nedeľa, 20 máj 2018 08:37

Láska a iné Pobláznenia

Má devätnásť rokov a na konte dve vydané knihy. Veľmi sľubný začiatok pre mladého človeka, nádejného spisovateľa.

Danielle Ferkovej vyšla prvá kniha, keď mala sedemnásť. Tanec pre Luciu Frey, ktorej recenziu nájdete aj na citaj.to, napísala ešte o rok mladšia. Inšpiruje ju Jozef Urban aj Jacques Prévert a to, čo ju zaujíma najviac a čomu je venovaná jej najnovšia kniha, je láska. Láska krásna, boľavá, krátka, dlhotrvajúca, nežná aj brutálna. Vo všetkých možných podobách.

Láska krásna, boľavá, krátka, dlhotrvajúca, nežná aj brutálna.

Daniella svoju knihu Láska a iné Pobláznenia poňala neštandardne. Nenapísala román, nerozpráva ucelený príbeh, ale to, čo ju zaujíma, podáva ako rozhovory so skutočnými ľuďmi žijúcimi okolo nej, vlastné úvahy a istým spôsobom, najmä v úvode, aj ako eseje. Ale také ešte mladé... Existuje mladá esej? Trochu mi to pripomínalo motivačnú literatúru – ale, našťastie, naozaj len trochu!

„Túto knihu píšem, lebo som zbabelá. Bojím sa svoje prázdne srdce aj naďalej kŕmiť jeho vlastnou podstatou. No jedno som sa naučila: Nie je v ľudskej moci lásku ignorovať. Preto o nej píšem.“

Píše o známych a samozrejmých veciach. Ale je ešte mladá a svet je zariadený tak, že nás všetkých v zhruba rovnakom veku trápia zhruba rovnaké problémy. Svet v tomto svojom ponímaní vnímam ako Európu, naozaj neviem, ako to chodí trebárs v Afrike... Autorka sa s nimi skúsila popasovať i prostredníctvom knihy, teda akýmsi verejným denníkom, premýšľaním nahlas.

Väčšinou nás v zhruba rovnakom veku trápia zhruba rovnaké problémy.

Dielo má zároveň ambíciu byť akousi sociálno-vzťahovou sondou, prieskumom, v ktorom respondenti odpovedajú na jednu jedinú otázku: Čo je to láska? Iná je odpoveď u 37-ročnej ženy, iná u 18-ročného chalana a celkom inak vníma lásku 7-ročné dieťa. Kto z nich má pravdu a kto ju nemá? Môže ju mať každý – aj keď sa odpovede na seba vôbec nepodobajú?

Mladá autorka píše veľmi súčasným a aktuálnym jazykom, možno niekedy až priveľmi, a tak jej druhá kniha má šancu osloviť skôr generáciu jej rovesníkov než generáciu jej rodičov. Pre ľudí zopár rokov starších ako je ona, sú veci, o ktorých rozpráva, známe a všedné. Vzhľadom na to, že sa často opakuje, dokonca chvíľami aj nudné. No pobavilo ma jej prirovnanie dievčat k muchám – toľká sebakritika do vlastných radov. Lebo, pozor, bzučí aj ona...

„V kuse tieto dievčenské problémy! Som dievča. Moje problémy síce vyzerajú rovnako, ale počúvať iných, to je hrozná nuda. Dievčatá sú všeobecne hrozne nudné. Všetky prežívajú ten istý príbeh. Veď je to smiešne. Možno sme komplikované, no každá jedna je zložitá rovnakým spôsobom!“

Prieskum, v ktorom respondenti odpovedajú na jednu jedinú otázku: Čo je to láska?

Knižka je vizuálne rôznorodá, klasické strany s konštantným textom dopĺňajú strany, na ktorých sú básne, krátke úvahy a myšlienky zobrazené rôznym fontom aj rôzne veľkým písmom. Tieto krátke texty majú pravdepodobne vyjadriť zhutnenú myšlienku predošlého textu, resp. navnadiť na text nadchádzajúci. Navyše, keď sa najmä v piatej kapitole dostala do rozprávania príbehov, bolo to zaujímavejšie ako všeobecné reči v úvode.

Na vyjadrenie jednoduchého faktu, ktorý by sa dal zhrnúť do vety „Všetci hľadáme lásku, všetci po nej túžime, ale bez toho, aby sme sa aj popálili či sklamali, to jednoducho nejde.“, potrebovala ona viac ako tristo strán. Ale dobre. Je mladá. Svoj svet a svoju pravdu v ňom ešte len hľadá. A zároveň treba priznať, že písať vie. Hoci to niekedy potrebuje skrývať v drsných slovách a kruto zobrazovanej realite, nepochybne je Daniella Ferková sľubným literárnym talentom. A viem si živo predstaviť, že stredoškoláci jej túto knihu „zožerú z ruky“. Práve im jej aj určená, takže všetko je tak, ako má byť.

• Meno autora: Daniella Ferková
  • Počet strán: 320
  • Dátum vydania: streda, 07 február 2018