štvrtok, 08 august 2019 20:24

Prečo? Zvieratá

Čo rozžiari detské očká pri pohľade na knihu? Lákavá ilustrácia. A keď je doplnená peknými zvieratkami, verím, že zrak od nej ťažko odtrhnúť. Už príde len požiadavka „mami, oci, túto knihu chcem.“ A takto to bolo aj u nás.

Kniha Prečo? Zvieratá ponúka jednoduchú a zábavnú encyklopédiu, ktorá poteší a poučí najmenších, ale aj nás veľkých – dospelých. Pokiaľ dieťa nie je vševed – biológ, kniha ponúka odpovede na otázky, ktoré v náučnej encyklopédii a na hodinách biológie pravdepodobne nenájdete. Sú v nej pikošky, ktoré pobavia a poučia zároveň. Cicavce, plazy, obojživelníky, vtáky, vodné živočíchy, ale aj iné zvieratá sú súčasťou nášho sveta a ukrývajú rôzne tajuplné informácie, o ktorých sme netušili.

Zaujímavé a netradičné informácie.

Mnohé z nich žijú v rozličných ekosystémoch alebo sú zaradené medzi rôzne triedy, a napriek tomu majú podobné schopnosti, napr. vlastnosť nafúknutia u ropuchy, fregaty, ale i štvorzubca. V tomto je táto kniha unikátna. Spája zvieratá z rozličných životných prostredí na základe ich schopností a dispozícií. Poukazuje na to, že i drobné živočíchy môžu spôsobiť väčšiu šarapatu a môžu byť nebezpečnejšie ako obrovské zvery. Takže sa začítajte a nájdite ich.

Veľa zvierat som spoznala vďaka obrázkom. Viete napríklad o tom, že existuje nejaký papagájovec? Ja by som si ho predstavila ako pekného vtáčika – papagája, ale už viem, že je to názov aj pre... Skúste uhádnuť, ukážka Vám možno napovie.

„... spia, ale pretože nemajú očné viečka, ťažko povedať, či práve driemu, alebo sú hore. Spiaceho papagájovca však ľahko rozoznáš, lebo si okolo seba vytvorí zo slizu akýsi kokón (zámotok) na spanie.“

Pekné veľkoformátové ilustrácie.

Každá strana upúta zaujímavými otázkami, krásnym obrázkom zvieraťa, ktorého sa týka a informáciami o iných zvieratách s podobnou funkciou. Myslím si, že by nemala chýbať u žiadneho zvedavého čitateľa. Po jej otvorení sa môže zdať, že prevládajú iba ilustrácie a text je obsiahnutý minimálne, avšak nejde o rozsiahlu podrobnú analýzu zvierat. Cieľom publikácie je hravou a zvedavosť podnecujúcou formou vystihnúť to, čo pri čítaní popisov u jednotlivých zvierat (v iných knihách) nezaregistrujete. Preto nečakajte podrobný opis zvierat, ale zameranie sa na ich špecifické vlastnosti a pozoruhodné fakty o ich jestvovaní.

„Veľryby ako tieto vorvane sa musia nadýchnuť, a preto vystupujú k hladine, kde si môžu ublížiť pri zrážke s loďou. Signály z ponoriek môžu rušiť komunikačné kanály veľrýb a prerušiť tak ponáranie alebo kŕmenie.“

Ak sa chce čitateľ dozvedieť viac, môže sa otestovať v minikvízoch rôzneho charakteru podľa aktuálnej témy v podobe otázok či obrázkov. Z daného textu si však odpoveď nenájde. Ponúkam menšiu ochutnávku:

Minikvíz otestuje vedomosti malých i väčších čitateľov.

„Je to pravda? Ďatle dokážu urobiť diery aj do betónu.
Ďatle sa bubnovaním do stromov dorozumievajú.
Ďatle vytvárajú v stromoch otvory na hniezdenie.“

Negatívum tejto knihy vidím v tom, že práve spomínané odpovede musíte hľadať na konci knihy. A to podľa čísla otázky a strany, na ktorej sa kvíz nachádzal. Tvoria neprehľadný, zhustený text, ktorý môže spôsobiť odradenie mladších čitateľov. Hlavne detí, ktoré ešte nevedia dobre čítať. Aj dospelý človek sa v tom má problém orientovať. Mohli byť radšej súčasťou danej dvojstrany ako to býva u iných kníh. To však nevadí, zvedavec si poradí aj tu.

Kniha je určená deťom, tak ma zaujímali ich reakcie. Tu sú. Názor 14-ročného chlapca na knihu: „Kniha je zaujímavá skôr pre menšie deti. Má pekné ilustrácie a nie sú v nej iba tradičné zvieratá. Ale dozvedel som aj pár nových informácii.“ Moja 4-ročná slečna na knihu povedala: „Pekné obrázky, prečítaj mi, čo je na nich napísané.“ Kniha zaujala aj 9-ročného malého športovca: „Hm, niektoré obrázky a fakty sú zaujímavé...“ Aj keď je odporúčaná až od 10 rokov, myslím, že aj menšie deti môžu spoznať mnoho zaujímavého.

• Meno autora: Kolektív autorov
  • Počet strán: 144
  • Dátum vydania: nedeľa, 01 január 2017