piatok, 13 júl 2018 10:26

Flóra a Odyseus

Všetko sa to začalo vysávačom. Naozaj...

Jedno neskoré letné popoludnie prekvapí pán Donald Tickham svoju manželku Toothie jedinečným narodeninovým darčekom – venuje jej Odyseus 2000X. Hoci je multiterénny, supervýkonný, predsa len je to stále vysávač. „Potešená“ pani Tickhamová vysávač vyskúša vonku, čo so záujmom sleduje jej susedka Flóra, ktorá so zdesením skonštatuje, že pani Tickhamová nedopatrením vysala veveričku!

Pani Tickhamová nedopatrením vysaje veveričku!

Nebola by to Flóra – milovníčka Ilustrovaných dobrodružstiev úžasného Inkandesta a nenapraviteľná cynička – aby sa úbohú veveričku nepokúsila zachrániť. A čo sa stalo? Vysávač veveričku „vypľul“ a Flóra jej poskytla prvú pomoc. Môže to vyznieť neuveriteľne, ale veverička (presnejšie veveričiak) skutočne začal dýchať. A nielen to. Na jednej ruke drží supervýkonný vysávač!

„Pokojne, vravel si, keď strčila ceruzku do škatule. Zatajil dych a ani sa nepohol.
Lenže potom RITA! vykríkla.
Nedalo sa neodpovedať na jej dlhý, prenikavý škrek vlastným prenikavým škrekom.
Ona zvrieskla a on tiež.
Potom sa v ňom prebudili všetky zvieracie inštinkty. Konal bez rozmýšľania. Pokúsil sa ujsť. Vyskočil zo škatule a zrazu sa ocitol presne tam, kde nechcel byť – v jej vlasoch.“

Flóra sa teší, že konečne má doma superhrdinu, akého vždy chcela a dá mu meno Odyseus (podobnosť s vysávačom čisto náhodná...). Odyseus sa onedlho opäť prejaví a k jeho neuveriteľnej sile treba prirátať aj také schopnosti ako napr. písanie poézie, písanie na stroji či lietanie. Všetko je teda pripravené na to, aby Flóra spolu s Odyseom začali bojovať proti zloduchom. Alebo nie tak celkom?

Veveričiak so schopnosťami superhrdinu?

Americká autorka detskej literatúry Kate DiCamillo má na konte peknú zbierku knižiek pre deti. U nás okrem Flóry a Odysea vyšli napríklad také tituly ako vynikajúci Eduard a jeho zázračná cesta, Príbeh o Zúfalčekovi či Kúzelníkov slon. Všetky spája jedno, a to magický príbeh. To umožňuje, že čítať Kate DiCamillo nemusia iba deti, ale aj dospelí. Každý si v jej knihách dokáže nájsť to svoje.

Mňa autorka svojím príbehom neskutočne pobavila. Opäť stavila na atypické postavy a tie sa jej podarilo vykresliť naozaj dokonale. Už samotnú hlavnú hrdinku si rýchlo obľúbite. Flóra o sebe tvrdí, že je cynická, neznáša romantickú literatúru (paradoxne, práve také „limonádky“ píše jej vlastná mama), zbožňuje komiksy a sníva o superhrdinoch.

Jej rodičia už spolu nežijú. Flóra býva s mamou, s ktorou však nemá dobrý vzťah (matka nemá pre ňu pochopenie, večne ju kritizuje a nie je s ňou spokojná). Chýba jej otec, podľa nej sa stretávajú málo. Rozumejú si, pretože otec jej odmalička čítaval jej obľúbený komiks o superhrdinovi Inkandestovi. Často z neho spolu s otcom cituje tie najlepšie pasáže.

Za zmienku stoja aj ďalšie postavy – William Spiver, ktorý si o sebe myslí, že je slepý, otcova susedka doktorka Meeschamová alebo tvorkyňa veveričiakových superschopností – Toothie Tickhamová. Každá postava má v knižke svoje nezastupiteľné miesto a robí ju tak výnimočnou.

Autorkin štýl písania je nenapodobiteľný. Svieži, jednoduchý, miestami plný absurdít a neskutočne vtipný. Zhltnete jej aj to, že veveričiak dokáže napísať romantickú báseň pre svoju Flóru Belle. Zaujme vás aj to, že príbeh je na niektorých stranách spracovaný ako komiks – výstižné ilustrácie s ešte výstižnejším textom. Preto poteší aj mladších čitateľov, ktorým je primárne táto kniha určená. Nemôže sa stať, že sa budú nudiť alebo že sa ani raz nezasmejú.

Napriek iracionalite príbehu obsahuje kniha skryté myšlienky.

„Dvere sa za nimi zabuchli.
,Utekaj!´ zvolal otec.
A obidvaja sa rozbehli.
V istej chvíli sa Flórin otec zase rozosmial. Tentoraz to však nebolo ha-ha-ha. Znelo to skôr ako hú-hú-hí-hí.
Hystéria, pomyslela si Flóra.
Vedela, čo robiť v prípade hysterického záchvatu. Mala by otcovi vylepiť facku. Ibaže na to nebol čas. Musia utekať.
Otec sa smial celú cestu k autu. Smial sa, keď doň nastúpil. Smial sa, keď kládol ruky na volant do polohy o desať minút dve. Smial sa, keď cúval z parkoviska reštaurácie.“

Hoci niektorí dospelí môžu považovať Flóru a Odysea za dobrý úlet, ktorému chýba akákoľvek racionalita, nemožno obísť aj skryté myšlienky, ktoré nám dobrodružstvá lietajúceho veveričiaka a jeho vernej priateľky Flóry prinášajú. Medzi riadkami sa tak dozvieme, prečo je Flóra večne deprimovaná, že nedostatok komunikácie medzi jej rodičmi zapríčinil ich rozchod a ako málo stačí, aby sa veci dali do poriadku. Nakoniec pochopíme aj domnelú slepotu Flórinho priateľa Williama Spivera.

Príbeh Flóry a Odysea je určený čitateľom od ôsmich rokov. Mladší sa zabavia nad neuveriteľnými dobrodružstvami tejto dvojice a tí starší, ak nemajú problém popustiť uzdu svojej fantázie, strávia s knihou príjemné dve hodinky.

• Meno autora: Kate DiCamillo
  • Počet strán: 224
  • Dátum vydania: pondelok, 10 november 2014