piatok, 22 jún 2018 11:31

Tom Gates: Megasuper darčeky (že vraj)

Ak v sebe máte detského ducha, obálka knihy o Tomovi Gatesovi vás pritiahne ako magnet. Je posiata malými obrázkami, drobnými nápismi, leskne sa, hýri farbami a sľubuje tie najsuper príbehy pre všetky decká. Vnútro vás však môže sklamať.

Tom Gates je chlapec, ktorý má hlavu i srdce na správnom mieste, hoci sa mu zdá, že ostatní členovia rodiny sú trochu mimo. Trefne si všíma a komentuje otcovu lenivosť, maminu schopnosť odhaliť všetky malé klamstvá aj nálady staršej sestry Delie a zvláštnosti spojené so starobou starých rodičov. Bežný mikrosvet obyčajnej rodiny spôsobí, že bude detskému čitateľovi pripadať známy a blízky.

Ak by ste hľadali komplexný príbeh, do ktorého sa vaše dieťa úplne ponorí, tu ho nenájdete.

Počas tohto dielu zažijete napríklad večer so starými rodičmi (ktorých dosť nevhodne volá Vykopávky), bláznenie sa v škole, snehové prázdniny, oslavu päťdesiateho výročia svadby a odovzdávanie super darčekov. Ak by ste však hľadali komplexný príbeh, do ktorého sa vaše dieťa úplne ponorí, tu ho nenájdete. Dej je veľmi plytký a predvídateľný, nie je v ňom žiadne veľké prekvapenie ani zápletky. V konečnom dôsledku teda dieťaťu nič neponúka. Bude ho mať rýchlo za sebou, ako to v súčasnej dobe býva, a odíde od knihy bez ponaučenia a bez hlbšej myšlienky.

„Som TAKÝ pohrúžený do toho, ako si opatrne sypem hrozienka do ruky, že vôbec NEPOČUJEM blížiť sa mamu dolu schodmi až kým už nestojí vo dverách. VTEDY SPANIKÁRIM. Len-len že stihnem STRČIŤ hrozienka späť do čajníka a ZAKLAPNÚŤ vrchnák.“

Tom si svoje niekedy kruté, ale vždy absolútne úprimné komentáre nenecháva iba pre seba, ale cez kreativitu Liz Pichon približuje rodinné vzťahy a hravé nápady rovesníkov aj ostatným. Autorke slúži ku cti, že knihu sama ilustrovala. Preto v nej nájdete aj vychytávky ako komixové bubliny s textom uprostred strany, slová napísané najrôznejšími druhmi písma alebo hlavy postáv, ktorým patrí priama reč.

Komixové bubliny s textom uprostred strany, slová napísané najrôznejšími druhmi písma, hlavy postáv, ktorým patrí priama reč...

„Potom vrhnem tú SNEHOVÚ BREČKU po Marcusovi. Rýchlo sa otočím a VBEHNEM do triedy, skôr než dopadne. Napínam uši, či začujem HLASITÉ ČĽAPNUTIE, ktoré by sa malo ozvať práve TERAZ? ...ešte vždy naťahujem uši... Stále nič. Potom to začujem...
,Kto hodil tú SNEHOVÚ GUĽU?´
Netuším, AKÝM zázrakom sa mi podarilo trafiť pána Keena, ale upaľujem do lavice a sadám si, skôr než by jeden MRKOL. (To bolo o chlp.)“

Najvýraznejší rozdiel oproti iným knihám písaným pre deti je samotná forma. Ilustrácie tu spolu s textom doslova žijú. Na každej strane sa stratíte (v dobrom slova zmysle) aj na niekoľko minút, pretože si chcete všetko podrobne prezrieť. To, čo je napísané, je často aj nakreslené, takže vám neunikne žiaden detail. Zvolená forma deti zaujme, pretože nemajú pocit, že čítajú ďalšiu učebnicu, kde sa text rozteká od okraja po okraj. V dvojdimenzionálnej forme a navyše v knihe by ste nečakali, že sa neustále niečo deje. Takto spracovaný text je však ľahko predstaviteľný a jeho dynamika je jeho veľkým plusom.

Ide skôr o neškodné skrátenie si dlhej chvíle.

„Ja som dostal to isté čo bratranci... MAFINOVÉ SVETRE s čerešničkou na čiapke. Starká si dala záležať, ale tento sveter a čiapku si teda von ani NIKDE inde nedám jedine že by som túžil po tom, aby na mňa ľudia ZÍZALI. Presne ako Delia teraz. (Jasné, že sa tu zjaví aj s maminým mobilom, aby si urobila fotky.)“

Denníky Toma Gatesa sú určené čitateľom od ôsmich rokov. Rieši v nich témy blízke tomuto veku, ako sú vzťahy so spolužiakmi, s učiteľmi, s rodičmi (tak trochu nemožnými, hoci láskyplnými) a súkromné dobrodružstvá, ktoré deti buď prežívajú, alebo si ich aspoň vymyslia. Sľubuje hlasný smiech a zahnanie nudy a ja som presvedčená o tom, že tento sľub dokáže naplniť.

Podľa toho, čo hlása obal knihy, sa Tom Gates hodí aj ako darček pre začínajúceho čitateľa. Od takej knihy by som však očakávala potenciál vytvoriť uňho lásku ku knihám pomocou starého známeho „nemôžem to prestať čítať, lebo musím zistiť, čo sa stane ďalej“ a tak sa riadok za riadkom zrodí v detskej izbe milovník kníh. V tomto prípade ide skôr o neškodné skrátenie si dlhej chvíle, ktorého povrchnosť musia vycítiť deti aj dospelí.

• Meno autora: Liz Pichon
  • Národnosť: britská
  • Počet strán: 240