pondelok, 20 máj 2019 07:14

Zabi nudu!

Vlastnoručná tvorba má terapeutické účinky. Počas tvorenia zabúdame na svet okolo seba a náš mozog oddychuje napriek tomu, že funguje na plné obrátky. Veľkým plus je aj pocit hrdosti na vlastné dielko - a vôbec nezáleží na tom, či bude „dokonalé“.

Dať deťom pocítiť, že dokážu niečo vyrobiť bez pomoci dospelých a ešte sa pri tom zabavia - to je cieľ, ktorý nemusí byť iba súčasťou výtvarnej výchovy počas základnej školy. Zabi nudu! je kniha plná nápadov, ako vymeniť nezmyselné pozeranie televízie a hranie videohier za rozvíjanie kreativity a spoločné tvorenie.

„V návodoch sa tiež používajú nástroje, s ktorými radšej pracujte iba pod dohľadom dospelých. A ak treba, nech vám s tým pomôžu. Dúfame, že sa s touto knihou zabavíte, že vás niečím inšpiruje a už nikdy sa nebudete nudiť!“

Hlavnou devízou sú fotografie podrobne zobrazujúce každý krok tvorby.

Útla kniha obsahuje málo slov, pretože jej hlavnou devízou sú fotografie podrobne zobrazujúce každý krok tvorby. Jednoduché tipy pre šikovné ruky sa tu striedajú s návodmi a postupmi. DIY je skratka pochádzajúca z anglického „do it yourself“, teda naše staré známe „urob si sám“ v šate, ktorý je viac trendy a dokáže mladých zaujať. Kniha Zabi nudu! vznikla podľa obľúbenej rovnomennej relácie pozývajúcej deti do sveta „handmade“, teda rukodielnej tvorby. Skvelou vychytávkou je QR kód uvedený pri každom návode. Po jeho oskenovaní mobilným telefónom sa spustí video z návodom na TV Rik. A to ešte stále nie je všetko! K niektorým návodom si môžete dokúpiť balíčky Creative s pomôckami a materiálom na tvorenie konkrétnej vecičky.

Skvelou vychytávkou je QR kód uvedený pri každom návode.

„obr. 1 Nájdi doma všelijaké škatuľky rôznych veľkostí a tvarov: od cereálií, mlieka, čaju, kozmetiky, kotúčiky toaletného papiera a iné. obr. 2 Každú škatuľku a kotúčik oblep farebným lepiacim papierom. obr. 3 Hrany škatuliek môžeš oblepiť lepiacou páskou - spevnia sa a budú krajšie.“

Kniha je rozdelená do desiatich kapitol a spolu obsahuje tridsaťjeden návodov. Autorka deti upozorňuje, aby sa pred tvorbou uistili, že môžu použiť materiál, ktorý našli doma, keďže niekedy „použiť“ znamená rozstrihať na malé kúsky. Veľkým plus je fakt, že sa skutočne snaží vyberať návody na upcykláciu vecí, ktoré sa nám už nepáčia, neslúžia na pôvodný účel, alebo by z iného dôvodu skončili v koši a pridali sa k nesmiernemu množstvu odpadu, s ktorým si už aj bez toho nedokážeme poradiť. Okrem vštepovania hodnôt o nekonzumnom prístupe k životu je prínosom knihy aj snaha podporiť kreativitu a nepostupovať iba podľa návodu. Bolo by vhodné, aby Zabi nudu! inšpirovala aj k vlastnému tvoreniu, bez návodu, ktorý diktuje čo kam prilepiť. Pretože originál môže byť vždy iba jeden.

„Aj z umývania rúk môže byť zábava. S mydlom, ktoré pripomína gumu, predsa nemôže byť nuda!“

Veľkým plus je fakt, že sa skutočne snaží vyberať návody na upcykláciu vecí.

Vďaka tejto knihe si môžu deti vyrobiť 31 vecí vlastnými rukami. Jedlý sliz, sušienkový zápisník, organizér, ktorý skrotí neporiadok v izbe, originálne balenie darčekov, diskoguľa, 3D obal na zošit, praktický vešiak na bižutériu... To je len zlomok nápadov, ktoré v knihe nájdete. Veselé farby, veľké nadpisy a hravá grafika lákajú k vytiahnutiu nožničiek a lepidla - vôbec sa nebudeme čudovať, ak sa do tvorenia s chuťou pustia aj dospelí.

• Meno autora: Branislava Hronská
  • Knihu vydalo: Stonožka
  • Počet strán: 96