránku niektorých majiteľov.

Kniha je rozdelená do kapitol s výstižnými nadpismi a doplnená peknými ilustráciami, ktoré si deti môžu aj vymaľovať. Je tu krásne opísané, ako rodina drží spolu, sesternice sa majú veľmi rady a aj v ťažkých situáciách jedna podrží druhú a najmä nádherný vzťah medzi Katkou a Azurom. Ako sa uvideli prvý krát, cítili spolu, cítlili, že patria k sebe.

Pustíte sa s Katkou a Klárou zachrániť Azura?

To súznenie detskej duše so zvieraťom. Opisuje, ako Azuro cítil Pejnovu nenávisť, ako sa mu vzpieral aj napriek bitkám a hrozbám a ako v Katke našiel svoju spriaznenú dušu. Vedel, že pri nej nájde svoj domov.

Poukazuje tu aj na kruté zaobchádzanie s koňmi a ako vo väčšine prípadov končia, ak už nie sú vhodné na dostihy a zarábanie veľkých peňazí. Navyše, knižka nie je príliš hrubá, takže sa deti rýchlejšie dozvedia, či sa záchrana Azura podarila. Autorka ich stále drží v napätí, ktoré sa z kapitoly na kapitolu stupňuje a po krásnom závere ich láka na ďalší diel tejto úžasnej série a ďalšie dobrodružstvo našej trojice - Katky, Azura a Kláry. Určite sa deti nebudú nudiť a budú sa k Azurovi rady vracať.

Určite knižku odporúčam všetkých deťom, pretože každé dieťa je záchranca a chce byť hrdinom a každé dieťa miluje zvieratá.

• Meno autora: Anna Benzingová
  • Národnosť: nemecká